1.2 TSI of 1.4 TSI in combinatie met DSG 7?

1.2 TSI DSG7 of 1.4 TSI DSG7


  • Totaal aantal stemmers
    66

___JC___

Forumguru
Mwah hij voelt denk ik met name vlotter door de turbo en het koppel. De 1.4 16v heeft 100pk toch? Dus de vermogens zijn ongeveer gelijk en de Octavia is iets zwaarder dus per saldo zal het niet veel schelen.
 

van_der_P

Senior Member
De 1.4 V16 heeft 80 pk en een koppel van 132 NM bij 3800 tpm bij een wagengewicht van 1155 KG (Octavia active )
De 1.2 TSI heeft 105 pk en een koppel van 175 NM bij 1550 tpm bij een wagen gewicht van 1165 KG (Octavia active)
Volgens de site van Autoweek
Die 1.2 TSI is vergelijkbaar met een "oude" 1.6 (die die vervangt), met dat verschil dat de TSI een hoger koppel heeft dat al bij veel lagere toerentallen paraat is. Dat maakt die TSI tot een veel krachtiger krachtbron dan die 1.6

De 1.6 heeft 102 pk en een koppel van 145 NM bij 3800 tpm bij een wagen gewicht van 1210 KG (Octavia comfort)
 

___JC___

Forumguru
Joh ik altijd maar denken dat ze een 100pk 1.4 16v hadden. Ben ook niet echt thuis in die klasse motoren... :)
 

Michel

Forumguru
Er bestond in de Fabia I nog een 100 pk 1.4 16v. Overigens is al eerder in dit draadje aangegeven dat Maarten_SFC momenteel een Fabia II met 1.6 16V motor, dus dat is zijn "vergelijkingsmateriaal".

Hierbij de verschillen in cijfers:

Fabia 1.6 16V:
Vermogen: 105 pk bij 5600 tpm
Koppel: 153 nm bij 3800 tpm
Topsnelheid: 192 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,2 seconden

Octavia 1.2 TSI:
Vermogen 105 pk bij 5000 tpm
Koppel: 175 nm bij 1550 tpm
Topsnelheid: 192 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,8 seconden

Ik denk wel dat de 1.2 TSI uiteindelijk levendiger over zal komen, met name door het koppel dat groter is en over een breder toerenbereik beschikbaar is, hoewel dat niet direct tot uiting komt in de acceleratiecijfers.
 

van_der_P

Senior Member
Die 100 pk versie was bestemd voor de Fabia 1 zoals al in reactie 44 verteld. Deze is niet toegepast in de Octavia.

De beste keuze ook financieel is de 1.2 TSI, Waarom ? Omdat het verschil tussen de 1.2 TSI en de 1.4 TSI eigenlijk maar klein is. van 0 naar 100 doet de 1.4 TSI maar 1.1 seconde sneller, bij het verbruik is het verhaal het zelfde met de 1.2 TSI kom je ongeveer 1 km verder op een liter. Daarbij gebruikt die 1.4 TSI behoorlijk meer in de stadsverkeer.
Het enige voordeel van die 1.4 TSI is dat die wat levendiger is, door het wat hoger koppel, 200 NM tegen 175 NM voor de 1.2 TSI.

Daar staat tegen over dat de 1.4 TSI in gelijke uitvoering nieuw bijna € 2000,-- duurder is, en het gewicht is hoger. Dit betekend dat je verzekeringspermie ook hoger is.
 

___JC___

Forumguru
Die 100 pk versie was bestemd voor de Fabia 1 zoals al in reactie 44 verteld. Deze is niet toegepast in de Octavia.

Dat wordt ook nergens gezegd toch? Jij was degene die met een 1.4 Octavia kwam als vergelijking. :) Het gaat erom dat wat Maarten nu iets rijdt wat 'vergelijkbaar' is met de 1.2TSI.
 

MarcoO2

Forumguru
En toch, al die cijfertjes zeggen soms ook niets. 't Gaat ook (vooral) om hoe het voelt. En dat kun je, jaja, alleen maar ervaren door in beide te rijden.
 

Maarten

Forumguru
De 1.2 TSI voelt echt vlotter dan mijn huidige 1.6 16v! Als ik zo naar de getallen kijk dan zegt dat inderdaad niet alles.
 

bobby45

Actief lid
Maarten heb je al een idee? verschil is 2000 euro das best veel.
Ben je een privé rijder?hoelang ga je met de o2 rijden? Wat is de waarde vermindering?

Hoe ver ben je in je hoofd?
 

Maarten

Forumguru
Nee, nog geen idee. Mijn gevoel trekt naar de 1.4, maar van de andere kant is dat misschien gevoed door het ouderwetse idee dat hoe meer hoe beter...
1.2 is daarentegen weer goedkoper, ook in verbruik. In tweedehands zit natuurlijk ook vast wat prijsverschil.
Dus met mijn budget zou ik dan weer voor de 1.2 kiezen.
Dubben dus. Nogmaals; ik lees alle posts aandachtig en vind ze zeker waardevol en helpen me op weg.
Als ik ga zoeken naar mijn ideale Octavia, dan vind ik er nog steeds niet veel.
In mijn hoofd is de wil er wel...maar ik heb ook geen haast. En teveel haast zou misschien ook mijn wederhelft kunnen beklemmen om een nieuwe tweedehands te kopen.
Ik ben een privérijder. Zo'n 15000km per jaar. Over waardevermindering kan ik niet veel zeggen. Ik weet niet precies in welke vorm je het bedoelt.

Als het over mijn Fabia gaat dan vind ik dat het hard gegaan is in amper drie jaar!
 

ronnorabbit

Nieuw lid
Goedemorgen,

ik heb zelf een 1.2 met DSG sinds okt. 2012. ik heb nooirt het gevoel gehad dat de 1.2 ondergemotoriseerd is. Zelfs niet met 4 personen en een vouwwagen erachter.
De 1.2 is ruim voldoende en met de DSG in de S stand ook nog snel. Ja het is geen RS maar onder normale omstandigheden een goede keus.
 
Afgelopen week op vakantie geweest, auto afgeladen, skibox, fietsendrager met 2 fietsen, allemaal geen probleem. Even snel inhalen in de 6e versnelling ook geen probleem, het voelt alsof het allemaal nog makkelijker gaat dan onze vorige auto, O2 1.6FSI.

Heb ook de 1.4 TSI overwogen maar na een simpele berekening (op basis van 12.000km/pj) gekozen voor de 1.2 TSI.

1e jaar aanschaf: €2000 (verschil aanschafwaarde) + €88,- (verschil wegenbelasting) + €75,- (verschil verzekering) + €100,- (verschil in brandstofverbruik)
totaal 1e jaar: €2263
totaal 2e jaar: €263
totaal 3e jaar: €263
totaal 4e jaar: €263

Ik ga er van uit dat ik ongeveer 4 jaar rijd in deze auto, totaal dus €3052,- (indexatie niet meegenomen)

Let wel, dit is een persoonlijke raming van de kosten.

Succes met je keuze!
 
Ik vind een 1.4TSI met DSG bijna een race-monster. Heb deze week nog een dagje in een Golf VI gereden in die configuratie. De 1.2TSI Octavia ook een dagje gereden en dat was een verrassing. Had het niet verwacht dat ie zo prima presteerde. Heb nu een 1.6TDI en die vind ik persoonlijk een beetje tussen de 1.2 en 1.4 hangen, al is Diesel lastig met Benzine te vergelijken.
 

Rallye

Forumguru
@Xil98dyq: je rekent alleen de extra aanschafprijs, niet (waarschijnlijke) hogere inruil aan het eind?
 

___JC___

Forumguru
Dat geldt volgens mij voor alle turbomotoren van VAG dus ook de 1.4. De vermogens die ze opgeven daar zit altijd een marge in.
 
wat ik wil aangeven is dat de 1.2 tsi wordt vergeleken met een 1.6 motor.
op papier enigszins vergelijkbaar wat betreft het aantal pk's maar in praktijk dus niet.
 

___JC___

Forumguru
Eens, je zal een turboloze motor flink op toeren moeten jagen om een turbomotor met gelijk vermogen bij te houden in het dagelijks verkeer.
 
Bovenaan Onderaan