Onderstaand reactie via mail verkeer VVT.
Indien u de auto getuned wil hebben dan gaan we als volgt te werk:
We meten de auto eerst origineel op de vermogensbank en controleren hierbij een aantal waardes zoals turbodruk, raildruk, nokkenaspositie, uitlaatgastemperatuur en luchtmassameter.
Vervolgens halen we de software uit de ECU (motorregelapparaat) en gaan we deze aanpassen. We werken dus altijd op basis van de originele software van uw auto.
Als de software klaar is schrijven we deze in de ECU en meten we de auto op de vermogensbank. Wederom controleren we een aantal technische waardes.
Als we na de eerste keer aanpassen niet tevreden zijn dan passen we de software nogmaals aan met als doel een zo fijn en soepel mogelijk rijdende auto te creëren.
Ook schrijven we de EGR kosteloos weg. De EGR laat normaal een gedeelte van de uitlaatgassen terug de motor in stromen, dit doen de fabrikanten om de NOx uitstoot laag te houden wat weer van invloed is op het brandstoflabel. In de uitlaatgassen van een diesel zitten roetdeeltjes, deze roetdeeltjes gaan dus ook terug de motor in. Deze roetdeeltjes vervuilen de motor ernstig, om deze reden schrijven we de EGR dus weg en zetten we de klep softwarematig dicht. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de APK.
Bij ons is het dus niet zo dat er een aangekocht bestandje in komt en er daarna geen aanpassingsmogelijkheden zijn, wij schrijven alles zelf en op maat voor uw auto.
We zijn hier ongeveer 1 tot 1,5uur mee bezig. Na het werk op de vermogensbank gaan we altijd een stuk rijden met de auto.
Met uw auto halen we ongeveer 100pk en 220nm.
Kosten:
Normale prijs voor chiptuning voor uw auto is €390,- incl btw en rollenbank met uitdraai.
Enkel de EGR uitschrijven kost €190,- incl btw.
(alle prijzen zijn incl btw en montage, u kunt kosteloos een leenauto mee krijgen)