1.2tsi schokken bij lage deellast

Al eerder opgemerkt dat mijn O2 1.2tsi H6 af en toe wat schokt bij deellast. Ik heb dat eerder aan de brandstofkwaliteit geweten. Deze vakantie trad het wederom en regelmatig op, nu met name in het lage deellastbereik. Dus bv 50 km/u in 5e versnelling constante snelheid bij het doorkruisen van een dorpje of stad.

Ik vraag me af of andere 1,2tsi gebruikers hier ook last van hebben: ofwel is dit 1) exemplarisch of 2) structureel bv software probleem of 3) toch brandstof kwaliteit?

Wie heeft een mening en/of herkent dit?
 
Ik tank altijd Euro95, ook in het buitenland. Deze keer ivm de logistiek helaas geen E10/Euro95 hoewel dit in het verleden geen problemen gaf.

Euro 95 is conform het instructieboek en hetgeen in het deksel van de tankdop staat. Ik verwacht dus dat de motor daar volledig voor is ontworpen. Tevens lijkt me dat je in deellast juist minder last moet hebben van het octaangetal/gehalte, immers de motor wordt nauwelijks belast en drukken en temperaturen zijn laag - dus waarom zelfontbranding?
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb dat eerder aan de brandstofkwaliteit geweten.
Heb je dan wel of niet al eens (eerder) een andere/betere brandstof geprobeerd? (Euro98)

Treedt het probleem ook bij ongeveer dezelfde toeren in een andere versnelling en ongeveer dezelfde belasting? Bijv. 30km/u in z'n 3 of 4?

Mijn (weliswaar Fabia, ander en ouder model auto) ongeblazen 1.2 kan prima 50 in 5 en 30 in 4 rijden. Zelfs (langzaam) versnellen/optrekken kan dan nog zonder bokken (tenzij je het pedaal dieper intrapt) Volgens mij moet het gewoon zonder probleem kunnen.
 

Hetzer

Forumguru
lijkt me idd aan de brandstof te liggen, vooral in het buitenland is deze niet altijd goed.
En je hebt ook slecht 98, zeker in bijvoorbeeld Belgie
 

x-ray

Lid
2 weken geleden in Duitsland getankt, Shell v power zonder e10. Mijn 1.8 tsi liep gelijk minder zuinig en af en toe een dip bij lage toeren en een hoge versnelling.

Ik zou voor alle zekerheid je auto laten uitlezen of er foutcodes aanwezig zijn, maar ik vermoed een mindere brandstof kwaliteit
Het zou ook nog wel eens aan de bougiekabels kunnen liggen, deze willen nog wel een defect raken bij de 1.2 tsi.
 
Ik heb in het verleden vaker last gehad van schokken maar dat was bij hogere belasting bv snelweg 120 km/u of optrekken, juist geen probleem bij deellast. Ik heb af en toe Agritank getankt, is zo'n super goedkoop tankstation. Normaal tank ik Tamoil of Tinq, daar eigenlijk nooit last.

In het buitenland Frankrijk bij diverse stations getankt van verschillende merken. Het zou dus inderdaad aan de kwaliteit kunnen liggen, dan is de 1.2tsi tamelijk gevoelig. Zo ja dan moeten toch veel meer mensen last hebben van dit verschijnsel? Volgens mij heeft het octaangetal (95 of 98) bij dit type motor amper of geen invloed, en al zeker niet bij deellast. Er zal wel een pingelsensor inzitten die de ontsteking verzet of inspuiting aanpast - maar wanneer ga je dit merken? De motor is immers ontworpen voor Euro 95 en zou qua verbranding niet zo kritisch moeten zijn als een hoogbelaste motor.

Mijn gedachte was dat misschien de motor management software niet helemaal optimaal is bij deellast, of vanwege de zeer kleine debieten de motor lastig te regelen is vandaar het (lichte) schokken. Dat is een ontwerp probleem en heeft niets met benzine kwaliteit te maken. Vandaar mijn vraag naar ervaringen. We hebben de distributiekettingproblemen al gehad en de adapterplaat onder de stappenmotor dus kinderziektes zitten er nog wel in.
 

x-ray

Lid
Het verschil tussen 95 en 98 zullen de meeste niet merken, het motor management systeem zal het ontstekingstijdstip aanpassen na detectie van een pingel/detonatie.

Vergeet niet dat fsi en tfsi motoren uiterst gevoellig zijn voor de brandstofkwaliteit. De huidige tsi motoren kunnen gewoon op ron 95 lopen maar de eerste serie direct ingespoten motoren zoals de 1.6 en 2.0 fsi motoren werd wel weer ron 98 geadviseerd.

Dat de kwaliteit van VAG de laatste jaren niet echt meer is van wat het geweest is zal ik ik je zeker niet tegen spreken maar daar hebben meer merken en branches last van helaas.

Ben je met deze klacht al eens eerder bij je dealer geweest?
Laat je dealer eens met je auto rijden en tijdens de rit naar de meetwaardes van de brandstof druk kijken, als de brandstofdruk tijdens de dip/hik weg zakt vermoed ik dat het probleem aan de hogedrukpomp zal liggen. Dit heb ik zelf vaker met een 1.4 en 2.0 tsi meegemaakt.
 

Chatslet

Forumguru
Anders gewoon tank een keer bijna leeg rijden, vol gooien met euro 98 en dan een lange rit flink door trappen. Als het dan over is weet je dat het aan de brandstof lag.
 

Witte Yeti

Actief lid
Ik herken de verschijnselen bij mijn Yeti en sinds ik er wat euro 98 bijmeng heb ik er geen last van. Ik tank dan eerst voor ongeveer €10,- euro 98 en vul dit bij met euro 95.
 

Chatslet

Forumguru
0,5% pure aceton bijmengen werkt ook, dan heb je RON97, is bij een verfwinkel vrij goedkoop in te kopen. Doet Shell overigens ook met V-Power benzine. Andere optie is octaanverhoger gebruiken maar dat zijn vrij dure flesjes en is uiteindelijk het zelfde want deze bestaan weer uit aceton of kerosine.
 
Nou het blijft prut. Van de week volgetankt met mijn 'standaard' benzine uit de merkpomp dicht in de buurt. En weer af en toe inhouden, lijkt net alsof de motor momentaan geen benzine krijgt of geen ontsteking krijgt. Nu ook weer bij optrekken, maar is met name na afremmen op de motor en dan weer gas geven.

Stationar loopt ie prima.

Volgende beurt is no 10000 km, dit komt zeker op de lijst of ik ga er mee langs. Wat je altijd zal zien is ie bij de garage dan loopt het ding perfect, geen storing te bekennen.

Ik heb er de eerste 60-70000 km eigenlijk geen last van gehad dus op genoemde benzine moet de motor goed kunnen draaien.

Zou het nog iets met airco of omgevingstemp te maken kunnen hebben? Ik praat over snelweg gebruik, 120 km/uur vlakke weg Nederland, 1 persoon in de auto.
 

Rallye

Forumguru
Ik tank altijd Euro95, ook in het buitenland. Deze keer ivm de logistiek helaas geen E10/Euro95 hoewel dit in het verleden geen problemen gaf.

Mag ik vragen waarom "helaas" geen e10? Ik zou persoonlijk liever geen e10 tanken namelijk: hij verbruikt (volgens de verhalen) meer van spul dat hetzelfde kost. Eén van de redenen waarom ik altijd 98 tank (naast het advies voor 98 bij een RS).

Hieraan gerelateerd (en meer gericht op je probleem): merk je verschil tussen e10 en gewone 95?
 
E10 is in Frankrijk toch echt goedkoper. Ik merk geen verschil E10 en E95, en verbruik is in de praktijk moeilijk goed te meten. Is er goede feitelijke info over verbruik op E10?

Mbt inhouden zou het system ergens iets lucht kunnen aanzuigen bij dichtregelen van het gas -afremmen op motor. Daardoor niet goed oppakken.
 

Race Eend

Forumguru
0,5% pure aceton bijmengen werkt ook, dan heb je RON97, is bij een verfwinkel vrij goedkoop in te kopen. Doet Shell overigens ook met V-Power benzine. Andere optie is octaanverhoger gebruiken maar dat zijn vrij dure flesjes en is uiteindelijk het zelfde want deze bestaan weer uit aceton of kerosine.

Waarom zou je aceton bijmengen als je ook (veel goedkoper en mogelijk veiliger) bio-ethanol kunt krijgen (pure bio-ethanol ligt tussen de 107 en 110 octaan).

Deze flesjes (voor oa tuinhaarden) kosten bij de action supermarkten 1.59 euro per liter, het is dus goedkoper dan RON95 benzine!
5 liter op een volle tank, maakt van je 95, zeer goede 98 benzine (het zal ongeveer E10 a E15 worden in dat geval geen enkel probleem voor de huidige motoren).

http://www.golfgtiforum.nl/forum/viewtopic.php?f=20&t=1551

Ik heb er de eerste 60-70000 km eigenlijk geen last van gehad dus op genoemde benzine moet de motor goed kunnen draaien.

Mogelijk krijg je last van verkoling vd motor. Juist bij het nieuwe rijden krijg je veel carbon opbouw in de inlaat (direct ingespoten motoren spoelen de inlaat helaas niet meer met brandstof, waardoor de inlaat en de inlaatkleppen verkolen, hiervan wordt een motor pingelgevoelig, dit kun je vernemen als je een kritische rijder bent).

Eigenlijk zouden alle TFSI/TSI en FSI de volgende actie moeten krijgen, standaard bij elke onderhoudsbeurt. Om deze verkoling tegen te gaan (dergelijke producten werken niet meer volledig als je er te laat bij bent).

http://vimeo.com/3989681
 
Nou vorige week op weg naar Duitsland ging de motor bij Eersel in noodloop op de A67. Sjit wat nu weer. Kan je net 100-120 halen dus met verkeer mee. Motor liep ook niet lekker, raar roffeltje. Eerstvolgende tankstation eraf, dealer gebeld, keurige service aanbeveling de mobiliteitslijn te bellen.

OK gaat helemaal goed, na 1/2 uurtje de ANWB erbij, uitlezen van de computer. Geeft aan doorslag op bobine klem 3 (super diagnostiek!!). Lijkt alsof de bougie kabel rot is op bougie 3. Naar garage in de buurt en vervangen, daarna probleem opgelost en geen last meer gehad.

Vervolgens gisteren en eergisteren telkens 2x motor in noodloop. Sjit, niet alweer!!! Naar de garage en nu blijkt het wederom de aanpassing aan de turbo te zijn. Vulplaat moet van 2 mm of zo naar 3 of 4 mm + wijziging software. Pfffff. Auto was over 2 weken gepland voor grote beurt, ik zit op ca. 90800 km, auto krijgt altijd volledig onderhoud.

Ofwel ik ben niet erg content met de betrouwbaarheid van deze 1.2tsi. Eerst de distributieketting, dan die vulplaat, dan bougiekabel, dan nogmaals vulplaat. De auto is net twee jaar oud en wordt zeer netjes bereden!!

Overigens in Duitsland E10 getankt en geen enkel verschil te merken in het rijden. Schokken bij deellast heb ik af en toe nog wel eens maar de laatste keer is al een flinke tijd geleden.


Iemand vergelijkbare ervaringen? Hoe zit dat met die vulplaat? Net alsof ze de slag van die stappenmotor niet goed hebben gekozen, hoe is zoiets nou mogelijk?
 

Cordoba

Forumguru
Misschien rij je 'te netjes' voor de auto: af en toe de motor even aan het werk zetten helpt om de vuile troep eruit te branden. Dit probleem zie je bijvoorbeeld ook bij diesels met schoepverstelling op de turbo: als de auto nooit even wordt 'uitgelaten', krijg je de half verbrande gassen die teruggevoerd worden naar de inlaat dus in je turbo, en de schoepverstelling gaat vastzitten door de half verbrande smurrie. Door bijvoorbeeld eens in de maand bij warme motor even door te trekken in de versnellingen verdwijnt die smurrie weer (deels). Ook af en toe een rit, niet te snel schakelen maar even iets doortrekken in de toeren scheelt al. 50 km/u in z'n 5, voor een auto met potentie is ook wel laag in de toeren. Voor een auto waar 140-150 km/u het maximum is, ligt dit anders, die heeft ook andere versnellingsbakverhoudingen.
 

piair1982

Forumguru
Mijn TSI verbruikt een liter olie per 4000 km. Daarbij rijdt ik voornamelijk op koppel. Zo tussen de 1400 tot 2200 toeren.

Dat is waarschijnlijk debet aan het olie verbruik.
 
Bovenaan Onderaan