1.2tsi schokken bij lage deellast

erikkie

Senior Member
@ crapton; ik heb dat probleem met schokken ook gehad met mijn octavia 1,2 tsi 2010. ik tankte vaak in Belgie (woon bij de grens). Nu ik NL tank (shell) eigenlijk nooit meer last van schokken. (ondertussen is echter wel turbo, distr. ketting en bobineblok e.d. vervangen.)

Nu weer problemen met navigatie, begin het zo zoetjes aan eigenlijk een beetje een #%$#$%auto te vinden waar te vaak wat aan stuk is. (2,5 jaar 70.000 km):smiley29:
 

O2_1.2TSI

Actief lid
'T is maar een gedachte: zijn de bougies bijna aan vervanging toe? Of zijn ze die bij een beurt "vergeten" te vervangen?

Voor wat het waard is :smirk:
 
Bougies vergeten zou ik niet weten, auto wordt volgens schema onderhouden want leasewagen. Wel laatst een bougiekabel vervangen want defect. Overigens meet de boordcomputer veel zaken en maakt dat zichtbaar bij diagnoseuitlezing.

Pas 2 weken geleden 93000 km beurt gehad, motor liep inderdaad mooier naderhand dus ik dacht prima. Deze week reisje naar Duitsland en ja hoor weer schokken. Met name na het gas loslaten op de snelweg en daarna weer gas geven. Net alsof er ergens lucht wordt binnengezogen en er belletjes in de benzine zitten. Maar hoe dat nou mogelijk kan zijn is me een raadsel, dat kan volgens mij niet met dit soort systemen. Maar het voelt wel zo. Ik had overigens benzine van een goed merk getankt E95, met dit merk voorheen nooit problemen.

Dus het fenomeen treedt zeer afwisselend wel en niet op, gelukkig vaker niet dan wel. Gisteren bijvoorbeeld weer niet, dwz een dag later, ook gewoon op de snelweg, zelfde tank benzine. Snapt u het nog? Ik kan er geen brood van bakken.

Op zich ben ik redelijk tevreden met de auto en motor, maar gezien de hoeveelheid gedoe die ik al gehad heb (alle standaard problemen met deze motor) + dit inhouden denk ik tja best veel kinderziektes voor een motor die echt in grote volumes wordt geproduceerd. Die hadden er natuurlijk uit moeten zijn, had ik gezien reputatie van VW en de hoeveelheid ingenieurs echt wel verwacht. Ik denk dat je dit niet ziet bij bv Mercedes en BMW. Nog eens goed nadenken of ik nog eens een VW/Skodia zal nemen, ik ga zeker verder kijken omdat de concurrentie nu ook goede zuinige kleine turbomotoren heeft (Renault, Ford).
 

O2_1.2TSI

Actief lid
Vervelend probleem.
Hebben ze al eens geadviseerd om een busje injectorcleaner in je tank te gooien?

Ik moet zeggen dat ik al 2,5 jaar (48000km) probleemloos rijd. 1x een update gehad omdat de verlichting soms knipperde bij het wegrijden maar verder probleemloos. Van 't zomer met caravan ook heel erg positief uitgevallen.
 
Nee niet gedaan. Ik geloof niet in vervuilde injectors omdat het probleem er meestal niet is - bij vervuilde injectors moet je er constant last van hebben. De laatste weken dus geen last. Lijkt me tamelijk sterk dat de injectors ineens schoon worden vanzelf.

En wie zegt dat het niet in de electrische aansturing zit?

Heb meer het idee dat de motor gevoelig is voor benzine kwaliteit. Slechte benzine dan last, zou 1-2 weken kunnen duren, soms enkele dagen als ik ver weg moet. Komt overeen met mijn observatie soms wel soms niet.
 
Nou hier ben ik weer. Helaas.

Vanochtend onderweg op 80 km weg ineens: prut prut prut, oranje lampjes aan EPC, engine fault. Jaaaa hoooorrrrr!! Stoppen, opnieuw starten. Neeee hooooorrrrr!!! Nog eens proberen, neeee hoooorrrr. Naar de garage daar kom ik gelukkig langs op weg naar mijn werk. Auto afgegeven, en men heeft ALLE bougiekabels vervangen.

Motor lijkt nu wel beter en rustiger te lopen dan voorheen, ik zeg met opzet 'lijkt'.

Auto nu op 100000 km, bij 93000 beurt gehad. Vlak daarvoor al een bougiekabel vervangen wegens vergelijkbare storing - onderweg door ANWB WW (prima). Ik bij op 100000 km nu ondertussen 5 keer ongepland in ge garage geweest. dan weer dit, dan weer dat. 3x turbo vulplaat, 2x bougies, daarnaast ook de distributieketting (maar dat was gepland). Ondertussen maakt ie bij het starten weer een schraperig geluid alsof de oliedruk niet op gang komt. Daarnaast nog de dagrijverlichting die af en toe een tik moet hebben om aan te gaan, en vandaag ook de linker koplamp. O ja vergeet ik bijna het regelmatig schokken bij deellast soms wel meestal niet - reden voor deze post. Kwaliteit van VW? La me niet lachen!!!

Heb ik nou zo'n rotexamplaar? Of is het simpelweg een kinderziekte probleem? Linksom of rechtsom ik vind het zwaar knudde en een 2e keer Skodia daar twijfel ik zeer sterk aan. Iemand in de reactie had ook al distr ketting, vulplaat en bougieblok gehad dus het is niet examplarisch. Het is gebrek aan kwaliteit door teveel willen besparen. En VW is echt niet de goedkoopste!!!

Ik pak wel Dacia of Renault of Peugeot of Ford zoiets, slechter kan het niet zijn.
 

passie72

Nieuw lid
Hoi Crapton,

Zijn je problemen al opgelost?
Is wel wat veel voor zo`n jonge auto.
Hoe beviel je vorige auto eigenlijk, de S-max?
Ik zie een S-max wel zitten als opvolger voor onze Octavia...

Groeten van je weet wel wie denk ik...
 

piair1982

Forumguru
Schokken doet de mijne nu ook. Probleem ligt volgens de dealer aan oxidatie van de bobine en bougiekabels.

geen garantie of coulance. Wil ik het opgelost hebben ben ik 300 euro armer en dan nog is het de vraag of daadwerkelijk dit de oplossing is...
wel heeft de dealer de oxidatie verwijderd uit de bobine en sinds die tijd loopt de auto minder tot niet schokkerig.
 

Chatslet

Forumguru
@piair1982:
Garantie of niet, bij een auto van nog geen drie jaar oud horen dit soort dingen niet aan de orde te zijn en is er dus sprake van een non-conform product, Iedere rechter maakt hier gehakt van en dat weet je dealer ook. Er wordt dus gewoon een spelletje bluf poker gespeeld. Even een briefje met een ingebrekestelling er tegen aan of even de rechtsbijstand bellen als je die hebt.

http://www.conformiteit.nl/conformiteit-conformiteitbeginsel_garantie.html

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/auto/kiezen-en-kopen/rechtshulpwijzer-conformiteit-nieuw-1053506.pdf
 
Bovenaan Onderaan