Tja, geen idee. Volgens mij is long-life echt wel iets van behoorlijk nieuwere motoren. Die inderdaad 'ogen' (sensoren) aan boord hebben (tezamen met de juiste computer) om de status van de olie, rijgedrag/soorten ritten (lange ritten of juist korte met veel koude starts, etc), andere factoren etc. in de gaten te houden.
Anyway - volgens mij moet je wel echt 100% zeker weten dat je auto een variabel interval hanteert (lees ook vaak genoeg dat het wel kan, maar dat de dealer het niet als zodanig ingesteld / geactiveerd heeft) voordat je er zomaar deze hele dunne (en dure) olie in gaat gooien.
Als ik nog eens google op welke olie en service interval voor deze motoren (de twee 1.4 16 kleppers) lees ik toch in diverse probleem topics (herrie, verbruik, etc) dat het advies is om een xW40 olie te nemen. Deze dikkere olie dempt het geluid, betere smering en minder lekkage.
Om helemaal kort te gaan lijkt mij de economische winst van variabele interval - beurten veel te weinig is tov standaard 15dKM beurten. Immers, vaak gaat de 'verklikker' toch echt wel eerder 'af' dan de volle 30dKM, en telkens worden bv slijtage onderdelen wel vervangen om 2 jaar / 30dKM weer mee te gaan ipv 1 jaar / 15dKM. Dan worden je remblokken / schijven toch iets eerder vervangen denk ik dan. Maar dit punt telt bij doe-het-zelf onderhoud natuurlijk niet, zoals hier denk ik het geval is.