Toch blijf ik me daar best over verbazen als een tuner zegt fabrieksgarantie over te nemen en bodemprijzen voor een tuning vraagt, dat ABT en OCT etc dit doen kan ik nog snappen, maar die vragen dan ook regelmatig 3000 euro voor een tuning.
Stel / voorbeeldje:
Wagen getuned bij TunerX. € 450 euro betaald voor een tuning, geeft 20% korting, komt uit op 360 euro, dat is zeg 300ex btw feitelijk omgezet, kosten van de uren eruit etc, hou je zeg maar 150 euro over als bedrijf.
Vervolgens gaat de auto naar dealer voor onderhoud, wordt als getuned geregistreerd tijdens updaten/terugroepactie van de DSG7 bak (waarbij olie ververst wordt en software van de bak geüpdate wordt).
Een jaar later gaat het VAG navigatie systeem defect. Klant gaat naar de lokale skoda dealer, die probeert de garantie te claimen en die wordt afgewezen omdat de auto getuned blijkt te zijn.
Klant meld zich aan bij TunerX, immers wordt daar de garantie overgenomen. TunerX gaat een navigatiesysteem vergoeden van 3000 euro?! Dan mag men eerst weer 20 andere auto's tunen, wil je die kosten er weer uit hebben... bijna elke auto heeft wel een keer een klein mankementje wat onder garantie vervangen moet worden, dan kan je je bedrijf wel opdoeken.
Je kunt natuurlijk als tuner (die zich ook met onderhoud bezig houdt), zeggen:
Om van die garantie gebruik te maken, moet je al het onderhoud bij de tuner zelf doen, je mag niet meer bij de dealer komen. Als er wat is, breng je de auto naar de tuner, je laat je auto achter en krijgt een leenauto.
De tuner maakt je software origineel en zet hem bij de dichtstbijzijnde dealer binnen en claimt de garantie.
Maar wat als je stil valt in het buitenland, komt men je dan ook halen, of moet je dan zelf voor het transport zorgen?