1.4 TSI vs 1.6 CRDI

Tafkah

Forumguru
Ik moet toch even wat delen met jullie. Nee, wees nie bang.. zo spannend zal het nie worden…

Afgelopen 5 jaar heb ik het geluk gehad in een SII (hb) te mogen rijden. Een 1.4 TSI comfort, afneembare tekhaak, Bolero-the erin, poepiebruin. Oh ja, ik vind die kont wel mooi, zeker in vergelijk met een Ford Mondeo, Citroen C5 of Opel Insignia…

Heerlijke auto. In het begin wel twijfels gehad of die 1.4 wel sterk genoeg is voor mijn 1200 kilo recreatiecontainer, maar laat mij jullie gerust stellen.. no worries!. In Frankrijk met de hele combinatie (+fietsen op het dak) haalden wij alles in wat op vakantieverkeer leek (campers, auto met caravan), vooral berg op.

Benzine verbruik dramatisch dat wel (350 km max), maar dat mag de pret niet drukken.

Nu sinds begin mei de SII ingeleverd en een nieuwe SIIC (Ambition Businessline, metaalgrijs) in gebruik genomen. Zo’n groene lijn, 1.6 CRDI. Helaas deze keer geen keuze mogelijk voor een andere motor (yes.. leasebak). Prachtige auto, maar eerlijk gezegd zijn er behoorlijk wat concessies gedaan om de auto binnen de 20% te krijgen.

Hoewel iedereen in mijn omgeving aangeeft dat het heerlijk is om diesel te rijden, en roemt het koppel bij lage toeren, vind ik eerlijk gezegd het bij deze auto tussen ons gezegd en gezwegen behoorlijk tegenvallen. Sterker nog, de 1.4 TSI was krachtiger, soepeler en prettiger te rijden. Die 20% onzin heeft (helaas) toch het beste uit de auto weggehaald:

  • TSI zet je bij 80 in z’n 6…. En rij door tot 210 (wind mee, berg af, zon in de rug) zonder schakelen, of haal netjes een autootje in. CRDI zet je bij 80 in zijn 6 (volgens schakelindicator) en wil je dan sneller rijden… doe dit niet!!! Haal niet in je hoofd iets van de auto te vragen nu… eerst twee keer terug schakelen voordat je iets onderneemt!

  • Voorgaande: het helpt ook niet echt dat je 80 rijdt in 6 met 1200 toeren ofzo.. zie ook volgende punt.

  • Recreatiecontainer mee? Verwacht niets spannends van de CRDI onder de 2000 toeren. TSI begon bij 1400 toeren al stevig te trekken, en dat draait toch net lekkerder een 80km/uur weg op of steek je toch makkelijker een kruispuntje over met sleurhut erachter.

Bottomline: de 1.4TSI als trekauto is mij niet slecht bevallen. De 1.6CRDI had ik toch wat meer van verwacht. Bij 160 draait hij echter wel slechts 2500 toeren.. lekker rustig op de (duitse) autobaan. Merk wel (zoals iemand anders op dit forum ook al eens heeft aangegeven) dat iedere kilometer extra de auto wel soepeler gaat rijden.

Mag verder niet klagen hoor.. maar dacht dit toch even te delen.. doe er je voordeel mee.
 

turboturbo

Forumguru
Dat maak je niet vaak mee dat één persoon de luxe heeft 2 verschillende motoren in min of meer dezelfde auto te testen! Dat maakt het m.i. wel waardevol, deze vergelijking.

Ik schrik wel even van die 350km actieradius op een hele tank (hoeveel liter?) bij die 1.4tsi... :nailbiting:

Dan vraag ik me af of een 6-cil 3.6FSI niet een betere (zuiniger) keus was geweest voor jou..... :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Import Yeti

Forumguru
Bottomline: de 1.4TSI als trekauto is mij niet slecht bevallen. De 1.6CRDI had ik toch wat meer van verwacht. Bij 160 draait hij echter wel slechts 2500 toeren.. lekker rustig op de (duitse) autobaan. Merk wel (zoals iemand anders op dit forum ook al eens heeft aangegeven) dat iedere kilometer extra de auto wel soepeler gaat rijden.

Mag verder niet klagen hoor.. maar dacht dit toch even te delen.. doe er je voordeel mee.
Kijk en daar wringt nou net de schoen. Die 1.6 TDI heeft in zijn 6e versnelling nou net een te lange eindoverbrenging, Ik vermoed dat de SII TDI met 80km/h het toerental waarschijnlijk net rond de 1200tpm zal liggen. Daar is inderdaad de 1.6 veel te zwak. Ik merk zelf dat je met die 1.6TDI toch echt op 1800tpm moet zitten. Dan wil ie er toch echt aan trekken hoor.
Voor de rest is jouw verhaal herkenbaar.
 
Laatst bewerkt:

Tafkah

Forumguru
Dat maak je niet vaak mee dat één persoon de luxe heeft 2 verschillende motoren in min of meer dezelfde auto te testen! Dat maakt het m.i. wel waardevol, deze vergelijking.

Ik schrik wel even van die 350km actieradius op een hele tank (hoeveel liter?) bij die 1.4tsi... :nailbiting:

Dan vraag ik me af of een 6-cil 3.6FSI niet een betere (zuiniger) keus was geweest voor jou..... :D

De benzine reserve waarschuwing komt bij het zelfde aantal liters naar voren, als zonder sleurhut. Echter de acceradius is vanaf dat moment echter een stuk minder (normaal rond 120 km, met caravan ongeveer 60). Je gaat dus wel op tijd tanken..... Er zal ongetwijfeld nog wel wat meer ingezeten hebben, maar bij 350 km begin ik toch al te speuren naar het DKV logo.

Tja.. 3.6... daar droom ik nog wel van ja... maar ik ben bang dat het daarbij blijft. Die hebben ze niet in een 20%-er eh??? Anders zou ik misschien de zaak nog kunnen overtuigen.. over 4 jaar..

Ik zag de zuinigheidsstatistieken hier op het forum. Ik zie er verdacht weinig Suberb's tussen staan, dus ik heb besloten me hiervoor ook maar niet aan te melden... (hoewel ik met de TSI zonder caravan, bij warm weer en normale ritten toch aardig de 1:15 - 16 haalde...)
 

KJvO

Forumguru
Wellicht toch maar laten tunen dan? Ik heb geen ervaring met de 1.6, maar met de 1.2 en de 2.0 goede ervaringen, zeker over meer koppel onderin. Ga binnenkort met mijn nieuwe 2.0 naar JD.
 

Bakkertje

Forumguru
Wel redelijk herkenbaar eerlijk gezegd, maar ik heb redelijk goed nieuws voor je.
Tijdens de proefrit had de 1.6 in de Superb mij ook niet echt overtuigd, maar heeft zich uiteindelijk toch als prettige partner ontplooid.

Het lijkt net alsof er software-matig de eerste 60.000 km bij iedere 10.000 kmers er iets veranderd waardoor hij soepeler begint te lopen. De mijne heeft inmiddels ruim 130.000 km-er ervaring en ik durf rustig in te halen zonder dat het angstzweet me uitbreekt. Daarbij opgemerkt dat mijn groene uitvoering nog 5 versnellingen telt en geen 6, maar volgens mij is de 6e versnelling bij jou gelijk aan de 5e bij mij.

Met caravan (Wilk S4 van 5m30 opbouw en max 1500 kg) aan de haak, 5 gezinsleden in de auto met bijbehorende bepakking houdt het inderdaad niet veel over in z'n 5 en rijd ik eerder in z'n 4 dan in z'n 5, maar dan kun je nog altijd accelereren. Dat heb ik mijn 1.6-je vergeven, zeker voor de zeer beperkte keren dat ik met caravan op weg ben. En gedurende die tijd heb ik vakantie en probeer ik de haastknop op uit te zetten. Het verbruik ligt dan overigens rond de 1 op 9, terwijl ik er normaliter prima 1 op 20 mee kan rijden (gecombineerd).

Dus even volhouden met die fijne auto, niet te laf inrijden, dan kun je over een 40.000 km prima meekomen ;)
 

Tafkah

Forumguru
@Corné de Kluijver , auto is van tante Lies eh.. niet van mij dus tunen is geen optie. Zal trouwens wel een extern boxje moeten worden dan, of kunnen ze hem al chippen?
@Bakkertje, mooi vooruitzicht, echter mijn vorige SII heb ik ingeleverd na (bijna exact) 5 jaar en 99875 km op de teller....(meeste ervan met sleurhut)

Dat van de 5 of 6 versnellingen rijdt wel degelijk anders. Nogmaals, PON heeft hemel en aarde bewogen om de SII in 2014 weer in de 20% te krijgen (super lange 5e en 6e versnelling, schakelindicator die bij stationair toerental al aangeeft naar de volgende versnelling te schakelen (en dan ben je nog niet eens op pad!), oppompsetje en geen krik), maar het zal noooooooit hetzelfde rijden als een vergelijkbare auto... zeg maar een 3.6 V6 bijvoorbeeld...:D (ja, er ligt inmiddels WEL een reserve wiel in de kofferbak).
 

kansberg

Forumguru
Oh jee....morgen wordt de trekhaak gemonteerd onder mijn SII Combi 1.6 CRDI... jullie raden al waarvoor.... Ik zal na de vakantie mijn bevindingen schrijven, maar vooralsnog kom ik niets te kort aan 'power' met deze auto. Iets trager maar veeeeel soepeler dan de Astra SW 1.7 CDTI 110 pk. Maar een stuk vlotter dan de C5 1.6 HDIF, de twee voorgangers van deze SuperSkoda.

Anderzijds zie ik een buurman ieder jaar vrolijk vertrekken (naar de bergen) met een OII HB 1.9 TDI met een naar mijn idee zwaardere caravan dan wij en deze roemt zijn kracht en souplesse. Dus ik heb er het volste vertrouwen in dat het goedkomt :jaja:
 

Tafkah

Forumguru
Nooit gedacht dat ik op een autoforum ook nog bijzondere schrijfcapaciteiten nodig had..
@Import Yeti: niet alles aan je eigen rijstijl afmeten eh ;)

@kansberg: het is niet zo makkelijk die vergelijk te maken. Nogmaals mijn auto is van Lies.. en ik ben verplicht om 20% te rijden. 20% in 2014 zijn andere regels dan 20% in voorgaande jaren. De SII van @Bakkertje is een pre 2014 model (denk ik....), met een 5 bak en dat rijdt toch weer anders dan de 6 bak van mij...
Vergelijken met een OII, 1.9 TDI van een x aantal jaren oud is daarom ook lastig. Ik denk dat zelfs een OIII 1.6CRDI ook anders is. Die weegt waarschijnlijk 150 kilo lichter

Maar vergis je niet, ik ben het met @Bakkertje eens: het is een zeer zeer fijne auto (ondanks dat een v6 misschien nog veeeeel leuker is)...
 

CDK

Forumguru
Ik kan bevestigen dat een V6 idd leuker is, maar die is er alleen in 25% bijtelling ;)
 
Bovenaan Onderaan