Tafkah
Forumguru
Ik moet toch even wat delen met jullie. Nee, wees nie bang.. zo spannend zal het nie worden…
Afgelopen 5 jaar heb ik het geluk gehad in een SII (hb) te mogen rijden. Een 1.4 TSI comfort, afneembare tekhaak, Bolero-the erin, poepiebruin. Oh ja, ik vind die kont wel mooi, zeker in vergelijk met een Ford Mondeo, Citroen C5 of Opel Insignia…
Heerlijke auto. In het begin wel twijfels gehad of die 1.4 wel sterk genoeg is voor mijn 1200 kilo recreatiecontainer, maar laat mij jullie gerust stellen.. no worries!. In Frankrijk met de hele combinatie (+fietsen op het dak) haalden wij alles in wat op vakantieverkeer leek (campers, auto met caravan), vooral berg op.
Benzine verbruik dramatisch dat wel (350 km max), maar dat mag de pret niet drukken.
Nu sinds begin mei de SII ingeleverd en een nieuwe SIIC (Ambition Businessline, metaalgrijs) in gebruik genomen. Zo’n groene lijn, 1.6 CRDI. Helaas deze keer geen keuze mogelijk voor een andere motor (yes.. leasebak). Prachtige auto, maar eerlijk gezegd zijn er behoorlijk wat concessies gedaan om de auto binnen de 20% te krijgen.
Hoewel iedereen in mijn omgeving aangeeft dat het heerlijk is om diesel te rijden, en roemt het koppel bij lage toeren, vind ik eerlijk gezegd het bij deze auto tussen ons gezegd en gezwegen behoorlijk tegenvallen. Sterker nog, de 1.4 TSI was krachtiger, soepeler en prettiger te rijden. Die 20% onzin heeft (helaas) toch het beste uit de auto weggehaald:
Bottomline: de 1.4TSI als trekauto is mij niet slecht bevallen. De 1.6CRDI had ik toch wat meer van verwacht. Bij 160 draait hij echter wel slechts 2500 toeren.. lekker rustig op de (duitse) autobaan. Merk wel (zoals iemand anders op dit forum ook al eens heeft aangegeven) dat iedere kilometer extra de auto wel soepeler gaat rijden.
Mag verder niet klagen hoor.. maar dacht dit toch even te delen.. doe er je voordeel mee.
Afgelopen 5 jaar heb ik het geluk gehad in een SII (hb) te mogen rijden. Een 1.4 TSI comfort, afneembare tekhaak, Bolero-the erin, poepiebruin. Oh ja, ik vind die kont wel mooi, zeker in vergelijk met een Ford Mondeo, Citroen C5 of Opel Insignia…
Heerlijke auto. In het begin wel twijfels gehad of die 1.4 wel sterk genoeg is voor mijn 1200 kilo recreatiecontainer, maar laat mij jullie gerust stellen.. no worries!. In Frankrijk met de hele combinatie (+fietsen op het dak) haalden wij alles in wat op vakantieverkeer leek (campers, auto met caravan), vooral berg op.
Benzine verbruik dramatisch dat wel (350 km max), maar dat mag de pret niet drukken.
Nu sinds begin mei de SII ingeleverd en een nieuwe SIIC (Ambition Businessline, metaalgrijs) in gebruik genomen. Zo’n groene lijn, 1.6 CRDI. Helaas deze keer geen keuze mogelijk voor een andere motor (yes.. leasebak). Prachtige auto, maar eerlijk gezegd zijn er behoorlijk wat concessies gedaan om de auto binnen de 20% te krijgen.
Hoewel iedereen in mijn omgeving aangeeft dat het heerlijk is om diesel te rijden, en roemt het koppel bij lage toeren, vind ik eerlijk gezegd het bij deze auto tussen ons gezegd en gezwegen behoorlijk tegenvallen. Sterker nog, de 1.4 TSI was krachtiger, soepeler en prettiger te rijden. Die 20% onzin heeft (helaas) toch het beste uit de auto weggehaald:
- TSI zet je bij 80 in z’n 6…. En rij door tot 210 (wind mee, berg af, zon in de rug) zonder schakelen, of haal netjes een autootje in. CRDI zet je bij 80 in zijn 6 (volgens schakelindicator) en wil je dan sneller rijden… doe dit niet!!! Haal niet in je hoofd iets van de auto te vragen nu… eerst twee keer terug schakelen voordat je iets onderneemt!
- Voorgaande: het helpt ook niet echt dat je 80 rijdt in 6 met 1200 toeren ofzo.. zie ook volgende punt.
- Recreatiecontainer mee? Verwacht niets spannends van de CRDI onder de 2000 toeren. TSI begon bij 1400 toeren al stevig te trekken, en dat draait toch net lekkerder een 80km/uur weg op of steek je toch makkelijker een kruispuntje over met sleurhut erachter.
Bottomline: de 1.4TSI als trekauto is mij niet slecht bevallen. De 1.6CRDI had ik toch wat meer van verwacht. Bij 160 draait hij echter wel slechts 2500 toeren.. lekker rustig op de (duitse) autobaan. Merk wel (zoals iemand anders op dit forum ook al eens heeft aangegeven) dat iedere kilometer extra de auto wel soepeler gaat rijden.
Mag verder niet klagen hoor.. maar dacht dit toch even te delen.. doe er je voordeel mee.