Ik begreep van de dealer dat na de zomerstop, week 31 of 32, de nieuwe motoren gebruikt gaan worden. dus de 1.5 en de vernieuwde 2.0.
Klopt. Bij mijn nieuwe VW is dit hetzelfde. Overal staat nog 1.4 TSI, maar ik heb hem nu besteld als een 2019 model, waardoor ik ook een 1.5 krijg. Zal bij SKODA en SEAT allemaal hetzelfde zijn door die wltp metingen
Nog wat leuke feiten over de 1.5 TSI voor de liefhebbers:
Deze motor heeft een groot aantal vernieuwingen van Volkswagen t.o.v. de 1.4 TSi motor die ook met 150 PK leverbaar was. Ten eerste is deze motor voorzien van een nieuwe twinscroll turbolader, die nog efficienter is dan de turbo op de 1.4 TSi motor maar niet zo hi-tech als die op de 1.5 TSi met 130 PK . De cilinderwanden van deze nieuwe 1.5 TSi motor zijn voorzien van een speciale APS coating die er voor zorgt dat er heel weinig wrijving is en de zuigers van deze motor zijn van een speciaal staal (i.p.v. aluminium) dit geheel zorgt voor een extra brandstof besparing. Techniek ten top.
De turbo van de viercilinder maakt gebruik van verstelbare schoepen (VGT). Hoewel dieselmotoren deze techniek al gebruiken, wordt dit type turbo op een benzinemotor momenteel alleen door Porsche gebruikt. Hij zorgt er voor dat het maximale koppel van 200 Nm (130 pk-versie) al vanaf 1300 toeren ter beschikking staat, waarbij er bij 1000 toeren al meer dan 130 Nm aanwezig is. Bovendien is de gasrespons 35% beter. Dat ga je merken.