1.6 MPI, 1.6 FSI of 2.0 FSI?

Hoi Skoda-rijders,

Ik sta op het punt een nieuwe lease-auto te bestellen.
Het staat al vast dat het een Octavia II hatchback Business Edition gaat worden.

Ik twijfel alleen nog over de motor. Onderstaand mijn keuzes waar ik uit twijfel:
- 1.6MPI met tiptronic
- 1.6FSI met tiptronic
- 2.0FSI met 6bak manueel.

Ik rijd op dit moment een Renault Megane 1.9DCI met 120pk en 270nm en ben bang dat overstappen naar de 1.6 wel een erg groot verschil is. Aan de andere kant is een automaat ook wel erg plezierig.

Wat zouden jullie doen?
 

Octaviarijder

Actief lid
Aan een 1.6 FSI heb je genoeg, maar wil je toch dat beetje extra dan zou ik voor de 2.0 FSI gaan. Het zelf schakelen zou ik dan maar voor lief nemen.
 
Ok, dank je.

Iemand trouwens ervaringen met de 1.6 FSI i.c.m. de tiptronic?
Ik meen ergens gelezen te hebben dat deze automaat veel toeren (en dus lawaai) maakt alvoren over te schakelen naar de volgende versnelling?
 

SkodaMan

Actief lid
Ik heb bij de oriëntatie destijds in een 1.6 FSI met Tiptronic gereden en dat was niet slecht. De automaat past zich aan aan je rijstijl en schakelt boterzacht. Er is ook een Sportief stand beschikbaar voor als je wat meer aan het gas hangt.

Ik heb uiteindelijk voor de 2.0 FSI met Tiptronic gekozen voor wat meer extra power.
 

Okki

Donateur
Extra power is leuk, maar niet nodig (tenzij je altijd in 1 dag naar Zuid Frankrijk wilt jakkeren of naar de wintersport).

Automaat is ook niet nodig, maar wel lekker comfortabel.

Ik heb nog nooit een auto gehad met meer dan ca. 100-105 PK en mis het dus ook niet.

Dus rijdt ik (ook ivm. de centjes) 1.6 MPI-TT !
 
Pak nou maar die 2.0FSI. Man wat rijdt dat lekker.

Loopt bij normale rijstijl en lange stukken 1:15.

Groet WS.
 

Jan_Hein

Actief lid
Nooit gereden in andere combinaties, maar de Octavia waarin ik nu rij bevalt me opperbest. Heerlijk ontspannen en vooral in alle rust.
Het kost wat maar dan heb je ook wat....

En zoals www123 schreef: met een rustige rijstijl op de lange stukken makkelijk 1: 15. Zelfs met automaat.

Helaas staat deze niet in je rijtje........
 

Ralph

Lid
Ik rij op dit moment in een leenauto van de dealer, een 1.6 mpi
pfffffff, niet vooruit te branden!!!!

Nee daar wordt je niet vrolijk van, dan zou ik toch voor een FSI motor kiezen!
 

LenK

Forumguru
Prioriteit stellen (snelheid of comfort) en dan proefrijden lijkt mij de enige veilige weg om te beslissen.

We kunnen hier allemaal wel goedbedoelde adviezen geven maar het gaat om jouw persoonlijke voorkeur en persoonlijk gebruik (veel-weinig snelweg-stad).

Wij ventileren allemaal onze eigen voorkeur en dat hoeft niet de jouwe te zijn, zoals power is leuk, automaat is niet nodig, niet vooruit te branden etc
 
Nooit gereden in andere combinaties, maar de Octavia waarin ik nu rij bevalt me opperbest. Heerlijk ontspannen en vooral in alle rust.
Het kost wat maar dan heb je ook wat....

En zoals www123 schreef: met een rustige rijstijl op de lange stukken makkelijk 1: 15. Zelfs met automaat.

Helaas staat deze niet in je rijtje........
De 2.0 FSI met tiptronic past helaas niet in het budget.
Ik zal eens een afspraak maken voor een proefrit. Zal het toch zelf moeten ondervinden denk ik inderdaad.
 

ad5000

Actief lid
Ik heb eigenlijk altijd diesels gereden en heb een aantal jaren terug eens een 1.6 Golf IV overwogen. Na een (voor mij) teleurstellende proefrit heb ik toch maar weer voor een TDI gekozen.

Ook nu stond ik op de grens wel of geen benzine en had mijn werkgever toch liever dat ik een diesel nam. Had ik de keus gehad, was ik zeker voor de 2.0 FSI gegaan met TT uiteraard.
 
Een proefrit in een 1.6fsi met tiptronic blijkt helaas nogal moeilijk.
Iemand anders nog ervaring met deze motor met automaat?
Ben met name geinteresseerd hoeveel toeren deze motor maakt als je b.v. 120km/u rijdt.
Aangezien de 1.6fsi tiptronic en de 2.0fsi handschakel beide over 6 versnellingen beschikken ga ik er vanuit dat dit ongeveer om het even is. Klopt deze aanname? Ik heb niet heel veel verstand van auto's dus jullie tips/opmerkingen zijn meer dan welkom.

Ik heb besloten om voor comfort te kiezen en niet voor extra power. Dus als de 1.6fsi met tt net zo stil is op de snelweg als de 2.0fsi dan heb ik mijn keuze gemaakt.
 

SkodaMan

Actief lid
Ik heb een proefrit met een 1.6 FSI met automaat gemaakt bij Pon mobiel in Leusden. Vaak is het ook mogelijk dat Pon mobiel een auto naar je laat dealer laat brengen voor een proefrit. Dat ligt een beetje aan je vermogen om je dealer te overtuigen.

In het normale verkeer zul niet veel verschil merken tussen de 1.6 en de 2.0. De tiptronic automaat schakelt heel snel naar een hogere versnelling en dat kan ook omdat de FSI technologie en variabele kleptiming een relatief hoog koppel geven bij lage toeren. Het rijdt dus heel rustig en comfortabel.

Het grote verschil tussen de 1.6 en 2.0 is pas merkbaar als je veel vermogen vraagt op bijvoorbeeld de Autobahn of als je een aanhanger of caravan trekt. Ook als je van vlot optrekken houdt is de 2.0 de betere keus.
 

Huff

Lid
Ik heb hier in België niet eens een proefrit kunnen maken met om het even welke 1.6 of 2.0 FSI (niet in Skoda, VW of Audi).
"Sorry meneer, er is nergens een FSI voorhanden want die worden hier zéér zelden verkocht."


Ik heb dus "blindelings" voor de 1.6 FSI met handgeschakelde bak gegaan en heb er nog geen seconde spijt van. De 2.0 FSI was me net iets te duur, niet zozeer in aankoop maar vooral voor inschrijvingsbelasting + gewone belasting + verzekering.
 

higgy

Forumguru
Tjesis, ik wil eerst de vraag stellen die ik nog niemand hierboven heb zien stellen: waarom van een diesel naar een benzine? Moet dat van de baas?

Ik ben zelf ook van een (prive Xantia) diesel (retesnelle bak) overgestapt naar een (zakelijke) 1.6 MPi (Elegance Combi) en alhoewel die prima bevalt zal de volgende toch wel weer een diesel zijn. Die 1.6 MPi is onderin wat doods, tot ie op toeren is. Ik mis het gesleur van die diesel. En zelfs de 1.9TDi is al geen stakker.
Heb je al een 1.9 TDi BE door laten rekenen?
 
Tjesis, ik wil eerst de vraag stellen die ik nog niemand hierboven heb zien stellen: waarom van een diesel naar een benzine? Moet dat van de baas?

Ik ben zelf ook van een (prive Xantia) diesel (retesnelle bak) overgestapt naar een (zakelijke) 1.6 MPi (Elegance Combi) en alhoewel die prima bevalt zal de volgende toch wel weer een diesel zijn. Die 1.6 MPi is onderin wat doods, tot ie op toeren is. Ik mis het gesleur van die diesel. En zelfs de 1.9TDi is al geen stakker.
Heb je al een 1.9 TDi BE door laten rekenen?
Higgy,

Moet inderdaad van de baas. Ik rijd ongeveerd 27500km per jaar en beneden de 40000km wil de baas graag dat je benzine gaat rijden.
Heb tot nu toe altijd diesel gereden en wil op zich ook wel eens benzine proberen.
Ik denk dat ik voor de 1.6fsi met tt ga kiezen. Mocht het motorvermogen tegenvallen dat zal de rest van de Octavia een hoop goed maken.
Ik rij nu een redelijk dikke diesel, maar zou blij zijn als ik de Renault kan inleveren. Motorisch dik en orde maar de rest is volgens mij gefabriceerd met een franse slag.
 

SkodaMan

Actief lid
Moet inderdaad van de baas. Ik rijd ongeveerd 27500km per jaar en beneden de 40000km wil de baas graag dat je benzine gaat rijden.
Heb tot nu toe altijd diesel gereden en wil op zich ook wel eens benzine proberen.

Wees blij, het scheelt je hoop bijtelling. Een diesel- is nu eenmaal een hogere consumentenprijs dan een benzine-auto.
 
Hmmm, grondige aanpassing in leasebeleid.
Opties die nu nog overblijven zijn de 1.6MPI of de 1.6FSI. Beide handgeschakeld.

Nog maar twee opties die openstaan dus, maar ben er nog steeds niet uit.
 

higgy

Forumguru
Hmmm, grondige aanpassing in leasebeleid.
Opties die nu nog overblijven zijn de 1.6MPI of de 1.6FSI. Beide handgeschakeld.

Nog maar twee opties die openstaan dus, maar ben er nog steeds niet uit.
Neem een 1.6 MPI en hang hem vol met grappen. Of kies de Business Edition, heb je het meeste al meteen standaard.
 
Bovenaan Onderaan