Het blijft inderdaad een beetje een gokje; Ik denk dat je met een ex-lease auto, welke (bijna) altijd dealer onderhouden is, vrij weinig risico loopt. Kopen van een particulier brengt dan een groter risico met zich mee voor wat betreft de onderhoudsgeschiedenis.
Bij een benzine kun je een paar testjes doen: natuurlijk alles bij warme motor;
Auto op de handrem, 3e of 4e versn. in, beetje gas en koppeling laten komen en kijken of de motor afslaat; slaat de motor af is de koppeling nog o.k., draait de motor door is de kopp. versleten.
Op de weg: 80-100 km/h in z'n 3e versn., plotseling gas loslaten, komt er blauwe rook uit de uilaat dan zijn de klepgeleiders/kleprubbers aan vervanging toe; Tijdje de motor stationair laten lopen en dan plotseling gas geven: blauwe rook is versleten zuigerveren, witte (zoetige) rook duidt dan meestal op een defecte koppakking.
Turbo: slang aan de drukzijde van de turbo demonteren en kijken/voelen of het turbinewiel niet teveel axiale speling heeft of aanloopt tegen het huis== defecte/versleten turbo.
Rijden/ remproef: ergens een noodstop maken met zo'n 50 km/h; Trekken naar links of recht duidt meestal op versleten draagarmrubbers(draagarm wordt naar achter gedrukt en sporing klopt niet meer)
VAG kwaal bij schijfremmen achter is dat het handremmechaniek in de klauw gaat vastzitten, voetrem werkt nog wel, krachten zijn dan groter) ook vaak zichtbaar aan roestranden op de schijf.
Indien mogelijk even een laptop met VAG-com aan de EOBD stekker om eventuele storingen uit te lezen; alle electronica uitproberen en vooral de airco proberen(regelmatig vastzittende regelstift in de compressor).
Verder is het gewoon even rijden en voelen of de auto "lekker" en neutraal aanvoelt!
Natuurlijk even kijken of alle naden in de carosserie recht en even breed zijn, met name de passing van de achterklep bij een combi (let op de naden bij de achterlichten)
Een beetje geluk maakt dan het geheel compleet!
Succes!