Odin
Senior Member
Langere afstanden met gelijke snelheid is op zich niet verkeerd. Maar dan blijf je rond hetzelfde toerental hangen.
Waar ik het over heb met schoonblazen is wekelijks met een goed warme motor het toerenbereik verkennen. Hoeft niet met hoge snelheid, maar bijvoorbeeld een vrije oprit van de snelweg benutten en dan wachten met opschakelen tot je richting de toerenbegrenzer gaat (800-500rpm voor de grens pas schakelen, bij automaat invoegen op de kickdown en automaat zelf laten schakelen ipv laten schakelen door even gas minderen).
Let wel, met je ingeslapen diesel dit rustig opbouwen en niet ineens doorstampen. Dus 500rpm verder dan je huidige schakelpunt, dat met enige regelmaat, dan stapje verder. Trap je in 1x door dan trap je hem stuk.
Waar ik het over heb met schoonblazen is wekelijks met een goed warme motor het toerenbereik verkennen. Hoeft niet met hoge snelheid, maar bijvoorbeeld een vrije oprit van de snelweg benutten en dan wachten met opschakelen tot je richting de toerenbegrenzer gaat (800-500rpm voor de grens pas schakelen, bij automaat invoegen op de kickdown en automaat zelf laten schakelen ipv laten schakelen door even gas minderen).
Let wel, met je ingeslapen diesel dit rustig opbouwen en niet ineens doorstampen. Dus 500rpm verder dan je huidige schakelpunt, dat met enige regelmaat, dan stapje verder. Trap je in 1x door dan trap je hem stuk.