1.6 TDI Greenline O2 combi schakeladvies

Odin

Senior Member
Langere afstanden met gelijke snelheid is op zich niet verkeerd. Maar dan blijf je rond hetzelfde toerental hangen.
Waar ik het over heb met schoonblazen is wekelijks met een goed warme motor het toerenbereik verkennen. Hoeft niet met hoge snelheid, maar bijvoorbeeld een vrije oprit van de snelweg benutten en dan wachten met opschakelen tot je richting de toerenbegrenzer gaat (800-500rpm voor de grens pas schakelen, bij automaat invoegen op de kickdown en automaat zelf laten schakelen ipv laten schakelen door even gas minderen).
Let wel, met je ingeslapen diesel dit rustig opbouwen en niet ineens doorstampen. Dus 500rpm verder dan je huidige schakelpunt, dat met enige regelmaat, dan stapje verder. Trap je in 1x door dan trap je hem stuk.
 

hemi24

Forumguru
@OdinEn dan bedoel ik 2x per jaar een afstand van 1000 km met een gemiddelde snelheid van 150.

Zelfs met een lege baan bijna onmogelijk om te halen met een 1.6... :nono:


Wat nog veel erger is aan die schakelindicator: sommige mensen volgen dit advies zelfs op als ze met een sleurhut of zware aanhangwagen rijden! :nailbiting:
 

laagvlieger

Forumguru
@Odin,
Zelfs af en toe flink doorblazen bleek achteraf geen effect te hebben.
En dan bedoel ik 2x per jaar een afstand van 1000 km met een gemiddelde snelheid van 150.
De grootste boosdoener voor een diesel is, veel in de stad rijden of op 80 km wegen waar je toch niet mag of kan inhalen.

Met die versnellingsbakverhoudingen van tegenwoordig kom je bij normale snelheden al helemaal niet boven de 2000 toeren. Dan zou je dus altijd een versnelling lager moeten rijden om het 'goed' te doen ...

Zelfs met een lege baan bijna onmogelijk om te halen met een 1.6... :nono:


Wat nog veel erger is aan die schakelindicator: sommige mensen volgen dit advies zelfs op als ze met een sleurhut of zware aanhangwagen rijden! :nailbiting:

Met een zwaardere motor (2 liter en groter) heb je ook niet meer nodig om met het verkeer mee te rijden...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik ken maar één verstandig schakeladvies: als er gewerkt moet worden, dan moet je altijd in het toerengebied zitten waar tenminste 80% van het maxikumkoppel beschikbaar is. Daar houd ik me altijd aan - en zeker met de caravan erachter. Dus bij het opschakelen zo ver doortrekken dat hij niet onder de betreffende grens terug inkomt.
Wat de schakelindicator aangeeft, neem ik daarbij voor kennisgeving aan zonder me er verder iets van aan te trekken.
 

AndreM

Forumguru
Met die versnellingsbakverhoudingen van tegenwoordig kom je bij normale snelheden al helemaal niet boven de 2000 toeren. Dan zou je dus altijd een versnelling lager moeten rijden om het 'goed' te doen ...

Kweet nie, maar als ik onder de 2000 tpm blijf, rij ik van 0 tot 100 km in 30 minuten en dat is niet bepaald mijn rijstijl.
Sneller optrekken verbruikt minder brandstof als langdurig optrekken tot je op de maximum snelheid zit.
Sterker nog het verbruik in de 6e versnelling met 80 km is hoger als in z'n 5.

Het is net wat @Canon-Eye zegt, gebruik je verstand en een diesel regelmatig kietelen kan absoluut geen kwaad, mits de motor goed warm is.
 
Bovenaan Onderaan