1.6 tdi of 1.8 tsi

rick76

Actief lid
Ik heb deze vraag ook gesteld bij Meet en greet.

Het volgende ik rij nu een een honda Cr-v uit 2008. Hiervoor heb ik een passat 1.4 tsi uit 2009 gehad. Nu zit ik toch weer te kijken naar een station. Ik rij ongeveer 14.000 km pj. Door de week korte stukken en in het weekend wat langere stukken. Snelwegstukken van meer dan 20 minuten.

Nu kan ik volgend jaar de Superb van een vriend van mij. Hij kan deze overnemen van zijn leasemaatschappij onder de marktwaarde. Zijn vorige auto een Peugeot 508 kon hij overnemen voor 11.000 Euro.
Het gaat om een Superb uit 2015. 1.6 tdi Greenline Champs Elysee met achteraf veel accessoires. Hij denkt dat aan het einde de dagteller op 125.000 km staat.

Of ga ik voor een 1.8 tsi Superb. Die prijzen zullen rond de 16 a 17.000 Euro zijn.

Voordelen Superb 1.6 tdi:
- ik weet wie de berijder is geweest
- aanschafprijs onder de marktwaarde
- zuinig
- weinig problemen met het blok 1.6 tdi
Nadelen 1.6 TDI
- roetfilter volraken
- egr klep
- gloeibougies
- wat hogere onderhoudskosten
- korte stukken
- mechanische slijtage zuiger en cilinderwand.

Voordelen 1.8 TSI:
- pittiger motorblok
- benzine motor
- lagere onderhoudskosten
Nadelen 1.8 TSI:
- schade aan het motorblok door olieproblemen
- Hoog verbruik olie wat behoorlijk in de kosten gaat lopen, rond de 2400,-
- duurder in aanschaf
- kettingproblemen
- zuigveren
- inlaatspruitstuk
- korte stukken

Ik weet niet of ik het zo goed verwoord/uitgezocht heb maar voor elk blok is dus wel wat van te zeggen.
Als ik de auto inderdaad onder de marktwaarde, dus tussen de 11.000,- en 13.000,- Euro kan kopen is dit denk ik financieel een goede deal.

Ik las wel dat vanaf 2013 een modificatie is doorgevoerd voor de 1.8 tsi. Klopt dit?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, tips en tops.
 
Laatst bewerkt:

duiveltje

Forumguru
je moet even een rekensommetje maken..

voor beide auto's,

aantal km per jaar: 14.000 / verbruik dus 1 op ? en dat keer de brandstofprijs.
daarbij je wegenbelasting optellen per jaar...
En dat is je jaarprijs puur op verbruik en wegenbelasting, daarnaast heb je nog onderhoud wat in mijn ogen een beetje gelijk ligt.

persoonlijk zou ik gaan voor de tdi... ik vind diesel gewoon lekkerder rustiger rijden, denk dat een diesel in jouw geval ook wel uitkan...
een 1,8 tsi lees heel veel narigheid en zou zelf niet voor deze benzine variant kiezen... lekker dieselen :)
chippen en bam 150 paardjes en zuinig rijden :)
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb twee keer de 1.8TSI in een Octavia gehad. Ik zou het wel weten ;) Met jouw kilometers is een diesel niet noodzakelijk, het hogere verbruik van de 1.8TSI valt met 14.000 per jaar goed te overzien. Het is gewoon een fantastisch blok, dit (in mijn opinie) in tegenstelling tot de 1.6TDI. Olieverbruik heb ik nooit last van gehad. Volgens mij zijn zowel de ketting(spanner)problemen als de olie-issues vaker voorkomend bij de oudere modellen en in mindere mate bij de nieuwere. Check goed waar je koop en wat er aan de betreffende auto al gebeurd is.
 

rick76

Actief lid
@duiveltje ik heb inderdaad een berekening gemaakt. In vergelijking met de honda die ik nu rij is diesel goedkoper. Ik zou 575,- Euro goedkoper gaan gaan rijden. Als ik de berekening maak voor een 1.8 tsi dan zou ik 260,- Euro meer betalen voor diesel. Chippen is dan zkr de bedoeling.

@MarcoO2 diesel ik ook niet noodzakelijk. Ik had er zelf ook nooit aangedacht. Maar nu komt de mogelijkheid om veel goedkoper een 1.6 tdi te kopen. Dat maakt het voor mij nu aantrekkelijk. Ik had al via deze mooie site een lijstje met problemen genoteerd met aanbevelingen om te vragen en na te kijken als ik voor de 1.8 tsi zou gaan. Zelf heb ik ervaring met een 1.4 tsi. Ik vond het een heerlijke motor.
 

Octaaf

Forumguru
Als je puur kijkt naar "prijs per kilometer", dan moet je de voordeligste kiezen.

Voor ons (maar 10k, wel sleurhut en skivakantie) was "gemak" ook belangrijk en mocht wat meer kosten per kilometer.

Autorijden doe je niet (alleen) met je portemonnee, toch?

Daardoor gekozen voor SSC2 1.6tdi, inmiddels met tuning. Nog geen seconde/euro spijt van gehad.
 

Havana

Forumguru
Als de 1.8 TSI geen olieproblemen had gehad had ik blind voor die motor gekozen. Aangezien dat niet zo is, stem ik voor de diesel. EGR kun je voor weinig uit laten schrijven, roetfilter kan ook nog legaal tot 1 juli.
 

rick76

Actief lid
@Havana Ik had over jouw tsi 1.8 problemen al gelezen. Daar werd ik niet blij van. Ik had ook al zitten kijken naar het wegschrijven van de EGR. Alleen ik ben benieuwd wat er in 2018 gaat gebeuren. Dan gaan ze erop controleren.
 

rick76

Actief lid
@Octaaf dus jij hebt de keuze ook gemaakt voor de 1.6 tdi. Lees ik nu goed dat jij maar 10.000 km rijdt? Ik heb zelf ook een caravan welke 1350 kg is. Vandaar dat ik ook kijk naar de 1.6 tdi of de 1.8 tsi.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou zeggen, maak eens in beide in proefrit. Dan merk je al snel de voordelen van de 1.8 TSI:
  • VEEEEL sneller en soepeler. Deze rijdt echt rondjes om een 1.6 TDI.
  • Stiller
  • Bij jouw kilometrage goedkoper.
Zoek er eentje vanaf 2012. Die hebben al de verbeterde zuigerveren, nieuwe kettingspanner en verbeterde ketting. Doe daarmee een motorflush en ververs dan jaarlijks de olie. Dan ga je van het olieverbruik waarschijnlijk geen last hebben en rij je in een prettige, krachtige, snelle en stille auto, die voor jou ook nog eens goedkoper is de TDI.
 

Havana

Forumguru
@Havana Ik had over jouw tsi 1.8 problemen al gelezen. Daar werd ik niet blij van. Ik had ook al zitten kijken naar het wegschrijven van de EGR. Alleen ik ben benieuwd wat er in 2018 gaat gebeuren. Dan gaan ze erop controleren.
Ik heb zelf nooit een 1.8 TSI gehad.

Ik heb wel een zwager die er eentje heeft. Olieverbruik is 1 liter op 1000 km (en progressief). Zal binnenkort naar Hartog moeten voor revisie. Gaat bijna 3 rootjes kosten...

Voor de EGR komt er geen controle. Je bent in de war met de roetfilter (DPF). Die controle bestaat uit een visuele controle, dus zo lang je het filter maar laat zitten is er geen probleem (mag van binnen leeg zijn of doorgeboord).

Neem je een 1.8 TSI neem dan eentje vanaf 2012, zoals hierboven al vermeld is.
 

CDK

Forumguru
Ik heb wel een zwager die er eentje heeft. Olieverbruik is 1 liter op 1000 km (en progressief). Zal binnenkort naar Hartog moeten voor revisie. Gaat bijna 3 rootjes kosten...
Dan mag hij wel heel snel opschieten met z'n afspraak. Te veel mensen wachten te lang en dan draait het blok gewoon in elkaar en is hij het dubbele kwijt aan een motorswap.....
 

rick76

Actief lid
Oké thanks @andrehj en @Havana. Weer wat wijzer geworden. Ik dacht namelijk dat vanaf 2013 de tsi motoren verbeterd waren.

Pfffff wat een geld zo'n revisie.

Dus de EGR kan zonder problemen weggeschreven worden. Dat scheelt alweer een onkostenplaatje
 

0ri0n88

Forumguru
Als je precies op het kantelpunt gaat zitten tussen diesel en benzine zou ik voor de tsi benzine kiezen.
Mooier (imo) rijgedrag en als ze morgen besluiten de MRB op diesels op te schroeven is je financiele voordeel weg.
 

mwhite

Forumguru
ik heb ook een 1.6 tdi en rij ca. 25.000km.
en enige problemen die ik heb gehad is de dpf filter die dicht liep.
en met die km's die je gaat rijden zal die zeker gaan verstoppen.
bij mij is dit aangepast...maar weet niet hoelang zo kan worden gereden ivm controles.
en een nieuwe kost zomaar 1500,-

suc6 met maken van een keuze..
(met km's die jij rijd zou ik voor benzine gaan wel na 2012 :jaja:)
 

rick76

Actief lid
Thanks @mwhite dat is eigenlijk mijn enige angst. Het volmaken van het dpf fliter. Ik heb gelezen dat je deze ook kan laten reinigen. Dit kost ongeveer 250,- Euro. Ook lees ik dat men dpf cleaner toevoegen. hierdoor wordt de hitte bij het renegeren van het filter verlaagd. En elk weekend ff een lang ritje.

Maar ik hoor nu al een paar keer tsi na 2012. Maar ik lees op internet van 2009 t/met 2012 problemen zijn. En als er problemen komen dan ben ik minimaal 3500- Euro kwijt.

Het is allemaal nog niet zo gemakkelijk maar dat maakt het ook leuk.
 

Havana

Forumguru
Als je precies op het kantelpunt gaat zitten tussen diesel en benzine zou ik voor de tsi benzine kiezen.
Mooier (imo) rijgedrag en als ze morgen besluiten de MRB op diesels op te schroeven is je financiele voordeel weg.
Ik schat de kans dat de MRB nog verder omhoog gaat erg klein in. De MRB is (ook voor benzine-auto's trouwens) al de hoogste van de wereld.

Waarschijnlijker is dat het complete systeem wordt vervangen door iets anders, iets wat begint met een R. Een woord dat vooral de veelrijders de stuipen op het lijf doet jagen....

@rick76 DPF gewoon door laten prikken. Dat mag nu nog tot 1 juli legaal. Ik heb het bij mijn Volvo ook meteen laten doen, preventief. Je auto wordt er ook nog een zuiniger van. Tuurlijk kun je 'm ook laten reinigen, maar je zal nét zien dat ie vol is wanneer jij ergens met 2 kids op de achterbank in Zuid-Frankrijk staat. En dan heb je geen andere optie dan naar de stealer gaan à 1500 euro.
 

rick76

Actief lid
Alleen voor 1 juli heb ik de auto nog niet. Ik kan in het donker wel de filter bij mijn vriend eronder vandaan trekken :maakmegek:. Heeft hij toch niet door.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar ik hoor nu al een paar keer tsi na 2012. Maar ik lees op internet van 2009 t/met 2012 problemen zijn.
Dat klopt toch? In elk geval naar de letter: NA 2012 is dus 2013 en nieuwer...
Maar dan bedoelt men vermoedelijk wel de "modeljaren" en die beginnen niet op 1 januari, maar ergens half in het voorgaande jaar. Dat kan verwarring geven.

Dus als je op safe wilt spelen (en eventuele winkeldochters wilt vermijden die wat langer in de voorraad zijn gebleven alvorens de eerste tenaamstelling van het kenteken is geschied) neem er dan eentje die daadwerkelijk ruim in 2013 voor het eerst tenaamgesteld is. Kun je bij NL-auto's altijd nagaan op de RDW-site.
 

Octaaf

Forumguru
@Octaaf dus jij hebt de keuze ook gemaakt voor de 1.6 tdi. Lees ik nu goed dat jij maar 10.000 km rijdt? Ik heb zelf ook een caravan welke 1350 kg is. Vandaar dat ik ook kijk naar de 1.6 tdi of de 1.8 tsi.

ja. "maar" 10.000 kilometer per jaar. eigenlijk belachelijk natuurlijk.
er zullen vast veel meer redenen zijn om voor de TSI te kiezen, maar ieder mag gelukkig zijn eigen keuzes maken :D
dan maar die paar rotcenten over de balk gooien.
mijn enige eis was de tuning om meer trekkracht te krijgen, voor de bergen en sleurhut
en wat wij zochten was niet beschikbaar binnen ons budget (op dat moment)

succes met je keuzes!
 

Havana

Forumguru
Vaak is het aanbod in diesel bij dit soort auto's groter dan benzine en daarom liggen de prijzen tweedehands ook vaak lager. Liep ik ook tegenaan bij mijn Volvo. Ik heb serieus overwogen een 2.5T benzine te kopen, maar voor een vergelijkbaar budget moest ik zo maar 2 bouwjaren inleveren (en dan genoegen nemen met een enorm verouderd MSS). Bovendien erg weinig keuze. Voor de diesels juist enorm veel keuze. Ik rijd 25 k/jaar dan kan diesel makkelijk uit, alhoewel nu ook weer niet heel ver van het omslagpunt zit.
 
Bovenaan Onderaan