1.6 tdi of 1.8 tsi

Pivo

Forumguru
Of koop een TSI mét olieverbruik en laat onder garantie een revisie uitvoeren :D

Zonder gekheid, dat is wel een risico. In mijn zoektocht heb ik ook nooit een Superb gevonden waar in de advertentie stond dat de revisie al was uitgevoerd dus dat is ook puur geluk hebben.
 

rick76

Actief lid
ja. "maar" 10.000 kilometer per jaar. eigenlijk belachelijk natuurlijk.
er zullen vast veel meer redenen zijn om voor de TSI te kiezen, maar ieder mag gelukkig zijn eigen keuzes maken :D
dan maar die paar rotcenten over de balk gooien.
mijn enige eis was de tuning om meer trekkracht te krijgen, voor de bergen en sleurhut
en wat wij zochten was niet beschikbaar binnen ons budget (op dat moment)

succes met je keuzes!

Hoe lang rij jij nu met de 1.6 tdi. En hoe vaak is jouw filter vol geraakt?
 

rick76

Actief lid
Houd er wel rekening mee dat er ook genoeg 1.8TSI's rond rijden zonder mankement. Alleen hoor je daar natuurlijk niets over.

Klopt de goede kanten van de TSI hoor je minder. Vandaar dat ik ook hier op de site mij aan het verdiepen ben.
 

rick76

Actief lid
Of koop een TSI mét olieverbruik en laat onder garantie een revisie uitvoeren :D

Zonder gekheid, dat is wel een risico. In mijn zoektocht heb ik ook nooit een Superb gevonden waar in de advertentie stond dat de revisie al was uitgevoerd dus dat is ook puur geluk hebben.

Inderdaad je ziet het nergens bij staan. Ik heb gisteren contact gehad met een verkoper. Hij had een 1.8 tsi staan uit 2011. Ik vroeg of hij het olieverbruik wist. Nee daar kon hij geen antwoord opgeven. Ik gaf aan dat ik dit graag wilde weten. Waarom als ik vragen mag. Nou omdat er problemen bekend zijn met het olieverbruik en de daar bijkomende kosten. Hij wist er niets vanaf. Ik noem geen namen maar het is wel lastig zoeken. Waarom ben je niet eerlijk als garagebedrijf. Als je het niet weet of er problemen zijn oke maar dan je zelf van de domme houden dat er problemen zijn met een 1.8 tsi.:mad:
 

0ri0n88

Forumguru
iets wat begint met een R. Een woord dat vooral de veelrijders de stuipen op het lijf doet jagen....
Ja zeker, maar zeker ook de uitstoters (diesel) willen ze in dit systeem aanpakken.

Met zo een laag kilometrage zou ik gewoon een benzine motor nemen, of het een 1.8 tsi moet zijn laat ik in het midden. Al betalen we de hoogste MRB in de wereld de regering zal niet schromen dit nog hoger te laten worden (zie verleden).

De MRB is voor nu een altijd terugkerende kost en ga je "nog minder" rijden zit je helemaal met een te dure bak die ook lastig in verkoop ligt.
 

Octaaf

Forumguru
Hoe lang rij jij nu met de 1.6 tdi. En hoe vaak is jouw filter vol geraakt?

Slechts een paar maanden, gekocht met 195k op de teller (ongeveer). Begin deze maand laten tunen. Toen werd mij verteld dat de DPF op 48 stond. En dat hij bij 70 vervangen moet worden. Dat duurt met mijn kilometers nog een paar jaar :)
 

Michel

Forumguru
Waarom geen uitvoering met een 1.4 TSI? Die rijdt vlotter dan een 1.6 TDI, en is zuiniger dan een 1.8 TSI. En met tuning krijg je bijna het vermogen van de 1.8 TSI.

De mijne heeft bijna 180.000 km gelopen en heeft (afkloppen) nog geen enkel motorisch probleem gehad.
 

Michel

Forumguru
Nee, in de S2 ligt de uitvoering met enkel een turbo (125 PK en 200 nm). Die motor heeft in het verleden ook wel wat problemen gekend, maar niet in de mate als bij de 1.8 TSI. Hoewel je van die laatste natuurlijk ook een prima exemplaar kunt treffen.
 

Spinal

Forumguru
In de O2 is de 1.4 toch dat blok met supercharger en turbo? Daar waren dacht ik toch behoorlijk wat problemen mee :lezen:

Volgens mij is dat blok alleen gebruikt door Seat en VW. Niet door Skoda, enkel de 1.4TSI 122pk/200Nm versie. Maar ook die hebben de ketting problemen. Buiten dat een prettige motor, rijd soepel. In een Superb wellicht te weinig vermogen icm het gewicht, maar dan heb je geen olie problemen (althans niet door verkeerde zuigerveren)
 

rick76

Actief lid
Ik heb hiervoor een 1.4 tsi gehad. Dat was in mijn passat. Ik vond de motor te licht voor de auto.
 

Havana

Forumguru
Maar die kun je wel eenvoudig tjippen.

Ik denk dat de 1.4 TSI geen verkeerde keuze zou zijn voor de TS.
 

jonbongoofy

Forumguru
Als je gtl in je tank doet hoef je je niet / minder druk te maken over het vollopen van je roetfilter. Mocht je keuze op de tdi vallen. Bij deze km's was ik echter ook geneigd om te kiezen voor een benzine blok.
 
Bovenaan Onderaan