Wat rááááárrrrr....
Dan zit die bij mijn Octavia dus ook verkeerd om, lijkt wel...?
Het ziet er verder helemaal niet uit alsof er ooit aan die uitlaat geknutseld is, behalve een flens vervangen die de voorpijp met de eindpijp verbind.... Als er een stuk uitlaat ooit vervangen zou zijn, dan zou ik wel een nieuw(er) minder roestig stuk pijp moeten zien, toch? Of 'verse' lasnaden?
Edit: ik ben even verder gaan zoeken. Ik kom, als zoek op foto's en plaatjes op internet beide uitvoeringen tegen (zowel van de 2e sonde direct vóórop de katalysator, als erna)
Hier bijv een voorbeeld van
deze downpipe van JD Engineering, duidelijk te zien dat de 2e sonde nog vóór de katalysator zit (dan neem ik even aan dat het stuk lange buis naar achteren wijst)
Als ik kijk in m'n Haynes, dan zit volgens de plaatjes daar de 2e sonde van de 1.4 (volgens mij in NL nooit geleverd; ik zie ze nooit in de O1) en 1.6 motoren achterop de kat. Maar bij de 1.8 motor er weer vóór.... Nu zijn dat schemaatjes, dus weet niet hoe precies je die moet nemen....
In de online workshop manuals die ik ooit eens heb gedownload, zijn de plaatjes ook mar schematisch en wordt telkens totaal maar één sonde getekend en benoemd
Ook heeft mijn Octavia niet zo'n dubbele voorpijp en mist het flexibele stuk in deze schematische tekening.
Me = confused
Het enige dat ik nog kan bedenken, is dat de katalysator verdeeld is over een dikker en iets minder dik gedeelte. Op mijn foto hierboven kan je dat niet goed zien, maar op deze foto van een identieke uitlaat, wel:
Ook hier is nog (net aan) te zien hoe het gat van de 2e sonde tussen het minder dikke en dikste gedeelte zit.