1.8 tsi of 2.0 TSI

ByeByePeugeot

Actief lid
Graag jullie mening over het volgende.

Het is tijd om mijn 1.2 TSI Octavia achter te laten bij mijn werkgever.
Nu ben ik druk in de weer om een andere auto uit te zoeken en Volvo, Benz, Audi, VW, BMW zijn uiteraard de revue gepasseerd.

Om nu met mijn 31 jaar in een Volvo te gaan zitten is not done, ik wacht daar nog wel een jaar of 20 mee. Dan het pauper/taxigehalte, Benz en BMW zijn technisch perfecte auto's echter vind ik persoonlijk dat dit geen zakelijk verantwoorde auto's zijn. De C/E en 5 series zie je vaak met daarin mensen (voel je niet aangesproken als je in zo'n auto rijdt :) ) waar ik mij liever niet mee wil associëren, jullie begrijpen wel wat ik bedoel.

Een audi is mooi maar je krijgt weinig extra's voor veel geld, zo ook voor de VW Passat (mooie bak trouwens die 2011 facelift).

Dus....Kom ik toch weer terug op het nest der Skoda auto's en zou ik mijn liefde voor het merk wel willen uitdrukken in een Superbje Combi. Maar dan begint de keuzestress op te spelen. Waarom hebben ze ineens een 2.0 TSI motor in deze geweldige auto gehangen?

Jullie begrijpen hem al, ik zal moeten gaan kiezen tussen de 1.8 en 2.0 motor.
Nu zag ik een van onze forumleden (J.C.) al wat op een ander forum schrijven m.b.t. de 4x4 mogelijkheid die niet wordt geboden op de 2.0. Power is nothing without control, als ik het goed heb :)

Maar wat vinden jullie daarvan, zou het de moeite/geld waard zijn? De 1.8 kan wel gechipped worden maar dan mis je weer die geweldige kont met 4 gaten ;)

Zucht...Wat een mooie auto.....
 

___JC___

Forumguru
Ja daar is ie al. :)
Ik zou zeggen als je geen 4x4 wilt en het budget hebt altijd de 2.0tsi pakken. Die 4 uitlaten zijn bonus wat mij betreft, het zijn overigens allebei topmotoren.
 

michelover

Forumguru
Als ik me niet vergis wordt de 2.0 TSI geleverd met DSG en niet met handbak. Dus als je een handbak wil zit je al snel aan de 1.8 TSI.
Heb hem zelf(1.8 TSI) ook en laten chippen(JD), na het chippen is ie net zo krachtig als de 2.0 TSI. Als ik hem nu motorisch vergelijk met mijn RS moet ik zeggen dat de gechipte 1.8 TSI me niet teluur stelt. Ook het verbruik t.o.v de mij RS is een stuk beter. Ik zou als ik weer een nieuwe Superb koop voor de 1.8 TSI gaan bevalt mij prima die 200cc extra mis ik niet.
 

___JC___

Forumguru
Helemaal eens en goed punt wat betreft die DSG bak. Maar de 2.0TSI kan je ook gewoon chippen uiteraard. Ik heb ooit een Leon FR 2.0TDI DSG van JD gereden. Echt een bloedsnel apparaat met mooie plofjes tussengas bij het schakelen. :24:
 

Falcon

Donateur
Voor het geld tussen de 1.8TSI en de 2.0TSI kun je natuurlijk een hoop leuke opties extra meenemen of de 4x4 optie. Die laatste moet je goed overwegen, want als ik kijk wat het verbruik is van de Yeti met deze motor en 4x4 weet ik niet of je daar blij van wordt ;)

Trouwens de Superb Combi Scout komt er ook aan. En deze bied in combinatie van de 2.0TSI toch ook de 4x4 optie.

http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17486&n=2
 

EdK

Forumguru
want als ik kijk wat het verbruik is van de Yeti met deze motor en 4x4 weet ik niet of je daar blij van wordt

Heeft dit niet meer met de CW waarde te maken dan het 4x4 verhaal ?
Maar wat is 200CC voor een verschil ? Ga je dit echt merken op de wegen in nederland?
Kun je mijn inziens beter de keuze op de 1,8 laten vallen en het overgehouden geld gebruiken aan nuttige extra's (lees luxe of veiligheids aspecten )
 

OrbitZ

Lid
Heeft de 2.0 ook 4 uitlaten net als de V6? Persoonlijk vind ik dat een beetje too much, ik zou zeggen 1.8 pijpjes links, 2.0 één links één rechts, V6 twee links twee rechts maar goed, die keuzevrijheid is er niet.

Ik heb zelf de 1.8TSI en dit is gewoon een soepele motor, ik moet wel zeggen dat je vrij snel last heb van wheelspin bij optrekken.

Zonder 4x4 heb je dus alleen bij hogere snelheden profijt van de extra paardjes van de 2.0.

Hiervoor had ik een gechipte Golf 5 GTI met 240 PK en daar had ik veel minder snel last van wheelspin dan mijn huidige 1.8 met 160PK.
 

Falcon

Donateur
En het gewicht ligt bij de Golf meer op de voorwielen heb ik het idee ivm met overhang bij de superb en octavia.
 

michelover

Forumguru
Heeft misschien ook te maken met de manier van gas geven. Ik trek normaal op bij een stoplicht en heb met mijn gechipte 1.8TSI nooit geen wielspin. Kan ik wel veroorzaken maar dan moet ik echt als een F1 coureur bij het stoplicht gaan staan. :)
 

OrbitZ

Lid
Als je twijfelt tussen een 1.8 of een 2.0 dan doe je dat niet om bij een stoplicht rustig op te trekken. Je hebt aan de extra PK's dus alleen wat bij hogere snelheden en betere tussenaccelaraties op de snelweg.

Ik zou dan zeggen hou de extra pegels lekker in je zak en ga voor de 1.8 :)
 

sitechris

Donateur
ik zou voor de 2.0 TSI gaan. Beetje extra power is altijd lekker en ook in de sneeuw kom je met FWD en winterbanden ver genoeg. Nadeel van 4WD is dat je auto ook nog eens zwaarder wordt (dus tikkie minder snel en tikkie minder zuinig).

Die 4 uitlaten? Tsja, is wat veel van het goede voor een auto met 'maar' 200 pk, maar het staat wel mooi natuurlijk
 

___JC___

Forumguru
Ik had hiervoor 185pk en 400nm op de voorwielen (met winterbanden ook overigens). En ik had ook vaak last van slippende voorwieltjes. Of bij het optrekken of als je gas gaf in een bocht. Ik persoonlijk heb dus liever een 1.8TSI met 4x4 dan een 2.0TSI met FWD. Maar goed, smaken verschillen zullen we maar zeggen.
 

ByeByePeugeot

Actief lid
Het leuk te zien/lezen dat ieder zich uit laat over de 1.8 en 2.0 tsi motor.

Qua opties maak ik mij niet zo druk, die gaan er toch allemaal in en wat ik vergat te melden, het wordt sowieso een DSG en een EBL.

Ik zie dat DSG in de 1.8 een 7 traps is en in de 2.0 een 6 traps. Rijdt de 1.8 dan niet veel rustiger met deze extra trap? Ik heb geprobeerd mij te verdiepen in de DSG techniek maar geen idee hoe het schakelt (Volgende week een proefritje als het doorgaat). Enige automaten die ik ken kwamen uit de Merc/Audi modellen van mijn Pa en de CVT Hond A van mijn Ma.

En of de extra 2 pijpjes overkill zijn, ben ik het mee eens maar het staat gewoon tof.
Verder zou de 2.0 nog getuned kunnen worden naar +/- 260 PK and beyond, niet dat het nodig is maar met de motor kan je nog een hoop.

Slippende bandjes, de Superb is toch wat zwaarder dan de Octi RS? Gaat dat slippen dan niet meevallen? De C220 CDI met 170 pk en 400nm trekt ook de straatstenen uit het trottoir echter blijft die keurig op zijn plekje (behalve met deze sneeuw want dan is elke achterwiel aangedreven bak een zeer slechte keus)

Wat ik mij verder nog afvroeg, is het de moeite waard om de auto te voorzien van een sportonderstel? Hij wordt verlaagd uiteraard en wat stugger (hoewel ik lees dat het stugge ook wel meevalt).

Oh ja, de 3.6 V6 4x4 is nieuw zeker geen optie, moet wel leuk blijven en er is budget voor zowel de 1.8 als de 2.0 full option :)

Iedereen trouwens een fijne 2de kerstdag toegewenst :)
 

vincefra

Actief lid
standaard is de wagen nogal zacht afgeveerd ... dus "iets stugger" zal nog steeds mee vallen ...

dsg ... schakelt zoals de audi (alez ?) en kan je vergelijken met de bmw en mercedes (alhoewel mijn voorkeur gaat naar bmw ...).
 

___JC___

Forumguru
Dan wordt het dus ongeacht welke motor fwd want in combo met DSG is alleen de 3.6 nog leverbaar met 4x4. Ik weet niet heel veel van DSG, maar de 7-traps is er volgens mij een met droge koppeling en de 6-traps een natte. Vanwege het maximumkoppel wat gezond is voor zo een bak zonder aanpassingen.

:ot:Ow en als ik de kans krijg neem ik zeker weer 4x4 hierna. Of misschien een keer RWD.
 
Bovenaan Onderaan