Oke Octavia32 zo las ik het mijn fout excusses
Details:Campaign: 15D7
Engines affected: 1.8 and 2.0 TSI (engine codes CDAA and CCZA)
Modificatie 15d7 dat ging om (even ruw vertaald) niet goed functioneren een olie terugslagklep van de nokkenas waardoor de lagers van deze as zou kunnen breken. waardoor er delen in het smeer systeem zouden kunnen schieten. Dit speelde in 2011 het rare was of is dat dit alleen is opgepakt in Duitsland .
Wij kregen kort er op deze melding 15d9 is voor het vervangen van de nokkenasversteller
Tussen 15D7 en de 15D9 zou je verwachten dat er nog een melding zit of zat namelijk de 15D8 echter deze is niet als terugroepactie uitgevoerd want volgens mij moet dit namelijk de oliedruksensor zijn die zich zelfstandig kan maken in het carter.. Deze geeft als probleem dat tie tijdens het rijden allerlei foute berichten de wereld instuurt.
bv hij zegt dan oranje olie teken met de tekst dat je niet boven 4000 toeren mag komen en als je dan alles controleert blijkt alles gewoon normaal te zijn. sterker nog de boardcomputer slaat het niet eens op als foutmelding.
Vervolgens zijn er wel een paar andere terug roepacties geweest oa:
91d6 is software update stuurkolom elektronica.
66f1. Kennen we bij de yeti= logo vervangen achterzijde.bij superb logo vervangen voor en achter.
97w9. Bij Fabia aanpassing op de zekeringen kast .
24w6. Controle en evt. Aanpassing turbo 1.2 benzine motor.
Wat ik begrepen heb is niet iedere meldingscode automatisch leid tot een terugroepactie en dit komt omdat men ( Volkswagen algemeen) bekijkt eerst hoe groot is het probleem per land per verkoopresultaat.
Wij hier Nederland rijden relatief gezien met de meeste kleiner motoren dus 1.2 en 1.4 TSI en daar valt dan de 1.8 TSI weer buiten. Leasebedrijven gaan dan meestal over naar de kleiner types TDI's ipv de duurder 1.8TSI
De 1.8 tsi motor met name bouwjaar 2009 / 2010( waar de mijne toebehoord) hebben behoorlijke last van hoog olieverbruik, problemen met de zuigerveren ( geen terugroepactie voor geweest), het ongewenst zelfstandig worden van de oliedruksensor ( geen terugroepactie voor geweest) en dan het olie overdruk ventiel van de carter deze laatste is een behoorlijke lastig verhaal. zie mijn eigen inbreng op Yeti gedeelte.
De ketting en kettingspanner problemen daar zijn diverse verhalen over wat ik begrepen heb van de dealer & importeur dat deze problemen meer speelde bij 1.2 TSI en de 1.4 TSI en zou sporadisch voorkomen bij de1.8TSI
De 1.8 TSI zou als wij hem kennen met de 160 pk is in de loop van de jaren alleen maar verbeterd vandaar dat jonger exemplaren nauwelijks nog problemen kent
Bronvermelding:
Deels mijn eigen onderzoek met betrekking van mijn eigen problemen met mijn 1.8TSI 4x4 Yeti, mijn Dealer, importeur PON,
SKODA forum Europa en Duitsland.
Mijn advies blijft ga praten met je dealer. zij hebben toegang tot deze meldingscodes en je zult zien dat er maar een paar codes toepasbaar zijn op jou problemen als het tenminste een probleem is.. want geluid zegt nog niet alles.
Kleine toevoeging
Hier op het Forum heeft men het ook over een oliezeefje die in de zelfde lijn zit van de oliehuishouding tbv de nokkenas. Ik heb deze niet specifiek genoemd zien worden in de gegevens die ik tot me beschikking heb maar ik kan me er iets bij voorstellen dat men deze tijdens de update 15D7 ook vervangt.
De melding codes zijn niks anders dan probleembeschrijvingen van zaken die men heeft vast gesteld dat deze zouden kunnen voor komen bij dit type motor. Dit zegt dus niks over hoe men het gaat oplossen daar is weer een andere omschrijving van en daarin staat dus ook exact beschreven wat er verplicht vervangen moet worden en wat niet..
Ik had ook over updates per bouwjaar en in sommige jaren moet je dat zelfs zien per kwartaal / per maand dit met name bouwjaar 2010. ( waar het mij om ging).