turboturbo
Forumguru
@Maggy het gaat niet om een 0W30 vs. 5W30 olie, maar een xW30 vs. xW40 olie. Wat in de meeste gevallen erop neer komt: wel of geen longlife olie.
Waarom ik het even bij de viscositeit houd is omdat er - voorzover ik weet - voor VAG mobielen geen longlife olie bestaat in xW40 viscositeit. En andersom een xW30 olie vaak een longlife olie is bij VAG. Kortheidshalve verwijs ik daarom dus even naar een 5W30 als longlife (again, of het daadwerkelijk wel of niet longlife is, hangt af van de specificaties) en naar een 5W40 als 'gewone' QG0 standaard interval olie met 502.00 specificatie.
Uiteraard zijn er verschillende viscositeiten te kiezen binnen bepaalde specificaties/voorschriften (al dan niet longlife)
N.b. Dit olie advies is specifiek voor de 1.8 20VT, niet zozeer de 1.8TSI (is ook nooit geleverd in een Octavia I, waar dit topic over gaat)
Op SeatOnline waar veel meer 1.8T rijders zitten, is de consensus ook dat je beter een xW40 of zelfs xW50 of ~60 kunt nemen (die laatste 2 alleen in geval van extreme tuning en/of als de auto als track auto gebruikt wordt)
Waarom ik het even bij de viscositeit houd is omdat er - voorzover ik weet - voor VAG mobielen geen longlife olie bestaat in xW40 viscositeit. En andersom een xW30 olie vaak een longlife olie is bij VAG. Kortheidshalve verwijs ik daarom dus even naar een 5W30 als longlife (again, of het daadwerkelijk wel of niet longlife is, hangt af van de specificaties) en naar een 5W40 als 'gewone' QG0 standaard interval olie met 502.00 specificatie.
Uiteraard zijn er verschillende viscositeiten te kiezen binnen bepaalde specificaties/voorschriften (al dan niet longlife)
N.b. Dit olie advies is specifiek voor de 1.8 20VT, niet zozeer de 1.8TSI (is ook nooit geleverd in een Octavia I, waar dit topic over gaat)
Op SeatOnline waar veel meer 1.8T rijders zitten, is de consensus ook dat je beter een xW40 of zelfs xW50 of ~60 kunt nemen (die laatste 2 alleen in geval van extreme tuning en/of als de auto als track auto gebruikt wordt)
Laatst bewerkt: