Da's idd wel een hele boel geld.....
Je behoud wel de fabrieksgarantie, en dat mag best wat waard zijn lijkt me.
Da's idd wel een hele boel geld.....
Dat rechtvaardigt helemaal de exuberante prijs niet. Tenzij er van uit gegaan wordt dat dit sowiso de auto "aantast" en er dus extra onderhoud (binnen de geleverde garantie) in de prijs verwerkt zit.Je behoud wel de fabrieksgarantie, en dat mag best wat waard zijn lijkt me.
Okee, maar wat nou als er iets stuk gaat aan de motor of bak? Zodra de dealer dan naar de importeur moet zal de tuning dr uit gehaald moeten worden. Want als een importeur dat vindt vervalt alle garantie meteen. In het meest extreme geval krijg je bijvoorbeeld een ongeluk, de auto wordt uitgelezen (om te kijken wat de oorzaak was ofzo) en voila zonder toestemming gechipt. Dan ben je dus als berijder aansprakelijk voor alle schade. Ik weet dat dit niet snel zal gebeuren maar het kan wel.
Nee dank u daar pas ik dus voor...
Het lijkt mij erg sterk dat je voor alle schade van het ongeluk aansprakelijk wordt gesteld door een ander chippie. Hoogstens zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de motorschade.
In de meeste leaseregelementen staat dat de berijder aansprakelijk is voor elke schade die resulteert uit het aanpassen van de auto zonder toestemming. Ik ben met je eens dat een ongeluk niet rechtstreeks te wijten is aan chippen.
Het is in dit soort gevallen aan de leasemaatschappij om het zogenaamde "causaal verband" aan te tonen. Dus zij moeten aantonen dat de schade niet ontstaan of minder groot zou zijn als je niet gechipt zou hebben.
Okee, maar ik heb met deze O2 al een nieuwe koppeling en een nieuwe turbo erop zitten. Had ik m stiekum gechipt had me dat een hoop eurootjes gekost en was ik mn tuning ook kwijt geweest.
Gewoon netjes met toestemming chippen jongens. Dat maakt het uiteindelijk goedkoper voor iedereen!
Het is een heel duistere situatie.
In praktijk weet ik via mijn vrouw (gespecialiseerd in autoverzekeringen) dat er tenminste één verzekeringsmaatschappij is die (beperkte) chiptuning toelaat (pakweg 25-30 pk erbij). Dan is het nog altijd illegaal, maar ben je tenminste verzekerd bij een ongeval. Wat voor mij toch het belangrijkste zou zijn..
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het dan met Tuning van ABT? Die kun je gewoon bij de officiele dealer als optie kopen (ja oke, het is stikduur maar het kan wel). Het vermogen wordt dan vergroot, maar er wordt echt niets verandert aan de remmerij of wat dan ook. Voor een 1.9 TDI scheelt dat toch 30% vermogen. :crazy: