1.9 Ambition met ABT chip???

cloink

Actief lid
Je behoud wel de fabrieksgarantie, en dat mag best wat waard zijn lijkt me.
Dat rechtvaardigt helemaal de exuberante prijs niet. Tenzij er van uit gegaan wordt dat dit sowiso de auto "aantast" en er dus extra onderhoud (binnen de geleverde garantie) in de prijs verwerkt zit.
 
Okee, maar wat nou als er iets stuk gaat aan de motor of bak? Zodra de dealer dan naar de importeur moet zal de tuning dr uit gehaald moeten worden. Want als een importeur dat vindt vervalt alle garantie meteen. In het meest extreme geval krijg je bijvoorbeeld een ongeluk, de auto wordt uitgelezen (om te kijken wat de oorzaak was ofzo) en voila zonder toestemming gechipt. Dan ben je dus als berijder aansprakelijk voor alle schade. Ik weet dat dit niet snel zal gebeuren maar het kan wel.

Nee dank u daar pas ik dus voor...


Het lijkt mij erg sterk dat je voor alle schade van het ongeluk aansprakelijk wordt gesteld door een ander chippie. Hoogstens zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de motorschade.
 

___JC___

Forumguru
Het lijkt mij erg sterk dat je voor alle schade van het ongeluk aansprakelijk wordt gesteld door een ander chippie. Hoogstens zou je aansprakelijk gesteld kunnen worden voor de motorschade.

In de meeste leaseregelementen staat dat de berijder aansprakelijk is voor elke schade die resulteert uit het aanpassen van de auto zonder toestemming. Ik ben met je eens dat een ongeluk niet rechtstreeks te wijten is aan chippen.
 

MarcoO2

Forumguru
In de meeste leaseregelementen staat dat de berijder aansprakelijk is voor elke schade die resulteert uit het aanpassen van de auto zonder toestemming. Ik ben met je eens dat een ongeluk niet rechtstreeks te wijten is aan chippen.

Het is in dit soort gevallen aan de leasemaatschappij om het zogenaamde "causaal verband" aan te tonen. Dus zij moeten aantonen dat de schade niet ontstaan of minder groot zou zijn als je niet gechipt zou hebben.
 

Psioneer

Actief lid
Ik wist wel dat ik gelijk had. Bij m'n eerste powerbox, jaren geleden, heb ik me dat eens uit laten leggen. Dit soort risico's neem ik alleen als ik met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid denk dat ze niet voor zullen komen.
En die aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid ontleen ik aan het feit dat ik de chip niet heb voor de topsnelheid. Dat zou namelijk één van de weinige mogelijke oorzaken van een ongeluk zijn waarbij iemand onderzoek zou kunnen doen naar het vermogen van de auto. En als ze het dan ontdekken moet er ook nog het causaal verband aangetoond worden.
Nee, ik denk dat de leasemij blij mag zijn met m'n chippie. Het scheelt nogal wat brandstof (in mijn geval).
 

___JC___

Forumguru
Het is in dit soort gevallen aan de leasemaatschappij om het zogenaamde "causaal verband" aan te tonen. Dus zij moeten aantonen dat de schade niet ontstaan of minder groot zou zijn als je niet gechipt zou hebben.

Okee, maar ik heb met deze O2 al een nieuwe koppeling en een nieuwe turbo erop zitten. Had ik m stiekum gechipt had me dat een hoop eurootjes gekost en was ik mn tuning ook kwijt geweest.

Gewoon netjes met toestemming chippen jongens. Dat maakt het uiteindelijk goedkoper voor iedereen! :tongue:
 
Okee, maar ik heb met deze O2 al een nieuwe koppeling en een nieuwe turbo erop zitten. Had ik m stiekum gechipt had me dat een hoop eurootjes gekost en was ik mn tuning ook kwijt geweest.

Gewoon netjes met toestemming chippen jongens. Dat maakt het uiteindelijk goedkoper voor iedereen! :tongue:

Als je hem nu chipt met abt door de dealer die er garantie op geeft, dan hoeft de leasemaatschappij hier toch niets van te weten ? Het vervangen van mogelijke motorschade valt dan toch zeker onder die garantie? Het maakt mij niet uit om de chip zelf te betalen, maar die opslagen van de leasemaatschappij wel.
 

Swiss

Actief lid
Het is een heel duistere situatie.

Strikt technisch gezien is het verboden. Iets wat verboden is, kun je niet laten homologeren. En een niet-gehomologeerde wagen kun je ook niet laten verzekeren. Zodat bij een ongeval de verzekeringsmaatschappij er zijn handen van kàn terugtrekken (daar hoeven ze zelfs geen causaal verband voor te hebben, een niet-gehomologeerde wagen mag gewoon de openbare weg niet op. Doe je dat wél, ben je voor de volle 100% verantwoordelijk voor àlle schade. Punt).

In praktijk weet ik via mijn vrouw (gespecialiseerd in autoverzekeringen) dat er tenminste één verzekeringsmaatschappij is die (beperkte) chiptuning toelaat (pakweg 25-30 pk erbij). Dan is het nog altijd illegaal, maar ben je tenminste verzekerd bij een ongeval. Wat voor mij toch het belangrijkste zou zijn...

Greetz,
Swiss
 

___JC___

Forumguru
Ik denk dat de dealer m niet chipt zonder toestemming van de leasemaatschappij eigenlijk. Ze vragen immers overal toestemming voor. Maar als je het doet kan je in ieder geval eventuele motorschades e.d. altijd verhalen op de importeur.

Ik weet alleen niet wat de leasemaatschappij doet mochten ze er toch achter komen. De kosten van banden en remmen gaan toch wel omhoog.
 

Psioneer

Actief lid
Mijn leasemij weet van niks. Heb de chip zelf betaald en de dealer geeft garantie op motorschade. De leasemij mag blij zijn: minder brandstof. Bandenslijtage en remmen blijven in mijn geval gelijk.

Overigens kun je een gechipte auto prima laten homologeren. Maar dat doet natuurlijk niemand. Kun je net zo goed een zwaardere motor aanschaffen.
Ennuh, ik denk niet dat ik aansprakelijk ben voor àlle schade. Hooguit schade die voortvloeit uit het opvoeren van het vermogen. En dan zijn we weer bij het causale verband.
Praktisch gezien lijkt het me ook niet zo handig voor die verzekeringsagenten om elke auto te gaan controleren op iets dat over het algemeen onvindbaar is. De meerderheid beweert dat je het in de chip niet zult vinden. Behalve ABT, die zet er een kenmerk in.
Al met al heb ik er geen slapeloze nachten van.
 

Bakkertje

Forumguru
Het is een heel duistere situatie.

In praktijk weet ik via mijn vrouw (gespecialiseerd in autoverzekeringen) dat er tenminste één verzekeringsmaatschappij is die (beperkte) chiptuning toelaat (pakweg 25-30 pk erbij). Dan is het nog altijd illegaal, maar ben je tenminste verzekerd bij een ongeval. Wat voor mij toch het belangrijkste zou zijn..

Even uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het dan met Tuning van ABT? Die kun je gewoon bij de officiele dealer als optie kopen (ja oke, het is stikduur maar het kan wel). Het vermogen wordt dan vergroot, maar er wordt echt niets verandert aan de remmerij of wat dan ook. Voor een 1.9 TDI scheelt dat toch 30% vermogen. :crazy:
 

Pjetter

Nieuw lid
Volgens de dealer in Utrecht wordt een 1.9 TDI getuned naar 130 pk. Dat is wat minder als wat ze bijvoorbeeld bij ziptuning.nl opgeven. Hierdoor komen er natuurlijk ook minder krachten op het blok en de draaiende onderdelen te staan, waardoor eventuele verhoogde slijtage minder zal zijn. De kosten voor ABT tuning via de dealer waren 1350 eu. Door dit mee te leasen valt dat op zich qua kosten dan nog wel weer mee. Ben je netto iets meer kwijt als wanneer je prive bij ziptuning.nl laat tunen. Maar goed, al met al scheelde het bij mij twee tientjes met een 140 pk 2.0 TDI. Heb dus die maar besteld.
Heb je ook geen potentieel gezeur in geval van een ongeval of schade of zo.
 

Swiss

Actief lid
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe zit het dan met Tuning van ABT? Die kun je gewoon bij de officiele dealer als optie kopen (ja oke, het is stikduur maar het kan wel). Het vermogen wordt dan vergroot, maar er wordt echt niets verandert aan de remmerij of wat dan ook. Voor een 1.9 TDI scheelt dat toch 30% vermogen. :crazy:

Ik kan alleen spreken over de Belgische situatie.
Voor zover ik weet, kan het in Nederland wél op een legale manier (mag je wagen op bepaalde vlakken afwijken van het gelijkvormigheidsattest). Da's dan natuurlijk iets totaal anders...
 
Ik ga het toch maar eens vragen aan de dealer of deze de garantie behoudt zonder de lease in te lichten. Mocht dit nu het geval zijn en indien er een chip voor de greenline is, gaat deze erin.
 
Bovenaan Onderaan