1.9TDI Afdoende? Voor Octavia Combi

jvd-skoda

Nieuw lid
Hoi Iedereen,

Vorige week is dan eindelijk mijn 02 Combi 1.9TDI Elegance Busineline in de kleur Black Magic besteld door de leasemaatschappij.

Wat ik mij nu eigenlijk afvroeg, of er een groot verschil in rijden is tussen de standaard 1.9TDI of een door ABT getunede 1.9TDI? Zie ook aanbieding van Skoda nu, het zogenoemde sportpakket.

Ik twijfel of ik mijn toekomstige auto nog met dit pakket zal uitbreiden.

Mochten er mensen op dit forum ervaringsdeskundige zijn dan verneem ik graag een reactie.

Groetjes,

PS: Kan bijna niet wachten tot ie afgeleverd wordt, verwachting is eind April.
 

Bakkertje

Forumguru
Persoonlijk vind ik de 1.9 TDI standaard snel genoeg, maar goed dat is mijn mening. Mijn zwager heeft een ABT getunede passat en het verschil vind ik echt groot. Ik vind het alleen de 900 euro niet waard die ABT vraagt voor de tuning.

Wat zit er precies in het sportpakket en wat kost het?

Overigens lopen onze auto's op topsnelheid (in duitsland getest) exact even hard 198 op de klok. De getunede zit er alleen sneller op.

Heel veel succes met het wachten!
 

jvd-skoda

Nieuw lid
Dank voor de reactie.

Naast de tuning van 105 naar 130PK, zit in het sportpakket een achterspoiler en uitlaatsierstuk van RVS. Denk ook dat idd de prijs van ong 1200 Euro op gaat aan de tuning.

De rede dat ik me dit afvraag is dat ik erg veel op de weg zal zitten zo'n 50.000KM per jaar, en graag wat extra vermogen achter de hand. Niet dat ik (te) hard rij, maar in geval dat het nodig is ;)
 

van inkel

Forumguru
Dank voor de reactie.

Naast de tuning van 105 naar 130PK, zit in het sportpakket een achterspoiler en uitlaatsierstuk van RVS. Denk ook dat idd de prijs van ong 1200 Euro op gaat aan de tuning.

De rede dat ik me dit afvraag is dat ik erg veel op de weg zal zitten zo'n 50.000KM per jaar, en graag wat extra vermogen achter de hand. Niet dat ik (te) hard rij, maar in geval dat het nodig is ;)

Ik heb absoluut geen spijt van de keuze voor een 1.9, en ik kom heus geen vermogen tekort. Maar het kan altijd sneller natuurlijk.
 

Bakkertje

Forumguru
Met die 130 Pk (en 300 nm koppel) wordt het echt een feest, standaard kun je al bovengemiddeld meekomen ;)

Als je tuning overweegt zou ik persoonlijk voor minder geld naar een goede tuner gaan. Desnoods via je locale dealer (die hebben vaak ook adresjes) scheelt erg veel in het geld. (of je moet voor de spoiler en het sierstuk gaan)

Achteraf kan natuurlijk ook altijd nog, dan kun je eerst eens kijken hoe ie zo bevalt zonder tuning.
 

bat

Lid
Dank voor de reactie.

Naast de tuning van 105 naar 130PK, zit in het sportpakket een achterspoiler en uitlaatsierstuk van RVS. Denk ook dat idd de prijs van ong 1200 Euro op gaat aan de tuning.

De rede dat ik me dit afvraag is dat ik erg veel op de weg zal zitten zo'n 50.000KM per jaar, en graag wat extra vermogen achter de hand. Niet dat ik (te) hard rij, maar in geval dat het nodig is ;)
Ik rij 60.000 per jaar en vind die 1.9 zonder tuning ruim voldoende.
 

TL@

Forumguru
Ik rijd ook 60.000km per jaar en vind de 1.9 echt wel krap (bij ons mag tuning niet en een 2.0 mocht ook niet)
Door de DSG valt het nog best mee, anders zijn de hernemingen echt te traag (of je moet terugschakelen, wat de DSG dan ook meestal doet)

Als er ruimte in je budget is voor tuning, zeker doen!
 

Rolle

Senior Member
Ik rij ook de 1.9 TDI (handgeschakeld) en vind het een zeer prettige motor om mee te rijden (ik heb de wagen prive gekocht en op de 2.0 betaal je weer meer jaarlijkse wegenbelasting en dat speelde uiteindelijk ook mee).

Voor mij zijn de 105 paardjes meer dan genoeg, rij regelmatig met een volladen auto (passagiers en sporttassen) en moet zeggen dat je aan de acceleratie niet direct merkt of de auto vol zit of niet.:xyxthumbs:
 
Handgeschakeld vind ik de 1.9 TDI echt irritant omdat je als een gek moet schakelen om de motor in de powerband te houden, en in de powerband is de motor dan weer explosief en daarbuiten gebeurt er niks. Dat vind ik eigenlijk een probleem met alle minder krachtige turbodiesels.

Met DSG vind ik de 1.9 dan weer aangenaam omdat die ervoor zorgt dat je altijd op het optimale toerental zit om zo snel mogelijk vooruit te gaan.
 

Vacaro

Senior Member
Soms zou ik toch wel graag iets meer power willen, maar als ik dan zie wat da moet kosten(chiptuning) dan laat ik het toch maar,wie weet hoe lang ik er nog mee rij? Ik heb wel iets pk-verlies(of het aantal pk'tjes moeten gewoon harder werken) door de 4x4. Toen ik mijne bestelde was er nog geen 2.0TDI in 4x4, anders had ik die toen wel genomen.
 

sitechris

Donateur
als je de mogelijkheid hebt om te chippen, altijd doen! Wat meer power kan nooit kwaad, plus dat je meer trekkracht hebt en schakellui kunt rijden. Lees alle reacties maar van mensen die hun auto gechipt hebben hier op forum. Over algemeen positief. Zeker als je bij Abt je auto laat chippen, behoud je garantie. Dat is gewoon fijn! Voor 900 euro 30 pk erbij, vind ik nog steeds niet heel spannend duur.
 

___JC___

Forumguru
Heb je nog nooit in een 2.0TDI of gechipte 1.9TDI gereden dan zal je die 105pk waarschijnlijk wel genoeg vinden. Mijn advies, OF chippen OF nooit in een Octavia met meer vermogen gaan rijden.
:xyxthumbs:
 

Piet

Nieuw lid
1.9 voldoende?

Ik heb 135000 km in 2,5 jaar gereden met een 1.9 tdi en ben vorig jaar overgestapt op een Octavia L&K die alleen maar met een 2.0 tdi leverbaar is. Mijn ervaring is dat de 1.9 tdi onder de nederlandse snelweg omstandigheden voldoende is. De 2 liter is duidelijk sterker, maar heeft een steviger verbruik en is onrustiger in zijn vermogensafgifte. Op de Duitse autobahnen en in de bergen rijdt de 2.0 beter. Kortom als je je kilometers met name in Nederland maakt is de 1.9 afdoende en zou ik ook geen chiptuning overwegen.
 

911gt2

Actief lid
Handgeschakeld vind ik de 1.9 TDI echt irritant omdat je als een gek moet schakelen om de motor in de powerband te houden, en in de powerband is de motor dan weer explosief en daarbuiten gebeurt er niks. Dat vind ik eigenlijk een probleem met alle minder krachtige turbodiesels.

Met DSG vind ik de 1.9 dan weer aangenaam omdat die ervoor zorgt dat je altijd op het optimale toerental zit om zo snel mogelijk vooruit te gaan.
Ik merk echt geen verschil met bv de 2.0 TDI die ik een week gereden heb. de 1.9 voldoet prima in mijn ogen.

Ikzelf heb ook overwogen om te chippen, maar uiteindelijk dat geld aan een goede geluidsinstallatie uitgegeven. Met snelweggebruik heb je aan die 1.9 echt meer dan genoeg, zeker in het vlakke nederland.
 

skodaboy

Forumguru
Soms zou ik toch wel graag iets meer power willen, maar als ik dan zie wat da moet kosten(chiptuning) dan laat ik het toch maar,wie weet hoe lang ik er nog mee rij? Ik heb wel iets pk-verlies(of het aantal pk'tjes moeten gewoon harder werken) door de 4x4. Toen ik mijne bestelde was er nog geen 2.0TDI in 4x4, anders had ik die toen wel genomen.

wel zoals je weet heb ik ook zo'n 02 4X4 met de 1.9 tdi motor
ik heb de mijne wel laten chippen van 105 naar 133pk en ik heb er nog steeds geen spijt van...wel leuk af en toe zo'n sprint trekken tegen de standaard 2.0 tdi,wie het snelste reageerd en het langste gas blijft geve,
kan de sprint winnen...anders is het echt zij aan zij...:D
 

911gt2

Actief lid
Sorry, maar als je 40pk verschil niet voelt heb je geen gas gegeven....
:grin:
Dat ius mijn punt dus, hier inLN ga je het verschil merken op twee plaatsen. 1. bij het stoplicht 2. bij invoegen op de snelweg.

Maar op de snelweg zelf vind ik het verschil niet echt schokkend, dat is er natuurlijk wel.
 
Bovenaan Onderaan