10 dagen met de facelift onderweg

nomad

Senior Member
Een dag of 10 geleden mijn 2.0 TDI Elegance business ingeleverd en een 1.8 TSI Elegance business ervoor in de plaats gekregen. Inmiddels staat er bijna 2500 kilometer op, dus de eerste ervaringen/verschillen/gemissen:

Missers:

  • Waar is het stukje bekleding van het vakje links onder het stuur ? Wat slap om voor die paar centen daarop te bezuinigen.
  • Geen volwaardig reservewiel, maar een pompje en wat rommel in een spuitbus. Klapband = mobiliteitsservice bellen ?
  • Veel minder comfortinstellingen te maken: Sproeitijd van koplampsproeiers niet meer te regelen, comfortsluiten van de ramen ook niet. Maar goed, dat zal wel bij de evolutie van het platform horen.
  • Waarom klappen de spiegels niet automatisch in ?
  • Waar is de zonneband in de voorruit gebleven ?
  • Geen Safe Lock. Geen Safe Lock. Geen Safe Lock. Geen Safe Lock !!!
Even aan wennen:

  • volume knop op stuur zit nu links. Al een paar keer rechts gedraaid en er gebeurde niks :D
  • Coming Home, Leaving Home max 30 seconden.
  • <kuch> verbruik. Hopelijk trekt dat nog wat bij.
  • Veel minder koppel.
Leuke dingen:

  • Eindelijk Nederlands praten tegen de Columbus
  • Columbus start veel sneller op.
  • Uitgebreider maxi-dot menu, veel meer in te stellen.
  • MDI nu te bedienen in alle standen. Bij vorige auto moest maxi-dot op Audio of Navi staan om met stuurbediening de MDI te bedienen.
  • Bij PDC gaat volume automatisch omlaag.
  • Bij regen geeft de achterruitewisser toch af en toe een zwiep, ondanks dat ie uit staat.
  • In donker in achteruit zetten, zet ook gelijk de mistlampen aan.
  • Meedraaiende koplampen. Erg handig op donkere wegen.
  • Geen rammeltjes nog.
  • Lekker felle motor.
  • Anti-rook uitvoering. Geen asbak meer.
Kortom, wel weer tevreden ondanks wat kleine puntjes. Zijn er meer overstappers van vorige naar facelift model ?
 

hemi24

Forumguru
Ik mis nog een misser die bij het laatste puntje "leuke dingen" hoort:

Bij een anit-rook uitvoering is ook gelijk de verlichting van het vak wegbezuinigd...
Het grijs zonnebandfilter in de voorruit is bijna dagelijks nog een gemis.

Reservewiel en safelock mis ik (nog altijd) niet, maar ik vindt het wel een slechte bezuiniging!

Wat versta je onder comfortsluiten van de ramen?

Waarom is de comming en leaving home trouwens niet meer zo lang in te stellen als bij het preFL model vraag ik me af.

Rammeltjes komen nog wel, gevoelsmatig was mijn vorige O2 uit 2007 toch een stukje beter in elkaar gezet, of zou het toch komen door die 17 inch i.p.v. de 15" op de voorganger?!?
 

sitechris

Donateur
Plusjes van facelift versie

- de nieuwe spiegels zorgen voor veel minder windgeruis
- Bereik van radio is veel beter
- Interieur is net wat mooier
- Betere stoelen
- Modernere motoren
- Ziet er weer net wat beter uit
 

hemi24

Forumguru
Is er iets gewijzigd aan de stoelen dan? Behalve de hoofdsteunen, die helaas niet meer kunnen kantelen...

Grote voordeel van de nieuwe spiegels is dat je eindelijk eens iets kunt zien in die dingen. Dat was bij de Polo spiegels op het preFL altijd maar beperkt.
Wel jammer dat de rubberen geleidestrippen niet meer op de kofferbakmat zitten, evenals de bovenkant van de bumper die nu deze meegespoten is een stuk gevoeliger is voor beschadigingen!
 

MarcoO2

Forumguru
Klinkt goed, Nomad! Over twee maanden kan ik je mijn ervaringen vertellen over de overstap van een pré-FL naar een FL! En dan kom ik wel even bij je buurten... ;)
 

hemi24

Forumguru
De stoelen in mijn Elegance zitten hetzelfde als die in mijn preFL Elegance, maar ik had bij de preFL modellen wel altijd het idee dat de stoelen in bijvoorbeeld de Ambition zachter waren, wellicht is dat de wijziging?
 

darkprojectx

Forumguru
als jullie geen reserve wiel hebben, hebben jullie dan wel een ruimte voor een reserve wiel?

anders met 4 man afspreken dat 1 ergens een setje staal vandaan haalt,
bij de meeting verdelen over de auto's. (wel bandjes erop dan zonder vaste draairichting)
 
Mijn spiegels klappen wel in (elegance)
Reservewiel is optie (60 Euro) meerdere merken hebben dit tegenwoordig (niet meer)
Who cares about safelock?
 

hemi24

Forumguru
Spiegels klappen ook wel in maar niet automatisch...
Toen mijn O2 besteld werd, was een reservewiel ook bij Skoda géén optie; 2 maand daarna ineens wel... :mad:
 

Rallye

Forumguru
Missers:

  • Veel minder comfortinstellingen te maken: Sproeitijd van koplampsproeiers niet meer te regelen, comfortsluiten van de ramen ook niet. Maar goed, dat zal wel bij de evolutie van het platform horen.
Regelde jij de sproeitijd van de koplampsproeiers via de maxidot? Volgens mij kan ik dat niet.

  • Geen Safe Lock. Geen Safe Lock. Geen Safe Lock. Geen Safe Lock !!!
Inderdaad belachelijk.

Leuke dingen:

  • Bij PDC gaat volume automatisch omlaag.

Dat is bij mij (in combinatie met de Stream-radio altijd al zo. Bij de oude Columbus werkte dat dus niet? Vreemd....
 

Neptukker

Forumguru
Is er iets gewijzigd aan de stoelen dan? Behalve de hoofdsteunen, die helaas niet meer kunnen kantelen...
Dat zal met WOKS (iets met whiplash) te maken hebben:
The WOKS headrests in the front are a main innovation in the field of passive safety. Their new shape better protects the cervical vertebrae of those travelling in the front seats during a rear impact. They therefore significantly contribute to the passive safety of passengers in the front seats of the new Octavia.
 

hemi24

Forumguru
Heeft een Seat Altea dan geen anti-whiplash hoofdsteunen?!? Aangezien die wel kunnen kantelen.
 

ppaddo

Lid
Toevallig rij ik vandaag even met een PFL Octavia (vervangende auto van Vepreda). Wat mij opviel:

De PFL heeft kleinere achteruitkijkspiegels dan de FL -> minder zicht
De PFL heeft de bediening op het stuur echt op een onmogelijke plek zitten, veel te hoog. Nu ben ik ook geen fan van de scrollwieltjes, maar dit slaat echt alles. Waarom hebben ze niet gewoon de opzet van het Seat stuur zoals dat in mijn vorige auto zat.Die had drukknoppen op de plek van de scrollwieltjes (en een mute knop!) Veel beter!
De binnen-achteruitkijkspiegel van de PFL is kleiner, dus ook daar minder/ander zicht naar achteren.

Verder natuurlijk een wereld van verschil tussen een tdi en een tsi, wat een herrie maakt die tractor motor!
 
Ik mis de volgende zaken:

- Ruitenwisser op de achterklep wist niet als je hem in zijn achteruit zet.
- Reactietijd voor activeren van de koplampsproeiers xenon-verlichting kan niet aangepast worden. Wordt bij de kleinste aanraking van de ruitensproeierhendel al geactiveerd. Bij de pre-FL kon je deze snel aanraken en werden de koplampsproeiers niet geactiveerd. (scheelt een hoop ruitenwisservloeistof!!!)
 

Rallye

Forumguru
@Mr_vissie: wist de ruitenwisser ook niet als je de ruitenwissers voor aan hebt? Dat is bij mijn PFL (wat een rot-term, zullen we in het vervolg Octavia II original zeggen?) namelijk wel zo.
 
Nee, ik heb al gezocht in VAG-COM. Staat wel in de lijst, maar het werkt niet als het ingeschakeld staat. Bij "Octavia II original" was dit inderdaad wel het geval als deze op auto stond.
 
Bovenaan Onderaan