10-trapsautomaat voor grote Audi's, VW's en Bentley's

Import Yeti

Forumguru
Zie hier het hele bericht:

http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...t_voor_grote_Audi_s__VW_s_en_Bentley_s__.html


door redactie Autovisie
WENEN -
Het Volkswagen-concern werkt aan een automatische transmissie met dubbele koppeling en maar liefst tien versnellingen. De spiksplinternieuwe automaat, met een recordaantal versnellingen, is bedoeld voor modellen met motoren die meer dan 500 Nm sterk zijn.

foto3-AudiQ7.jpg
Audi Q7Foto: Leendert Geense
foto2-AudiQ7.jpg
Audi Q7Foto: Leendert Geense

De fabrikant geeft nog geen details van de transmissie vrij, maar binnenkort zal de eerste officiële aankondiging rondom de versnellingsbak volgen. Gelet op de kracht die de bak kan weerstaan, zou de DSG-transmissie in de Audi Q7 kunnen debuteren. De tweede generatie Q7 wordt eind dit jaar voorgesteld.

DSG-varianten
Het concern biedt momenteel verschillende DSG-transmissies aan. Het aantal versnellingen blijft voor de bestaande units beperkt tot zes of zeven. Het maximum koppel voor de bestaande bakken bedraagt afhankelijk van de versie 250, 350 of 500 Nm. In de 1200 pk/1500 Nm sterke Bugatti Veyron past Volkswagen een bak van Ricardo toe met zeven verzetten.


  • Is er voor JD tenminste meer ruimte voor meer koppel:D:D:D
 

sitechris

Donateur
Ik heb eerder al gereden met de 8 traps automaat van BMW. Persoonlijk vind ik dat al 1 a 2 trappen teveel. Een 10 traps automaat vind ik echt overdone.
 

Noord26

Forumguru
Voor een wat sportievere auto is het niet wenselijk. Maar in de comfort gerichte auto's komt een dergelijke bak natuurlijk veel beter tot zijn recht. Rallye auto's hebben ook geen 10 versnellingen natuurlijk. Beetje in het juiste perspectief zetten?
 

sitechris

Donateur
Ik vind veel versnellingen vooral comfort verstorend. Moet je voorstellen dat je van versnelling 10 moet terugschakelen naar versnelling 4. Kost net wat teveel tijd. In de BMW met 8 bak (we praten over een niet echt heftige 320i GT) vind ik dit ook al een probleem. In mijn beleving is 7 versnellingen voor een automaat de max.
 

CDK

Forumguru
als je geen flippers gebruikt en nooit handmatig schakelt en 65+ bent is het heerlijk denk ik, de dsg hoor en voel je sowieso niet schakelen als je rustig rijdt, dus dan maakt 7 of 10 ook niet meer uit..... ;)
 

sitechris

Donateur
als je geen flippers gebruikt en nooit handmatig schakelt en 65+ bent is het heerlijk denk ik, de dsg hoor en voel je sowieso niet schakelen als je rustig rijdt, dus dan maakt 7 of 10 ook niet meer uit..... ;)

Ik vind het met name bij gewoon rijden irritant omdat de auto dan te snel terug moet schakelen. En juist met auto's met 500 nm koppel zou een 3 trapsautomaat ook al moeten volstaan (liever niet natuurlijk). Wat heb je aan al dat koppel als je dit door al die versnellingen niet optimaal kan gebruiken?
 

sitechris

Donateur
De reden is dat fabrikanten het verbruik willen laten zakken om betere CO2 waarden te scoren. Dat scheelt in veel landen (en met name in NL) nogal voor de aanschafprijs aangezien slurpers hier zeer zwaar belast worden. Maar ja.....milieuvriendelijke maatregelen leveren niet altijd meer rijplezier op. Sterker.......eigenlijk altijd andersom.
 

Joske

Forumguru
kan ook geen andere reden bedenken dan het "groene label" gedoe..

op den duur rijdt een wagen nog tegen stationair toerental met al die versnellingen...
 

ertromp

Forumguru
10 versnellingen?? Hoe snel zal die bak al opschakelen naar zijn 2-3-4 etc.
Als de koppelingen bij een 7 versnellingsbak al zo te verduren krijgen hoe zal dat dan met 10 gaan :D

Maar snel tzt met m'n Q7 tzt naar TVS :D
 

andrehj

Forumguru
kan ook geen andere reden bedenken dan het "groene label" gedoe..
op den duur rijdt een wagen nog tegen stationair toerental met al die versnellingen...
Stationair is wat laag, maar tot de 90 rijdt mijn S2 ook altijd zo rond de 1500 a 1700 rpm, ik vind dat persoonlijk zeer prettig rijden, wat mij betreft zou er ook nog wel een 8e versnelling aan vast geplakt kunnen worden om het verbruik en het toerental op de snelweg nog wat te drukken.
 

Joske

Forumguru
ik kan ook onder de 2000rpm blijven bij 120km/u en idd, dat rijdt prettig, totdat je wilt inhalen of iets dergelijks.. met mijn handbak moet ik terugschakelen om een beetje vlot te kunnen inhalen dan natuurlijk ;)
 

ertromp

Forumguru
Stationair is wat laag, maar tot de 90 rijdt mijn S2 ook altijd zo rond de 1500 a 1700 rpm, ik vind dat persoonlijk zeer prettig rijden, wat mij betreft zou er ook nog wel een 8e versnelling aan vast geplakt kunnen worden om het verbruik en het toerental op de snelweg nog wat te drukken.
En de motor inwendig maar vervuilen Andre bij die lage toerentallen. Hopelijk heeft VAG dat probleem van die smurrie in het inlaattraject bij de 1.8 TSI en 2.0 TSI dan ook onder controle want die lage toeren daar wordt de TSI niet vrolijk van. En de eigenaar ook niet :D
 
Bovenaan Onderaan