12 Volt aansluiting in de achterbak werk niet

micky

Forumguru
Als je dat doet, maar svp even foto's ik wil het ook nog los hebben om wat isolatie achter te stoppen
 

micky

Forumguru
Dat kun je zo door de 12 socket heen spuiten:rockon: wat weet ik nog niet, maar de subwoofer resoneert daar een beetje
 

andrehj

Forumguru
Ik ga eens kijken hoe ik de bekleding in de achterbak los kan maken :mad:
Tip: Download een (diverse) handleiding(en) voor de inbouw van een trekhaak, want daarvoor moet je dezelfde delen loshalen.
Bij mijn S2 moest ik iig beginnen met de bovenste afdekking van de D-stijl en het loshalen van de diverse haakjes. Vanaf daar naar beneden werken.

En begin alsjeblieft met het eruit halen van de zekering, want die is (bij een S2 tenminste) 25A, en als die via een slecht contact naar de massa nu warmte ligt te produceren, trekt ie in het gunstigste geval alleen je accu leeg, maar het kan ook zomaar op een autobrand uitdraaien. :nono:
 

rouwehand

Senior Member
De bekleding gedeeltelijk losgehaald. Een holle ruimte met een kabelboom en de aansluitingen naar de subwoofer. Welke netjes is geaard aan het chasis.

Ik ben alleen een losse witte kunststof connector (3 aansluitingen) tegen gekomen
1. bruine bedrading
2. rode bedrading
3. een loze aansluiting (niets)
20150104_124631.jpg

Zou dit de contra aansluiting zijn waar de torx-schroef in moet worden gedraaid?!
Oftewel aan de binnenzijde van de 12 Volt een kunststof dop met torx-schroef
20150103_215944.jpg
En aan de achterzijde de witte connector.

Is alleen nog de vraag, klopt dit?
En waar moet dan de schroef in worden gedraaid, aansluiting 1, 2 of 3?
 

micky

Forumguru
Er moet niets in die stekker gedraaid worden, er mist een deel wat waarschijnlijk onderin ligt, namelijk de contra stekker met 2 draden, 1 die aan het huis van de socket moet (de-) en 1 die aan de achterkant moet van "kunststof dop" (de+)
 
Blijft volgens mij het feit dat hij geen spanning kon meten, omdat aan de voorzijde van het kunststof onderdeel een metalen contactring ontbrak. Die ligt niet achter de bekleding, maar zat kennelijk niet gemonteerd.
 

AndreM

Forumguru
Blijft volgens mij het feit dat hij geen spanning kon meten, omdat aan de voorzijde van het kunststof onderdeel een metalen contactring ontbrak. Die ligt niet achter de bekleding, maar zat kennelijk niet gemonteerd.

Ik denk eerder dat de connector nooit aangesloten heeft gezeten.
 

Cordoba

Forumguru
Richard, óf ze hebben zo'n haast gemaakt met de produktie van jouw O3 dat ze de contrastekker zijn vergeten, óf die ligt nog ergens achter/onder de bekleding. Wat mij in elk geval verbaasd is dat blijkbaar de draad onder/achter de aansluiting nergens vast ligt (en dus zo weg kan vallen). Het komt mij vreemd voor dat de stekker en contrastekker achter de plug zomaar uit elkaar vallen, dus waarschijnlijk is er gewoon een deel vergeten.
 

rouwehand

Senior Member
Beste forumleden bedankt voor jullie reacties.
Gisteren heb ik helemaal geen spanning gemeten.
Ik denk dat er een onderdeel niet is gemonteerd.
Er liggen ook geen losse onderdelen meer achter de bekleding.

Kortsluiting is mijn inziens niet mogelijk, omdat er verder geen losse draden/aansluitingen te zien zijn. Op die losse witte connector na.

Ik laat de dealer (Hoogenboom) deze uitdaging maar uitzoeken :jaja:.

De auto heb ik inmiddels maar gewassen (met de hand). Hij is weer mooi wit :yeehaa:
 

micky

Forumguru
En blijkbaar zo maar door de eindcontrole gekomen.........

Dat kan heel makkelijk, geen fabrikant gaat bij elke auto kijken of er stroom uit de 12v sockets komt hoor, steekproefsgewijs worden bepaalde dingen gecontroleerd, tenminste zo ging dat lang geleden al toen ik in de Scania fabriek werkte.
 

rouwehand

Senior Member
Er zijn ergere dingen dan een niet werkende 12 Volt aansluiting in de achterbak.
Maar..... het is wel slordig.
 

EdK

Forumguru
Dat kan heel makkelijk, geen fabrikant gaat bij elke auto kijken of er stroom uit de 12v sockets komt hoor, steekproefsgewijs worden bepaalde dingen gecontroleerd, tenminste zo ging dat lang geleden al toen ik in de Scania fabriek werkte.
Tsja maar vanaf de fabriek komt hij aan bij de dealer en aan hem betaal je hier in olland afleveringskosten.

En weet wel dat fouten maken menselijk is en dat dit soort dingen voorkomen , en zou als ik topic starter was nu lekker naar de dealer gaan, want gaat volgens mij toch om een vrij recente wagen !
Maw gewoon gevalletje garantie / service van hun kant uit.
 

rouwehand

Senior Member
@EdK helemaal mee eens. Auto is nog geen 2,5 maand oud.
Inderdaad we zijn allemaal mensen. En maken wel eens fouten.
Ik verwacht niet dat er een dealer is, die de 12 Volt aansluitingen test?!
 

EdK

Forumguru
Tsja heb elektrische achtergrond en wij testen wel elke aansluiting die we maken.
En dit komt ook voort vanuit het steekproefsgewijs meten en het erna weer terug moeten ( af en toe )
En met de meet en regel moet ik wel alles testen want anders komt het er wel uit bij het in bedrijf stellen van de installatie.
En als er dan 10 mensen in je nek staan te hijgen........ en uiteindelijk kost het alles testen eigenlijk niet meer tijd doordat je tooltjes gaat maken om snel te kunnen testen.

En voor die 12V stopcontacten is het heel simpel met een stekker en een lampje ingebouwd voor alle leverende partijen eigenlijk zeer simpel te controleren eigenlijk

Ze checken toch ook alle verlichting en of de motor het goed doet !!??
 
Bovenaan Onderaan