14% in 2015?

josdegroot

Nieuw lid
Antwoord vanuit Pon... tja.. hier kan je natuurlijk ook helemaal niets mee :D

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Dank voor uw belangstelling in de ŠKODA Octavia combi.

Ik kan u helaas op dit moment niet aangeven wanneer er een nieuwe Octavia combi in de 14% bijtellingscategorie verwacht wordt. Ik adviseer u om in contact te blijven met een ŠKODA-dealer of om regelmatig te kijken op de website www.skoda.nl voor de meest actuele informatie.

Ik wens u nog een prettige dag verder.
 

CharlesTucker

Forumguru
Misschien ben ik wat naief, maar zou het niet kunnen dat ze het inderdaad gewoon nog niet weten. Zo eenvoudig lijkt het me niet meer om een auto als de Octavia dusdanig verder te "knijpen" dat ie aan de vernieuwde normen gaat voldoen.

En misschien vinden ze het ook wel niet zo belangrijk, want welke echte concurrenten (en dan bedoel ik ruime gezinsauto's, 3 fatsoenlijke zitplaatsen achterin, een dikke 500 liter bagageruimte en flink wat comfort, zitten in 2015 wel in de 14% categorie? Maar als het Skoda wel lukt hebben/houden ze een lease-topper. Aan de andere kant, als het andere fabrikant lukt zijn ze redelijk de sjaak, dat kan ze gewoon zomaar de helft van de verlopen schelen denk ik.

En ik ben geen leaserijder (meer), dus niet heel goed op de hoogte, maar zijn er onder de hybrides tegenwoordig geen serieuze concurrenten? Of is dat allemaal te klein en/of te hoge leasebedragen?
 

Bakkertje

Forumguru
Hybrides beloven op papier inderdaad aan de 14% norm te kunnen voldoen. In mijn geval betaald de werkgever de brandstofkosten achteraf en is het geen vast bedrag per maand. Dat maakt dat het inschatten van het verbruik vooraf erg belangrijk is. Een hybride die op papier erg weinig verbruikt zou dan een hele lage inschatting hebben, terwijl in het dagelijks gebruik dit zwaar tegenvalt. Mijn werkgever vind dat risico dusdanig groot dat er geen benzine (en dus ook 95% van de hybrides) niet gereden mag worden.
Het praktijkverbruik van diesels komt doorgaans dichter in de buurt van de fabrieksopgaves en is ook redelijk te compenseren met het brandstofvoorschot.

Voor 2015 moet er weer 3 gram van CO2 uitstoot af om aan de 14% norm te voldoen (net als van 2013 -> 2014) het zal een kwestie van tijd zijn dat ook hieraan C segmenters gaan voldoen. De volgende generatie 1.6 TDI kan hier bijvoorbeeld al voor gaan zorgen.
 

micky

Forumguru
Ik zou persoonlijk nooit een auto kiezen om de bijtellingscategorie, ik kies hem omdat het voor mij de beste optie is qua gebruik, als ik een C-label mocht leasen had ik nu zeer waarschijnlijk in een RS rond gereden (wel met een paar opties minder door het leasebudget uiteraard)
 

Bakkertje

Forumguru
In mijn geval zijn er een aantal criteria waar een auto aan moet voldoen. 14% varianten vallen bijvoorbeeld bijna allemaal af op het trekvermogen (hij moet 1500 kg mogen trekken).
Daarnaast heb ik voor mezelf een maximaal netto last van 250 euro waar ik me aan wil houden. Het bijtellingspercentage maakt me inderdaad ook weinig uit, maar in feite kom ik veelal in de 20% categorie uit om aan de gestelde financiële eisen te voldoen..
 
  • Leuk
Waarderingen: W124

Bakkertje

Forumguru
@W124 ik denk dat als ik in mijn geval privé een auto zou rijden die ik ook voor het werk gebruik, misschien wel voordeliger uit ben. Dus zonder bijtelling, maar met km vergoeding. Maar voor mij is het vooral een stuk ontzorging.
En ja voor dat geld kan ik privé echt nooit nimmer geen nieuwe Superb rijden, dat klopt.
Maar wat veel mensen vergeten is dat ik die Superb per jaar 35.000 km zakelijk rijd en ook geen auto "bezit".
Persoonlijk ben ik ook van mening dat de verwennerij qua leaseauto als secundaire arbeidsvoorwaarde er steeds meer vanaf gaat en dingen als black boxen, beperking privé gebruik, lagere budgetten (bij ons is het 5% omlaag gegaan tov 2011) en niet te vergeten discussies over norm vs werkelijk verbruik..
 
  • Leuk
Waarderingen: W124

W124

Senior Member
@ Bakkertje. Tweedehands kan je idd voordeliger uit zijn. Maar dat is wel appels met peren vergelijken. Het ontzorgen ben ik helemaal met je eens, dat is ideaal. Bij ons is de leaseregeling naar vijf jaar gegaan en maximaal label b. Op zich is dat geen schokkende verandering. Wij mogen 15000 per jaar privé rijden en dat is voor sommige collega's wel eens een issue.
 

Gizzmo

Forumguru
Dat gedoe dat een leaseauto gratis is moet echt eens de wereld uit.
Paar redenen:
ik betaal bijtelling
ik betaal een bedrag voor privégebruik
ik betaal een bedrag voor extra opties
en ik vang minder salaris omdat ik een leaseauto "krijg"

Dan heb ik GEEN vrije keuze in merk/model
is het niet mijn auto
motor moet aan bepaalde co2-norm voldoen
Mag niet elke kleur kiezen
zit dus met een probleem ivm trekgewicht

Maak ik de keuze om niet prive met mijn leaseauto te rijden, ook dan kost het mij geld. Want mijn salaris gaat niet omhoog omdat ik GEEN gebruik maak van een voordeel van de zaak.

ja, wat betreft gemak is een leaseauto fijn
ik zou echter nooit dit type auto rijden als ik zelf kon kiezen en ik zou ook nooit een nieuwe auto kopen. Als je ziet wat je afschrijft de eerste jaren en wat voor mooie keuze's er gemaakt kunnen worden als je een auto koopt die reeds 3 jaar gebruikt is door een particulier met geld genoeg die wel steeds een nieuwe koopt, zo veels mooi wat anders altijd onbetaalbaar zou zijn.
 

Gizzmo

Forumguru
het salaris is minder omdat je een leaseauto ter beschikking krijgt, of je daar nu wel of niet prive gebruik van maakt moet je zelf weten. Maar als ik er geen gebruik van maak krijg ik niet meer salaris. Ik kan niet kiezen of ik wel of niet een leaseauto neemt, die hoort bij mijn ambulante functie, kan niet kiezen voor een privéauto en dan bijvoorbeeld km vergoeding, gaat het trouwens ook niet worden met 60.000 per jaar voornamelijk zakelijk.
 

Gizzmo

Forumguru
trouwens, waarom moet ik meer bijtelling betalen omdat mijn baas zegt dat ik een diesel moet rijden. diesel is over het algemeen 4000 duurder, en daar moet ik bijtelling over betalen terwijl ik beter een benzine zou rijden ivm bijtelling. Ik rij een diesel ivm de km's die ik moet rijden, dus een bewijs dat ik een auto van de zaak ook echt nodig heb, en een ander rijdt zo weinig dat die benzine mag rijden , dus minder noodzaak om een leaseauto te rijden en hoeft dan ook nog eens minder bijtelling te betalen.

En tegenwoordig rij ik een reclamevrije auto, vroeger moest ik dus bijtelling betalen over een stationcar met reclame, en niet zo'n beetje ook, en een kofferbak vol onderdelen ed die ik in het weekend steeds weer leeg moest halen en zondagavond weer volladen zodat de kinderwagen meekon.

Iedereen denkt altijd maar aan die baas op kantoor met een dikke audi of zo die de auto alleen maar als extraatje krijgt, een heel groot deel heeft die auto als "gereedschap" nodig om zijn baan te kunnen uitvoeren en daarnaast mag je er prive ook een beetje gebruik van maken.
Ik kan ook niet zeggen dat ik vandaag met de trein gaat zodat mijn vrouw de auto bijvoorbeeld kan gebruiken voor familiebezoek oid.
 

Falcon

Donateur
Het zou mij niks verbazen als we nog, in 2015 een Octavia krijgen met een (plugin) hybrid systeem. Het zelfde systeem die we terug zien in de GTE modellen van VW.
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb inderdaad al ergens gelezen dat we die aandrijflijn ook in de nieuwe Superb terug kunnen vinden, dan past het waarschijnlijk ook in een O3
 
Bovenaan Onderaan