18 of 19" velgen 215breed

s-line

Forumguru
als je vierkante banden wil moet je Dunlops nemen, m'n winterbanden kwamen ook als beste uit de test...... drama :mad::banghead:
Misschien niet goed gemonteerd, weinig vet gebruikt. Ze hebben immers ook je velgen naar de kl... geholpen dus.......
Dus hoeft niet perse aan de band te liggen!!

Der Einser

Forumguru
Hoezo wij?
Ik heb hem de TS iedere keer advies gegeven!
Er zijn veel meer vervuilers dan wij hoor! Lees maar terug

• Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Wij kunnen top op heden geen verschil in verbruik ontdekken tussen de 205 16" wintersloffen en 225 18" zomersloffen.

Dat komt, omdat het meerverbruik van de winterband (i.c.m. met de lagere temperaturen) in jouw geval wordt gecompenseerd doordat die smaller en hoger is. Als je een 205/55R16 zomerband met een 225/40R18 zomerband zou vergelijken zou je zien dat de brede, platte band wel degelijk een flink meerverbruik geeft.

Andersom: als je een gelijke maat zomer- en winterband vergelijkt (zoals ik elk jaar doe), zul je ook zien dat de winterband (i.c.m. met de lagere temperaturen, dus meer luchtweerstand en langere opwarmtijd van blok en bak) een hoger verbruik geeft.

Wild Chocolate

Senior Member
Dat komt, omdat het meerverbruik van de winterband (i.c.m. met de lagere temperaturen) in jouw geval wordt gecompenseerd doordat die smaller en hoger is. Als je een 205/55R16 zomerband met een 225/40R18 zomerband zou vergelijken zou je zien dat de brede, platte band wel degelijk een flink meerverbruik geeft.

Andersom: als je een gelijke maat zomer- en winterband vergelijkt (zoals ik elk jaar doe), zul je ook zien dat de winterband (i.c.m. met de lagere temperaturen, dus meer luchtweerstand en langere opwarmtijd van blok en bak) een hoger verbruik geeft.

Dat gaf ik ook aan in mijn post.

Noord26

Forumguru
Zo lang als je let op steek, ET-waarde en J-waarde zit je goed. Daarvoor hoef je alleen naar wat getalletjes te kijken.

Tom RS

Forumguru
als je vierkante banden wil moet je Dunlops nemen, m'n winterbanden kwamen ook als beste uit de test...... drama :mad::banghead:

Ik heb de Dunlop Sportmaxx Rt nu in 225/35/19 onder mijn Rs en ik kan niet anders dan positief zijn: heerlijk stil, megagrip en geen bibbertje in het stuur te bekennen. Over het gedrag in de regen kan ik helaas nog niets zeggen, die verrekte zon ook altijd :D

• Leuk

Noord26

Forumguru
Voor wat het waard is: had eerst op de motorfiets Dunlop RoadSmart II banden liggen (sport/tour segment) en heb er nu Michelin Pilot Road 3 (hetzelfde segment) op laten leggen. Veel zekerder als sportievere rijder en kilometrage lijkt ook een stuk gunstiger uit te vallen. Gaan die Michelin's altijd zo lang mee?

Wellicht Michelin's bij de sportievere auto- of motorrijder de betere keuze?

Antera

Donateur
Rijd op de motor ook op Michelins 2CT en rijd heerlijk. Levensduur redelijk maar vind dat niet belangrijk als er maar grip is.

Op de auto weer met 2de set ( garantie) Dunlop Sportmax TT en lekker banden heerlijk grip alleen met nat niet alles.. Als deze net zo snel scheuren gaan vertonen als de vorige dan hebben ze afgedaan en gaat ik over naar Michelin PS3

• Leuk

ertromp

Forumguru
Ik heb bu de Michelin Pilot Sport 3 in de maat 225/40/18 onder m'n Octavia 2.
Bevalt super goed. M'n vorige banden op 16"overigens waren Continentals en die vond ik na stilstand vaak de eerste km's "hobbelig" en riggel gevoelig

• Leuk

CDK

Forumguru
Grip bij droog en nat weer is voor mij het belangrijkst, zoals @Antera al aangeeft, levensduur is daar ondergeschikt aan, maar weegt ook wel mee. Wat @ertromp heeft ervaren met de Conti's SC3 ook gehad, ook had ik last van cuppen reeds na 10k km, met de SC5 had ik daar weer geen last van overigens.

Bovenaan Onderaan