19" velgen

Goedenavond allen, ik heb een mooie velgen set gezien voor onder mijn Octavia. Het betreft een 19" met met banden in de maat 235/40/19. Op dit moment rijd ik rond met een standaard set van 17". Waar ga ik tegenaan lopen bij de overstap? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd wat de voors en tegens zijn.
Bij een vorige Octavia ging ik over van 16" naar 18" maar toen moest ik bijvoorbeeld wel gaan verlagen omdat hij anders te hoog op zijn pootjes stond.
 

1983jeroen

Forumguru
De band is hoger dan standaard dus zou even het verschil in omtrek uitrekenen en bijbehorende snelheidsverschil.
Verder moet de ET waarde van de velg niet teveel afwijken.

Dat verlagen dat je eerder had moet een andere oorzaak hebben dan alleen de inch maat.
Ik reed 16 inch in de winter en 17 of 18 in de zomer.
Bij de juiste maten maakt dat niks uit
 

1983jeroen

Forumguru
Even snel berekend op een website.
Verschil in omtrek is 5,73% met standaard 225/45R17
Dat is vrij veel waardoor je teller behoorlijk afwijkt dus, nog afgezien van of het zou kunnen aanlopen...

Screenshot_20241223-205236_Chrome.png
 

leon-cupra

Forumguru
tja, de pro's en contra's

pro's, tja ,dat is er eigenlijk maar eentje: het oog wilt ook wat. 19" staat gewoon dik op een octavia
contra's: je voelt veel meer de oneffenheden in het wegdek (minder rubber) , grotere kans op schade velg bij stoeprandschade (minder hoogte/rubber), een laagprofielband kost meestal wel wat meer centjes, ...

Dus tja, wie mooi wil zijn, moet lijden zeker ?? :pardon:

Rij al een paar jaar 19" op verschillende wagens ... mij er nog nooit aan gestoord (eerder aan de ophanging van een wagen).
 

Bakkertje

Forumguru
De 235 40 r19 is de maat die onder mijn Passat ligt (ik gok dat het ook de maat voor de Superb zal zijn) en ik kan je vertellen dat die banden onevenredig duur zijn. De maat die je nodig hebt is 235 35 r19 en die zijn ook nog eens een stuk vriendelijker voor de portemonnee.
 
Bedankt allen voor de bruikbare reacties! Ik ga eens in overweging of ik die 5% verschil aan wil gaan. Anders toch maar op zoek naar een 18” set.
 
Na nog wat speuren op het forum schijnt het dat de velgen die ik op het oog heb zouden passen. Ik ben nu in afwachting van de ervaringen van degene die dezelfde keuze had. I keep you posted
 

HarrieSkoda

Forumguru
Let op bij deze afwijking in banden. Je gaat de totale geometrie van de auto op deze manier aanpassen.

Als ik de berekening van @1983jeroen mag aannemen, en de maten van de 17 inch banden klopt, is dat meer dan 5% afwijking zoals je kon zien. Dit is (te)veel.

Mijn advies; niet doen. Zoek een mooie set met de juiste specs.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Stukje geciteerd van een site;

Wat gebeurt er als de geometrie van de ophanging verkeerd is ingesteld?​

Een verkeerd afgestelde ophangingsgeometrie veroorzaakt veel negatieve verschijnselen. De belangrijkste zijn een verhoogd brandstofverbruik als gevolg van een verhoogde rolweerstand van de wielen, ongelijkmatige bandenslijtage en het verschijnen van extra spanning op de stuur- en ophangingscomponenten. Daardoor versnelt de slijtage. Onderschat daarom geen symptomen die erop kunnen wijzen dat de geometrie niet in orde is. Dit is ook van cruciaal belang voor moderne voertuigen die bijvoorbeeld zijn uitgerust met rijstrookassistentiesystemen. Een ander onderwerp is het verlengen van de remweg. Een auto die zijn symmetrie-as niet volgt, zal veel later stoppen dan zou moeten.
 

hemi24

Forumguru
Leuk en aardig, maar tot dusverre is er enkel nog maar een bandenmaat voorbij gekomen, dat verandert weinig aan de geometrie…
Als we het over afwijkende ET-waardes gaan hebben, wordt het ineens een heel andere zaak.

Neemt niet weg dat ik wel een uitgesproken tegenstander ben van montage van afwijkende wielcombinaties!
 

Okkie2017

Actief lid
Ik ben afgelopen jaar van orogineel 18" naar 19" inch over gegaan.
225/40/18 naar 235/35/19.

De tellerafwijking ging van 6 km/h teveel naar 1 a 2 km/h teveel. 235/40/19 gaat minder op je teller aangeven dan je daadwerkelijk rijdt. Ik zou persoonlijk om die reden deze bandenmaat al niet willen.

Een ander belangrijk punt is de velgbreedte en de ET-waarde.

Mijn velgen zijn 8,5J breed en hebben een ET-waarde van 45. Als ik zwaar beladen ben en (te hard) een drempel af ga, komen de wielkasten linichtjes tegen de zijkanten van de banden aan. Ik heb de auto 30mm verlaagd met Bilstein B6 schokdempers.

Ik weet niet wat jouw setup is maar zou deze punten wel allemaal meenemen in de aanschaf van de 19" velgen i.c.m. 235/35 banden.

Houdt er rekening mee dat een band van 40 hoog eerder aan zou kunnen lopen dan een band van 35 hoog.
 

Okkie2017

Actief lid
Persoonlijk vind ik 18 inch mooier in verhouding onder de auto staan.

Het probleem met aanlopen heb je niet als je een minder brede velg (8J) neemt of een 8,5J velg neemt met een iets lagere ET waarde.

Ik heb overigens een starre achteras. Een multi link as is iets smaller en hadden mijn banden niet aangelopen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan