19" velgen

Goedenavond allen, ik heb een mooie velgen set gezien voor onder mijn Octavia. Het betreft een 19" met met banden in de maat 235/40/19. Op dit moment rijd ik rond met een standaard set van 17". Waar ga ik tegenaan lopen bij de overstap? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd wat de voors en tegens zijn.
Bij een vorige Octavia ging ik over van 16" naar 18" maar toen moest ik bijvoorbeeld wel gaan verlagen omdat hij anders te hoog op zijn pootjes stond.

1983jeroen

Forumguru
De band is hoger dan standaard dus zou even het verschil in omtrek uitrekenen en bijbehorende snelheidsverschil.
Verder moet de ET waarde van de velg niet teveel afwijken.

Dat verlagen dat je eerder had moet een andere oorzaak hebben dan alleen de inch maat.
Ik reed 16 inch in de winter en 17 of 18 in de zomer.
Bij de juiste maten maakt dat niks uit

leon-cupra

Forumguru
tja, de pro's en contra's

pro's, tja ,dat is er eigenlijk maar eentje: het oog wilt ook wat. 19" staat gewoon dik op een octavia
contra's: je voelt veel meer de oneffenheden in het wegdek (minder rubber) , grotere kans op schade velg bij stoeprandschade (minder hoogte/rubber), een laagprofielband kost meestal wel wat meer centjes, ...

Dus tja, wie mooi wil zijn, moet lijden zeker ?? :pardon:

Rij al een paar jaar 19" op verschillende wagens ... mij er nog nooit aan gestoord (eerder aan de ophanging van een wagen).

Bakkertje

Forumguru
De 235 40 r19 is de maat die onder mijn Passat ligt (ik gok dat het ook de maat voor de Superb zal zijn) en ik kan je vertellen dat die banden onevenredig duur zijn. De maat die je nodig hebt is 235 35 r19 en die zijn ook nog eens een stuk vriendelijker voor de portemonnee.

Bedankt allen voor de bruikbare reacties! Ik ga eens in overweging of ik die 5% verschil aan wil gaan. Anders toch maar op zoek naar een 18” set.

Bovenaan Onderaan