Volgens mij zitten we nu in een herhaal-spiraal.
Als TS denk ik dat de Kodiaq een leuke volgende leaseauto zou kunnen zijn, met meer ruimte dan de O3, 4x4 voor de regelmatige Scouting uitstapjes buiten het asfalt en wat stoerder uiterlijk. Ik vind echter de vlotheid van de O3 best wel lekker en vraag me (nog steeds, ik moet nog proefrijden) af of de 190pk en DSG mij de meerprijs van 120 euro netto per maand waard gaan zijn. In 4x4 is er verder alleen de 150pk met handbak te kiezen namelijk, er is geen 190pk met handbak en 4x4.
Ja, de 40pk extra zal vast merkbaar zijn. En DSG vast ook wel prettig. Maar ik doe het nu al ruim 30 jaar zonder DSG, dus nog eens 4 jaar zal ook wel lukken. En blijft dus de extra 40pk over als keuze. En de vraag hoe nodig die is om de O3 met 150pk te benaderen, want de Kodiaq met 150pk zal nooit zo vlot kunnen zijn als de O3 met evenveel vermogen (want meer gewicht en groter frontaal oppervlak). Daarvoor ga ik proefrijden en zien hoe de Kodiaq met beide motoren zich gedraagt, met name op de tussensprint op de snelweg (want ik hoef niet zo nodig de snelste te zijn bij het stoplicht).
En misschien heb ik in een Kodiaq zomaar geen behoefte meer aan vlotheid. Kan ook nog, het is tenslotte een heel ander soort auto.