Ja, die tip is gemeengoed ja. Dat heeft te maken met het inslijten van de zuigerveren in de cilinderwand doordat continu één toerental wordt gereden. Dan krijg je een mooi randje in de cilinder.
Trek je dan de motor door in toeren, rekken je drijfstangen uit en komt de zuiger hoger, tegen die randjes, alle gevolgen van dien.
Is natuurlijk een beetje geromantiseerd allemaal.
Ik zou zeggen: goed warmdraaien, niet te veel toeren, na een tijdje de toeren gaan opbouwen (anders wordt hij lui vanaf het begin) en als je er vertrouwen in hebt (zie boekje) gewoon een rijstijl gaan aanwenden.
Men zegt wel eens dat alles valt en staat met goed inrijden. Slecht inrijden betekent olieverbruik, slechte prestaties, hoog brandstofverbruik......
Leuk voorbeeld luie auto's: mijn grootouders hebben een Citroën C3 alweer heel wat jaren, met nu iets van 30.000 km erop geloof ik. Die mensen komen nooit verder dan 15 km van huis en snelweg heeft de auto alleen nog maar één keer onder mijn regie gezien. Hoe die motor er van binnen uitziet.... En de prestaties?
Ik zou hem eigenlijk eens een weekje mee moeten nemen en hem eens een beetje losrijden
He, ik heb nu geen auto meer dus misschien doe ik dat wel als ze me ertoe vertrouwen haha.