1e versnelling langzamer maken

hemi24

Forumguru
Bandenverhaal heeft ook een beperking: 99% zeker dat je niet kleiner dan 15 inch kunt gaan, omdat je remklauwen anders niet meer binnen de velg passen...
Dan moet je het al in een band zoeken die om een 15" velg past met een uiterst kleine sectiehoogte...

Met een setje 165/45R15 lever je al gauw 16 tot 17% aan snelheid in.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Ja idd net als de melkboer en het draaiorgel op de markt....? Die hebben ook zo'n klein trek wagentje.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Interessant draadje ;)
Als ik het zo nalees is het de bedoeling om degene die meeloopt te ontlasten (toch?). Is het dan geen idee om een vouwfiets in de kofferbak te gooien en in plaats van mee te lopen, mee te fietsen?

Want volgens mij is dat hetgeen je op wilt lossen toch? Alle ingrepen aan je auto zijn vrij kostbaar (op het verlagen van het toerental na dan). Andere opties zijn het verkleinen van de wielomtrek of het aanpassen van de versnellingsbak. Die eerste is voor tijdelijk te doen, maar is teveel werk om dat voor het slepen uit te voeren. Laten zitten is niet echt een optie, want dan klopt de snelheidsmeter niet meer.
De versnellingsbak aanpassen kan uiteraard, maar is heel kostbaar.
 

Petrolhead

Forumguru
Constructie met ondersteunend wieltje bedenken om aan de tips van de vleugels te monteren alleen voor tijdens het slepen? Hoeft er ook niemand meer mee te lopen en als de kist eenmaal in de lucht zit of geparkeerd staat gooi je het in je kofferbak.
 

Bakkertje

Forumguru
Constructie met ondersteunend wieltje bedenken om aan de tips van de vleugels te monteren

Dat bestaat al volgens google:
Wing_wheel.png

Hieronder te koop:
https://www.gliderpilotshop.com/wing-wheel.html
 

Kogamyata

Senior Member
Het steunwieltje moet er dan wel afvallen als ie loskomt, immers eenmaal in de lucht is het 'n aerodynamisch obstakel. Of dat gebeurt is hier niet te zien. Als dat kan is het dé oplossing.
 

Petrolhead

Forumguru
Tijdens het starten is dat uiteraard niet nodig, deze constructie is volgens mij precies wat @dhe019 zoekt om bv na de landing een kist terug te brengen naar de start/hangar.
 

Kogamyata

Senior Member
@Petrolhead Hallo. Zoals ik het begrepen heb, moet bij het aantrekken (starten) even iemand op snelheid meelopen om de vleugeltip niet op de baan (gras) te laten komen. Op 't moment het vliegtuig lift krijgt kan de vleugeltip worden losgelaten.
Dus het steunwieltje zal eraf moeten (vallen) zodra lift ontstaat. Bij de landing heb je geen steunwieltje nodig omdat hij heel lang in evenwicht blijft, maar weliswaar valt hij bij bijna stapvoets, om en schuift stukje over vleugeltip tot stilstand bereikt is. Anders zouden de aanpassings- snelheid- constructies, die bedoelt worden met de auto aanpassen, overbodig zijn dunkt me.
Groeten,
Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

dhe019

Actief lid
@Bakkertje: Inderdaad, ontlasten van degene die al dat hele eind moet lopen. Soms > 1 km.

Mijn auto betreft een 1.9 tdi uit 2005.

Die constructies met zo'n wiel, die ik zelf ook al had aangedragen, is niet altijd toegestaan op clubkisten (dan worden mensen paniekerig, staartwiel moet ook gemodificeerd worden). Dit moet na het lopen ook weer verwijderd worden (en altijd meegenomen worden).

Verder kennen we de golfkar/trekker variant natuurlijk, die hebben we ook (maar soms moet de auto ook gewoon die kant op). Wel lastig als je niet op je eigen vliegveld bent (of in een willekeurig grasveld waar je toevallig bent geland).

Fietsen als tiploop-manier kan, maar dan schieten mensen ook in de stress.
 

Petrolhead

Forumguru
@Petrolhead Hallo. Zoals ik het begrepen heb, moet bij het aantrekken (starten) even iemand op snelheid meelopen om de vleugeltip niet op de baan (gras) te laten komen. Op 't moment het vliegtuig lift krijgt kan de vleugeltip worden losgelaten.
Dus het steunwieltje zal eraf moeten (vallen) zodra lift ontstaat. Bij de landing heb je geen steunwieltje nodig omdat hij heel lang in evenwicht blijft, maar weliswaar valt hij bij bijna stapvoets, om en schuift stukje over vleugeltip tot stilstand bereikt is. Anders zouden de aanpassings- snelheid- constructies, die bedoelt worden met de auto aanpassen, overbodig zijn dunkt me.
Groeten,
Joop.


Misschien begrijp ik @dhe019 verkeerd maar het gaat toch juist om het terugslepen na de landing om te voorkomen dat de vleugeltip op de grond komt? En omdat de laagste snelheid van de auto alsnog te hoog is voor een tiploper/wandelaar zoekt hij daar een oplossing voor? Kan me niet voorstellen dat het gaat om het meelopen tijdens de start want een kist zit toch binnen no-time in de lucht en is door niemand bij te benen? Maar wellicht denk ik verkeerd... :pieker:
 
Laatst bewerkt:

dhe019

Actief lid
@Petrolhead: Het gaat idd voornamelijk om het transport van het vliegtuig van/naar hangaar. Het is altijd een geklooi.

Ook is het correct manouvreren van een vliegtuig, de tiploper stuurt, lastig als je aan het rennen bent. Toch jammer als je vliegtuig in een konijnenhol strand. Je wilt ook je vleugel niet kapotmaken tegen een paaltje die je net over het hoofd hebt gezien (dat is namelijk einde vliegplezier).
 

Kogamyata

Senior Member
Dan heb ik 't verkeerd begrepen. Naar de hangar slepen werd niet vermeld. Naar de hangar ja dan is het steunwieltje 'n uitkomst. Ik snap dan die heisa weer niet. Grasmaaier en steunwieltje is dan al voldoende. Jeetje mina!
 
Bovenaan Onderaan