1e VOI beurt na 2 jaar (en 30Mm): Airco onderhoud nodig?

Met mijn vorige wagen (VW Passat met Climatronic) nooit airco check laten uitvoeren en die airco heeft steeds prima gefunctioneerd. Wordt wel enkel gebruikt als het nodig is (ramen die beslaan, te warm). Bij m'n huidige wagen (nu 2,5 jaar in gebruik) werkt de airco ook nog prima, ook wel enkel gebruik indien nodig.
Vlgs mij is die airco controle deels een manier om geld te verdienen aan de automobilist.
Een koelkast werkt op het zelfde principe, 24h per dag en die laat je toch ook niet elke twee jaar controleren.
Ik doe het dus niet maar ieder moet voor zichzelf uitmaken wat hij er mee doet.
 

The bone collector

Senior Member
Koelkast is absoluut niet te vergelijken met een airco in de auto: een motor beweegt, waardoor rubberen leidingen moeten worden gebruikt en dat zorgt voor lekkage. Ook de aandrijving via de multiriem zorgt gemakkelijk voor extra lekkage.

Te weinig koudemiddel kan schadelijk zijn voor de compressor, omdat die daar mee wordt gesmeerd. Het is dus zeker geen weggegooid geld, de vraag is alleen wanneer je best preventief onderhoud pleegt.
 

CDK

Forumguru
Vrachtwagen airco's zullen in de regel wel meer draaiuren per jaar maken dan die van de meeste personenauto's, gok ik?
bij mijn Scania V8 draait de aircopomp altijd mee als de motor loopt (multiriem) volgens mij is dit bij onze Skoda's ook het geval, draaiuren van de motor zijn dus ook draaiuren van de airco
 

Canon-Eye

Forumguru
Precies, dat bedoel ik!
De meeste vrachtwagens maken veel meer km/jaar dan de meeste personenauto's (ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen in beide categorieën!) en dan vermoedelijk ook nog eens tegen een gemiddeld wat lager tempo >> (veel) meer draaiuren per onderhoudsperiode van 2 jaar.

Dus als ik (bij uitblijven van mankementen) mijn airco om de pakweg 4 à 5 jaar eens volledig laat checken, dan zit ik met bijna 30.000 km/j wel aan de veilige kant, denk ik.
Dat komt neer op een goeie 2 euro in de maand; daar kom ik wel overheen...:jaja:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Skoody Boo

Actief lid
Het bijft een stiekeme eurovreter, die airco. Ik vraag me toch af of ze zo'n ding niet zo kunnen maken dat hij misschien bij aanschaf meer kost, maar in onderhoud en verbruik zoveel goedkoper is dat je per saldo (veel) beter af bent.
 

The bone collector

Senior Member
bij mijn Scania V8 draait de aircopomp altijd mee als de motor loopt (multiriem) volgens mij is dit bij onze Skoda's ook het geval, draaiuren van de motor zijn dus ook draaiuren van de airco


Dat is niet altijd het geval, je hebt er met een koppeling, die dus niet altijd meedraaien en je hebt er die een variabele druk leveren, die dus in principe wel altijd meedraaien. Dat de poelie meeloopt met de multiriem wil dus niet automatisch zeggen dan de compressor draait.

Precies, dat bedoel ik!
De meeste vrachtwagens maken veel meer km/jaar dan de meeste personenauto's (ja, natuurlijk zijn er uitzonderingen in beide categorieën!) en dan vermoedelijk ook nog eens tegen een gemiddeld wat lager tempo >> (veel) meer draaiuren per onderhoudsperiode van 2 jaar.


Zoals ik eerder probeerde aan te geven, een airco die meer uren draait in die 2 jaar, zal in principe minder koudemiddel verliezen dan eentje die vaak stilstaat. Dus samengevat, die airco van de vrachtwagen heeft in principe minder onderhoud nodig dan die in jouw auto.

Vergelijk het met een autoband. Stilstand zorgt zeker niet voor minder luchtverlies.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

turboturbo

Forumguru
Dat de poelie meeloopt met de multiriem wil dus niet automatisch zeggen dan de compressor draait.
Precies. Ik merk het duidelijk wanneer de airco aan staat, zeker bij snikheet weer. Die vraagt dan merkbaar vermogen (alsof je een aanhanger bij je hebt) en het verbruik blijft dan meestal hangen zo rond de 1:11~1:13 (zeker aan het begin van de rit) :nailbiting:

Daarom zet ik 'm meestal niet op z'n koudst (vind ik ook niet eens comfortabel) als ik de airco aan heb, en zet ik regelmatig de recirculatie even aan (hoeft dan minder hard te koelen) Dan zakt de verbruiksmeter al gauw weer richting normaal.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daarom zet ik 'm meestal niet op z'n koudst (vind ik ook niet eens comfortabel)
Verstandig! Een graad of 3 beneden de actuele buitentemperatuur is voldoende. (ja inderdaad: op 27 zetten als het buiten 30 is!)
De lucht wordt immers niet alleen gekoeld, maar ook ontdaan van een flink deel van het vocht en juist dát maakt het leven in de auto een stuk comfortabeler.

Grotere temperatuurverschillen maken alleen maar dat je a.h.w. een warme natte dweil in je gezicht krijgt bij het uitstappen. Mensen die zo gewend zijn te rijden kun je ook vaak herkennen aan het geproest en genies op warme dagen...
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Bij mijn laatste onderhouds beurt ( auto is 2,5 jaar 90.000km ) heb ik op advies van mijn dealer
airic onderhoud laten doen (nieuw koudemiddel e.d).
Kosten Eur. 98,99. Is gewoon preventief onderhoud waar ik niet op wil besparen!
 

Skoody Boo

Actief lid
Tsja...

De kapper (bijvoorbeeld) is duurder...

Alleen moet die beurt wel twee keer zo vaak als waar jij mee rekent, dus dat wordt dan al weer 4 euro in de maand alleen al voor onderhoud. Daar komen de brandstofkosten nog eens bovenop. Is zo een half litertje = E0,85 per 100 km, dus op een autoleven van 2 ton waarbij de airco de helft van de tijd aan staat nog eens 850 euro.

Als je een greenline hebt zul je vast wel veel geld overhouden om vaak naar de kapper te gaan, en dan lijkt je airco ook nog eens voordeling.
 
Bovenaan Onderaan