100-serie 2.0 16v Octavia-motor in 100 serie??

adriaan

Nieuw lid
Hallo! Ik wil een 2.0 16v motor in een 100-serie inbouwen, maar heb mn twijfels of dit mogelijk is. Wie kan me helpen??

De belangrijkste vragen;
Is er een originele 100-serie versnellingsbak waar de motor op past?
Is het zo dat alleen de rapid standaard met 5-bak geleverd is?
Welke versnellingsbak is het sterkste?
Klopt het dat de rapid als enige onafhankelijke achterwiel-ophanging heeft?
Welke modellen hebben NIET het worm-bediende stuurhuis?

Bij voorbaat dank!
 

Bart

Lid
Waarom?

In de eerste plaats bestaan er uiteraard vrijwel geen technische beperkingen, zo lang de kosten er niet toe doen. Bij jouw voorgestelde optie zal het echter om een aanzienlijk en duur project gaan. Het inbouwen van zwaardere motoren wordt wel gedaan, maar dan vooral in de Tsjechische republiek.

Het plaatsen van een dergelijke zware motor achterin zal het overstuurkarakter van de auto sterk benadrukken, lees: het rijgedrag benadelen.
Voor het zover is zal de motor eerst gecombineerd worden met de oude versnellingsbak. In dit geval zal de bak grondig gewijzigd moeten worden, omdat verschillende onderdelen niet voor een dergelijke trekkracht en snelheid ontworpen zijn. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het onderstel aangepast en verstevigt dient te worden, vergeet ook zeker niet de remmen te verbeteren.
Wil je toch een sterkere motor? Denk dan eerst eens aan de 1400cc Skoda-motor zoals deze in de Fabia is ingebouwd. Deze, in al de veertig jaren vrijwel ongewijzigd gebleven, motor past veel beter bij oudere Skoda’s. Inbouwen is, kortom, eenvoudiger, goedkoper en naar mijn mening logischer.

Verder is niet alleen de Rapid met vijfversnellingsbak en verbeterde achterwielophanging geleverd, maar eveneens de 130 sedan. Daarnaast hebben alle modellen (m.u.v. de 105S volgens mij) de betere tandheugel-besturing sinds september 1984.
 

adriaan

Nieuw lid
Re: Waarom?

Hartelijk dank voor deze goede info!
Je zult ongetwijfeld gelijk hebben over het gewicht van de motor. Een 1400 zal echter te zwak zijn. Het betreft een autosport-project, en ik zal toch minstens aan de 150 pk moeten zitten. Om dit uit een 1400tje te halen wordt echt een dure grap. Misschien een 1600vag-motor? Of past dat weer niet op het bakhuis?

Wat carrosserie betreft leek de oude rapid me wel wat(1970-1980, S110R coupe) omdat de bestuurder verder naar voren geplaatst is leek me dit beter voor de gewichtsverdeling. Maar technisch gezien is zijn opvolger beter, zo blijkt. En dan is een sedan misschien ook wel beter dan een rapid coupe. Maar een 130RS lijkt me nog steeds wel wat:)
 

Bart

Lid
Re: Waarom?

Met de nodige aanpassingen is een zwaardere motor zeker in te bouwen, problematisch blijft echter de oorspronkelijke Skoda vijfversnellingsbak. Deze is daar echt niet voor ontworpen.
Je zult dus moeten gaan nadenken over een goede verhouding tussen motor/versnellingsbak/ophanging/aandrijving. Hier heb ik absoluut geen ervaring mee, maar wellicht dat er op Internet de nodige gegevens en contactadressen zijn te vinden. Er zijn namelijk verschillende personen die een 130RS replica hebben gebouwd.

Het onderstel van de 110R is gelijk aan dat van de latere types Garde/Rapid. De positie van de bestuurder is dus vrijwel onveranderd, wel geldt dat de 110R wat lager van gewicht is dan de latere types. Voordeel van een nieuwer type is uiteraard in de eerste plaats de technische doorontwikkeling.
Ik kan me voorstellen dat de sedan een iets betere gewichtsverhouding heeft dan de Rapid, aangezien die vorm symmetrischer is (minder nadruk op de achterkant). Wel is de Rapid iets lichter, maar ik benadruk in dit geval graag het gemak van de vier deuren van de sedan (betere toegang tot de achterste bagageruimte en vooral de accu).
Tenslotte is een nieuwer type sedan/rapid eenvoudiger te verkrijgen en bovenal veel goedkoper dan een 110R.
 

Erik

Lid
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Denk dan eerst eens aan de 1400cc Skoda-motor zoals deze in de Fabia is ingebouwd. Deze, in al de veertig jaren vrijwel ongewijzigd gebleven, motor past veel beter bij oudere Skoda’s.

[/ QUOTE ]

Skoda heeft nooit een 1.4 gemaakt voor de Fabia, en in de Fabia zal wel een VAG motor zitten.
Ongewijzd zal die wel zijn, want wat er niet is kan je ook niet wijzigen /forum/images/graemlins/regels.gif

Het enige wat men nog makkelijk in de oudere Skoda's kon hangen was een Favorit 1300cc motor, dit is zo'n beetje de laatste Skoda motor geweest, en heeft ook nog even in de Felicia gehangen. Dit is redelijk makkelijk te doen, en na wat werk was er wel een 100 pk uit te halen, maar voor jou dus geen optie.

Dan wordt t toch een VAG blok EN bak, dus dat wordt motor/baksteunen aanpassen/maken, aandrijfassen op maat maken... Hele onderstel versterken, je zult een kooi moeten plaatsen denk, want echt sterk waren de wagentjes niet aan de achterkant...

Dan moet je nog gaan kijken hoe je het met de koeling wilt gaan doen...

Maar aangezien t dus geen auto voor dagelijksgebruik wordt, heb je niet zoveel restricties.

Ik zal nog eens kijken of ik er meer over kan vinden voor je, maar t zal niet meevallen...

Is het wel de bedoeling dat hij op kenteken komt te staan?

En hou ons wel op de hoogte met foto's he /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

de 1.4 mpi 50 kw motor van m'n vorige Fabia was wel degelijk een product van Skoda zelf...
Deze oude motor is nu inmiddels vervangen door de 1.2 versie!!
 

Erik

Lid
Re: Waarom?

Haha, met VOOR de Fabia bedoelde ik VOOR het tijdperk van de Fabia. wat er in de Fabia zit/zat weet niet niet, iig een VAG motor, want dat zijn ze sinds de Felicia eigenlijk allemaal wel. Maar daar ging het niet om, het ging om deze opmerking:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Deze, in al de veertig jaren vrijwel ongewijzigd gebleven

[/ QUOTE ]

Dat dat blok wat in de Fabia zit, er voor de Fabia nooit is geweest, dat waren 1.3 en 1.6 motoren. Dus hoe kan het blok wat nu pas, ja hoe oud? Nou iig nog geen 10 jaar oud, al 40 jaar ongewijzegd gebleven zijn? /forum/images/graemlins/shocked.gif

Haha.

Waar het om gaat is dat eigenlijk de Favorit motor volgens mij nog de enige oude motor is, die in de nog oudere bakkies makkelijk past. Vanaf de Felic zijn de VW motoren gekomen en das wel andere techniek. Wat Skoda daarna ook zelf heeft geproduceert is adhv deze techniek, en niet meer de oude blokkies...
 
Re: Waarom?

De 1300 motor van de Felicia is ook nog van Skoda zelf.Van de Felicia passen namelijk een heleboel spullen op de Favorit.
 

JJB

Lid
Re: Waarom?

Volgens mij is het huis van de versnellingsbak van een Felicia grotendeels gelijk aan dat van de Favorit, m.u.v. enkele verstevigingen en een tussenflens om de VAG motoren (1.6 en 1.9D) in de Felicia te kunnen gebruiken en op die manier verschillende combinaties aan elkaar te kunnen koppelen.

Zo redenerend zou het toch mogelijk moeten zijn om in ieder geval het 1.6 blok dat in de Felicia gebruikt is te koppelen aan een ouder type Skoda-bak m.b.v. een dergelijke flens? Ik vraag me alleen af of het verstandig is om zoveel vermogen/trekkracht los te laten op een versnellingsbak die daar niet op gebouwd is, bij de Felicia Diesel is de bak ook al een zwak punt.
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Haha, met VOOR de Fabia bedoelde ik VOOR het tijdperk van de Fabia. wat er in de Fabia zit/zat weet niet niet, iig een VAG motor, want dat zijn ze sinds de Felicia eigenlijk allemaal wel. Maar daar ging het niet om, het ging om deze opmerking:





[/ QUOTE ]


Ik blijf lekker eigemwijs /forum/images/graemlins/blush.gif
Nee ter info; /forum/images/graemlins/grin.gif
De eerste motor in de Fabia was een 1.0 (VAG) volgens mij kwam die uit de Lupo , deze voldeed niet of nauwelijks en deze werd met spoed vervangen door een oud Skoda beestje ,de 50kw 1.4 mpi en dit is dan ook de enige originele Skoda-motor geweest in de moderne VAG-Skoda
 

Wiseguy

Actief lid
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik wil een 2.0 16v motor in een 100-serie inbouwen...

[/ QUOTE ]

Dat wordt wel een bruut karretje dan... /forum/images/graemlins/grin.gif
 

Erik

Lid
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
...oud Skoda beestje ,de 50kw 1.4 mpi...

[/ QUOTE ]

Oud Skoda beestje /forum/images/graemlins/crazy.gif

En in welke oude modellen zou volgens jou dan al eerder dit blok gehangen hebben...
Ben ik wel benieuwd naar, 1400 multipoint injectie...

/forum/images/graemlins/cheer.gif

Ik heb trouwens laatst wel een Rapid gezien met een, ja wat zal het geweest zijn, een V6 of V8 blok erin gezien, achterbank eruit, buizenframe, blok erin... Heb er zelf foto's van gemaakt, zal eens kijken om ze online te gooien /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

Het oude 1.4 blok heeft bijvoorbeeld ook in de Favorit gelegen , uiteraard zonder de moderne electronica en natuurlijk ook niet als MPI , maar voorderest was het blok identiek. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif..

Ik weet niet of deze motor hier geleverd is geweest, in Tjechie en in het Vereningd -Koninkrijk in ieder geval wel.....

Skoda Favorit
Estate 1.4 Estate
 

Bijlagen

  • 10817-28374.jpg
    10817-28374.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 9

Erik

Lid
Re: Waarom?

Nee hoor, grootste blok wat Skoda in de Favorit en Forman heeft gelegen, ook in Tsjechië, is de 136, dat is de 1300 met 50kW.

Dus dan wil jij zeggen dat ze ze in England omgebouwd hebben?

En in de Felicia is alleen een 1300 en 1600 geleverd, nooit een 1.4... Ook niet zonder MPi...

Pas in de Fabia kwam de 1400

Wil wel eens weten waar jij die wijsheid vandaan haalt Michael. /forum/images/graemlins/koffie.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

zover als ik weet zijn er hier in nederland nooit geen 1400's geleverd alleen 1300's
Maar zo kwam ik laatst ook een Felicia 1.5 tegen en die zijn volgens mij hier ook nooit geleverd /forum/images/graemlins/ahum.gif
 

AMBIO2

Actief lid
Re: Waarom?

De 1.4 mpi 50 kw , dat is het blok wat stationair zo lekker
staat te schudden. ( heb zelf ook een fabia met dat blok
mogen bezitten )
Voor de rest is het een prima blok. /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif
 

Erik

Lid
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
maar geen een in Nederland dus ik ga er maar van uit dat ze hier niet geleverd zijn??/


[/ QUOTE ]

Dit is geen Skoda model. De Favorit en Forman zijn door Skoda alleen in de 135 en 136 gebouwd, en dan heb ik het over Tsjechie. T staat zelfs in de officiele Skoda boeken...

Max wat er ooit door Skoda is geleverd in een Favorit is een 1300.

Dan zal de Engelse importeur er wel aan hebben liggen sleutelen of iets gedaan, misschien voldeed de 1.3 niet aan bepaalde emissie eisen... En is er een 1.4 uit ontstaan...

Maar feit blijft dat Skoda dus geen 40 jaar een 1400 maakt. En dat ze dat pas doen sinds de Fabia. /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

Hetzer

Forumguru
Re: Waarom?

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />


Dan zal de Engelse importeur er wel aan hebben liggen sleutelen of iets gedaan, misschien voldeed de 1.3 niet aan bepaalde emissie eisen... En is er een 1.4 uit ontstaan...



[/ QUOTE ]


pff het word zowel errug ingewikkeld ,mede door dat deze 1.4 tjes ook in het oostblok en in Duitsland opdeuken en het stuur daarvan zit toch echt aan de "goede" kant ,
Het lijkt me stug dat al de 1.4 Favoritjes door de Engelse importeur zijn aangepast /forum/images/graemlins/1884.gif
 
Bovenaan Onderaan