2.0 TDi 143 pk Common Rail

r_d_k

Actief lid
In mijn Golf V had ik de 2.0TDI pompverstuiver. Deze motor had (in mijn ogen) een hoog olie verbruik. Ondanks netjes in rijden, eerst warm rijden, etc. Een vriend had in zijn Audi A4 (zelfde motor) de zelfde ervaring. De VW/Audi dealer bestempelde het verbruik als normaal. Hetgeen ik sterk betwijfel. In mijn laatste leaseauto (Audi A3) had ik de 2.0TDI CR. Bij dit model heb ik nooit olie bijgevuld (behalve door de dealer bij de onderhoudsintervallen).

Heeft de 2.0TDI pompverstuiver nog steeds het hoge olieverbruik?
 

hemi24

Forumguru
Wat is een hoog olieverbruik..?!?

Mijn vorige O2 met 1.9TDI PD verbruikte ongeveer een half litertje op 10k, wat uit technisch oogpunt volkomen acceptabel is.

Bij de 1.6TDI CR heb ik tot de eerste service nog geen olie bijgevuld.

Voor de smering is verbruik noodzakelijk!
 
Bij mijn vorige O2 met 2.0 TDI uit 2005 was het olieverbruik ongeveer 1L op 20K. Bij mijn huidige 2.0TDi uit 2008 nog geen olie bijgevuld, buiten de reguliere beurten, met inmiddels 72K gereden... Het lijkt dus of ze e.e.a. aangepast hebben.
 

r_d_k

Actief lid
Wat is een hoog olieverbruik..?!?

Dat is alweer een tijd geleden, maar ik meen een bus olie (=750ml (?))op de 7000 a 8000 km. Tijdens de vakanties nam ik 3 bussen mee, aangezien het trekken van een caravan het olieverbruik significant deed toenemen. Hierbij moest ik olie bijvullen om de 1500km.

Aangezien ik met de Golf V op zo'n 75000km per jaar zat, was ik zeer regelmatig olie aan het bijvullen.
 

hemi24

Forumguru
Sorry dat ik het zo zeg, maar dat klinkt een beetje als een serieus mishandelde motor...
Zuigerveren stuk?

Terug naar de CR:

Olieverbruik schijnt bij de CR motoren in de regel een stuk minder te zijn dan bij de PD's
Dat is samen met de rustige loop het grote voordeel!
 

r_d_k

Actief lid
Zoals ik al schreef: De Golf V is netjes ingereden, warm gereden, etc. Ik ben juist heel zuinig op de auto. Daarom verbaasde het mij ook. Echter de garage heeft nooit iets kunnen vinden en gaf aan dat olieverbruik normaal was. Echter vanuit verschillende bronnen hoorde ik deze klachten.

De 2.0TDI CR is op dezelfde wijze ingereden. Ook met de CR regelmatig met de caravan op vakantie geweest. Nooit een te laag oliepeil gehad of (overmatig) verbruik geconstateerd.

Ik hoop dat mijn O2 de CR krijgt!
 

r_d_k

Actief lid
Zojuist de dealer gesproken. Mijn O2 kan ieder moment binnen komen en bevat nog de pompverstuiver.

Volgens de dealer wordt momenteel in de O2 2.0TDI alleen nog maar met pompverstuivers geleverd. De S2 heeft al wel de 2.0TDI CR (maar dat is geen nieuws).
 

cvegreen

Forumguru
Wel jammer dat je geen CR gaat krijgen maar nog een PD motor . Ik hoop voor u dat je geen te groot verbruik van olie zal hebben met je O2 PD .
 

r_d_k

Actief lid
Gezien de reactie van @Tuimelaar lijkt het erop dat er wijzigingen zijn doorgevoerd in de PD-techniek. We gaan het binnenkort ondervinden!
 

hemi24

Forumguru
De Golf 5½ (6) Variant met de 2.0 CR TDI schopt het tot energielabel B, met 132 gr/km.
De S2 met dezelfde motor stoot 143 gram CO2 per km uit.

Verwacht dus dat de O2 met de 2.0 CR dus ergens tussen beide waarden uit zal komen, met een B-label? :)
 
Bovenaan Onderaan