2.0 TDI en Roetfilter

Ik ga een 2.0 TDI bestellen en gezien de levertijden kan het even duren. Nu heb ik gehoord dat alle autos (2.0 TDI in ieder geval) vanaf oktober met een roetfilter geleverd worden. Op zich heb ik hier niks op tegen (Als je aangehouden wordt met de vraag: waarom rijdt U zo snel kun je antwoorden: Ik heb een roetfilter dus mag het).

In een tijdschrift (volgens mij de autovisie) van een paar maanden geleden werd de passat 2.0 TDI getest met en zonder roetfilter. De auto met roetfilter had een "oude" motor, dwz 8 kleppen ipv 16 enz.

Weet hier iemand iets van?

Wiseguy

Actief lid
geen idee.... ik krijg 'm over een paar weken als het goed is (deze week fabricageweek).... dus die van mij zou dan geen roetfilter hebben...

Hetzer

Forumguru
Jazeker ,een roetfilter kost gewoon meer vermogen!!
Stond gister trouwens een leuk stuk in het AD , over de vevuiling van de nieuwe direct ingespoten benzine ( FSI ) motoren ....
Zij vervuilen het milieu nog meer dan de hedendaagse diesels, en de deeltjes afkomstig van deze motoren zijn een stuk kleiner dan de roetdeeltjes afkomstig van de diesels!! Resultaat : ze komen nog verder het lichaam van mens en dier en zijn dus mistens of nogwel schadelijker dan de diesels....
Volgens Vrom komen er op deze auto's (nog) geen filters...
Alles beetje bij beetje , eerst zijn de diesel rijders de zondebok en als deze zijn geelimineerd dan volgen er weer nieuwe slachtoffers

Droopy

Actief lid
Zou de prijs dan ook omlaag gaan als het roetfilter wordt geplaatst?
Volgens mij was er een EUR 600,= beslasting voordeel voor auto's met roetfilter.

De motor met roetfilter is maar 8 kleps en is dus per defenitie een oude motor die anders is.

Je krijgt een BPM voordeel maar het filer kost ook iets (geld, vermogen, 8 kleppen)

Volgens de anwb site waar auto,s met roetfilter vermeld staan krijgt de octavia 2.0 TDI in november 2005 een roetfilter als optie prijs. Zie Anwb. De 1.9 TDI roetfilter komt pas (volgens info van volkswagen) in juni 2006. De overheid wil in 2007 de roetfilters verplichten voor alle nieuwe auto,s.

groet
Passat

Bovenaan Onderaan