2.0 TDI met caravan erachter

blacktdi

Actief lid
Ben net terug van vakantie uit frankrijk met de caravan erachter. wat een ongelooflijke trekkracht heeft deze motor. hij heeft niet de minste moeite met deze toch wel zware combinatie. (caravan beladen 1430kg plus vier personen in de auto plus dakkoffer en de airco vol aan natuurlijk)
Auto ligt stabiel en is uiterst comfotabel op zo'n lange afstand. het enige wat wel wat minder is is dat de achtervering wel wat ver doorzakt. Volgens het boekje mag hij dacht ik zo'n 600kg gewicht meezeulen maar als je dat doet sleept denk ik de achterkant over de grond, plus dat de trekhaak alles op de weg raakt wat er maar te raken valt.
Nee echt, dit is de beste caravan trekker die ik tot nu toe gereden heb.
 

Bijlagen

  • 32506-skoda-caravan.JPG
    32506-skoda-caravan.JPG
    72,8 KB · Weergaven: 68

SkodaMan

Actief lid
Leuk om te horen (lezen). Misschien is het wel iets voor jou om regelbare vering op je O2 te zetten?
 
@Blacktdi

Die 1430kg is dan wel 30 kg teveel... maar goed, niet dat de O2 daar last van heeft. Overigens wel een andere vraag, heb jij toevallig ook last gehad dat de temperatuur van de morot toch wel wat op liep bij een langere helling op de snelweg? Bij mij zelfs zo ver dat de airco even werd uitgeschakeld. Dit alles op de franse autoroute met inderdaad 35C buiten temp, berg op en geen 80km/h. Caravan van 1200kg en O2 140+ pk.
Moet wel zeggen dat de O2 verder perfect trekt, 130km/h is geen probleem (da's dus op de vlakke weg of berg af).

Qua achtervering is het inderdaad niet helemaal jedat, heb dat afgelopen wintersport ervaren met 4 man + ski box op het dak pak je toch menig vluchtheuvel mee met de hulpkoppeling van de trekhaak.
 

RSTDI

Actief lid
@Blacktdi en @Tuimelaar:
Het probleem achtervering was bij mijn auto gelijk een probleem om dat ik constant met volle belading rij. Dus begin dit jaar niveau regeling laten plaatsen door de dealer van de firma MAD deze werkt met luchtbalgen in de achterveren. Liever had ik Sachs nivomats gehad maar deze zijn tot op heden nog steeds niet leverbaar voor de O2.
Door de luchtdruk te verhogen in de balgen kan ik ongeachte het gewicht de auto rechtzetten of hoger.
Ook met de vakantie was dit ideaal door de hoge kogeldruk (fietsen) 80 kg kon ik de auto gewoon horizontaal zetten.
@Tuimelaar:
Het geval warm lopen heb ik ondanks de hoge buiten temperatuur geen last gehad, ondanks dat er 1350 kg aan de haak hing.
In de meeste gevallen met de beklimmingen schakel ik de DSG met de hand omdat de keuzes van de bak in D nou niet echt geweldig vind.
En om niet in ondertoeren te komen tijdens een beklimming hou ik het actuele verbruik in de gaten .
Foto=FNFRM6GD.jpg
Foto=PT8JOFEO.jpg
 

blacktdi

Actief lid
Nee ik heb totaal geen problemen met oververhitting van de motor gehad, ook niet toen het 46 graden was en de auto toch behoorlijk moest trekken. Airco deed het perfect. Ik merk zelfs geen vermogens verlies als de airco vol aanstaat, iets dat ik met andere auto's duidelijk merkte.
 

blacktdi

Actief lid
Wat ziet dat er allemaal mooi uit. Een goed idee, die luchtachtervering, maar dat houdt toch niet in dat de auto bij normale belsting hoger op zijn achterpoten staat?
 
Het was ook niet zo dat de motor oververhit werd, maar dat de temperatuur meter wel degelijk opliep, tot klein stukje voor de rode zone. Met als uiterste een uitschakelende airco, waarna de temp zakte. Ik vrees dat ik dan toch wat teveel van de O2 gevraagd heb. Ik weet ook niet met wat voor snelheid dat jullie ongeveer reden, alhoewel je bergop snel merkt wanneer de fut er in een bepaalde versnelling uit is. DSG bak uiteraard niet, want die regelt het zelf.
 

blacktdi

Actief lid
Ik had geen last van de temperatuur, de meter bleef zo als altijd precies in het midden. Inderdaad is die DSG bak ideaal denk ik zo, ik moest regelmatig terug naar vijf, maar ook niet meer dan dat. De zesde versnelling is alleen in een vlak gebied bruikbaar. In zijn vijfde versnelling heb ik continue 120km/u gereden, bergje op, bergje af, geen probleem. het verbruik was gemiddeld 1 op 9.
 

Timothee

Actief lid
@blacktdi: had je überhaupt problemen verwacht met het trekken van een caravan? Ik zie dat je 2.0TDI 400Nm heeft, dus neem ik aan dat ie getuned is...met 400Nm trekken de stenen uit de straat dus een caravan in beweging krijgen en houden mag toch geen probleem opleveren /forum/images/graemlins/smile.gif
 

blacktdi

Actief lid
Nee geen problemen, sowieso niet met de motor, maar ook de totale stabiliteit van de auto is perfekt. Hij in inderdaad getuned en dat geeft net dat beetje extra, alleen heb ik het idee dat mijn vorige auto een Golf 150pk TDI wat makkelijker wegreed met deze combinatie, maar dat zal ook wel komen doordat de octavia wat zwaarder is en de 2.0 TDI een zestienklepper.
 
Blacktdi, jij hebt dus ook behoorlijk doorgereden met je caravan. Buiten temperatuur van boven de 30C neem ik aan en op wat langere heuvels bleef jouw temp meter netjes in het midden staan? Ik moet zeggen dat ik op de heen reis pas later last had van een oplopende temp meter. Misschien dan toch maar eens aankaarten bij een volgend dealer bezoek...
 

ougie

Forumguru
Heren, ik mag wel zeggen, wat een schitterende comdinatie's. Ik ben al een paar keer met de caravan weggeweest maar moet nog naar verre oorden (waarschijnlijk Slovenie). Natuurlijk heb ik het volste vertrouwen in mijn O2. Toch heb ik een vraagje, hebben jullie onderweg de caravan koelkast aan? zo ja, op 12 volt of op gas (deze laatste is verboden, maar ik weet dat er mensen lak aan hebben) 220 volt zou ook nog kunnen, maar dan heb je zo'n lange haspel nodig. 12 volt is de beste optie, maar merk je iets van motor vermogen?
 
@ougie

Inderdaad had ik de koelkast gewoon op 12V staan. Qua motor vermogen merk je hier niets van, echter zal hij wel weer een beetje harder moeten werken, dat kan niet anders. Die koelkast zal ongeveer een kleine 100W zijn op 12V. Bijna hetzelfde als 2 halogeen koplampen en daar merk je ook niets van als die branden.
 

ougie

Forumguru
Oke Tuimelaar, hoef ik mij geen zorgen temaken over mijn biertjes. Die zijn gekoeld erg lekker als je aankomt op de camping of een overnachtingscamping. Bedankt. /forum/images/graemlins/aangenaam.gif /forum/images/graemlins/473.gif
 

Brandmeester

Nieuw lid
leuk bericht,ik was zelf ook erg benieuwd hoe mijn eerste diesel deze trekklus zou doen. nou in èèn keer enorm geweldig.geen temperatuur verhoging gezien.
een enkele keer terug naar vijf op de Sauerland autobaan terug naar Holland
 

blacktdi

Actief lid
Koelkast heb ik altijd op gas staan, dan kan er ook geen probleem onstaan als ik de auto wat langer stil zet. Spaart mijn accu.
 

Pim

Lid
Bij een juiste 13polige schakeling werkt de koelkast alleen als de motor draait, dus rechtstreeks van de dynamo.
Zelfs met auto contact aan blijft de koelkast uit.
Als je lang stil staat voor een pauze kun je hem even op gas laten werken.

Rijden met de koelkast werkend op gas is levenslink. In geval van een ongeluk waarbij de caravan ernstig beschadigd
raakt is de kans op ontploffing ZEER hoog.
Indien de ontploffing uit blijft en de leiding is toch beschadigd loopt de tank leeg........ tot het gas het vlammetje in de koelkast vind (gas in de leiding) of een of ander vonkend draadje !
Ga jij dan nog even gauw in de disselbak de kraan op de fles dichtdraaien of heel hard rennen (vergeet eventueel je kinderen niet uit hun stoeltjes te halen)
ik zou beide gaskranen op de flessen altijd dicht houden.
 
Bovenaan Onderaan