@Eltjo Die dissel maakt (in elk geval bij de mijne) helemaal niks uit, want er zit een driehoeke aluminimum tranenplaat overheen met dikke omgevouwen rand. Qua luchtstromingen doet die dus precies hetzelfde als een V-vormige dissel. Die plaat is voornamelijk decoratief denk ik, want je mag er niet op staan. Het aerodynamische karakter van dit model (in basis daterend uit ca. 1960!) zit 'm in de afgeronde hoeken icm iets achterover hellend en licht V-vormig front. En niet te vergeten het hefdak, dat 'm onderweg een stuk lager maakt.
Wij hebben een relatief simpele versie zonder toilet/douche, om 2 redenen: ons hele vakantieleven lang waren we eigenlijk tentkampeerders, zij het een aantal jaren met een Holtkamper Flyer toen de kinderen nog mee "moesten". Daarna weer 18 jaar een pure tent. Dus we zijn niet anders gewend dan zonder eigen sanitaire ruimte. De tweede reden was de indeling: mogelijkheid om in lengterichting achterin te slapen en dat bed permanent te laten liggen, terwijl er voorin dan een eveneens permanent zitje voor 2 personen is. Ideaal op maat voor ons.
Zo'n klassiek model is behoorlijk degelijk gecontrueerd - het valt me onderweg vaak op hoeveel ouwetjes er nog rondrijden, modellen van 30-40 jaar geleden zijn geen uitzondering. Dat is ook op bv. Marktplaats wel te zien aan de vraagprijzen voor oudere modellen.
Dat was in 2015 niet anders. We hebben een aantal dealers verspreid over het land bezocht. Overal was het verschil tussen een overjarige demo met allerlei opties die we niet wilden en een nieuwe, zelf op prijs en gewicht*) samengestelde zo klein dat we voor een nieuwe gekozen hebben. Uiteindelijk (vlak bij huis!) een prima deal kunnen maken.
*) In de prijslijst stond voor elke afzonderlijke optie ook het gewicht vermeld. Toen hadden we de Fabia (max. 1000 kg) nog en m.b.v. een excelletje konden we tot op de kilo onze keuzes afwegen.