Even mijzelf citeren uit een ander topic. In het systeem zit een e-sim, maar het is ook mogelijk om het systeem met wifi te verbinden (te tetheren met de telefoon, of te verbinden met de wifi thuis als de auto op de oprit staat. Beide tegelijk, of automatisch laten afwisselen, lijkt niet mogelijk - het lijkt één of het ander, waarbij je dus telkens de instelling moet wijzigen, zo lijkt het (?):
De e-sim wordt gebruikt voor de informatie die het systeem nodig heeft, maar niet voor bijvoorbeeld streaming. Je kunt Mb’s kopen voor de e-sim als je die wel wilt gebruiken voor streaming (Apple Music en Tidal), maar ik heb Spotify en die wordt niet ondersteund. Mijn vraag is eigenlijk: wat voegt een wifi-verbinding dan toe? Krijg ik dan bijvoorbeeld wel de kaartupdate binnen als de navi op wifi zit?
Om te beginnen, proficiat met deze zeer mooie auto en veel veilige km.'s gewenst!
Misschien geeft dit enige duidelijkheid in jouw bovenstaande vraag/opmerking (sorry voor de lange uitleg).
Ik heb een VW Tiguan 1.5 TSI / DSG / Highline Business R / R-line uit 2020 en het was voor mij ook een hele onderneming om het
We-Connect verhaal te doorgronden en te begrijpen.... niet echt gebruikersvriendelijk om het te configureren vind ik, en ook vele VW dealers weten niet hoe het precies in elkaar zit, althans dat is mijn ervaring na diverse dealers geraadpleegd te hebben.
Maar als het éénmaal werkt, dan werkt 't goed, nooit meer problemen mee gehad.
Ondertussen is mij, door veel zoeken op het Inet het navolgende bekend geworden hoe het
-bij mijn auto- met Discover Media (MIB2) met 2 SD-kaartsloten werkt:
In de Discover Media zit een e-SIM (embedded SIM) ingebouwd, die oorspronkelijk alleen is bedoeld voor
Noordoproep /
Service.
Hiervoor zitten bij mij 3 knoppen (waarvan 1 met een LEDje) in de dakconsole vlakbij mijn binnenspiegel. Hiermee kan een noodoproep worden gemaakt, na b.v. een ongeval met letsel. Volgens mij word je dan rechtstreeks doorverbonden met de 1-1-2 Alarmcentrale.
Dan heb je nog 2 andere knoppen die voor Service verzoeken zijn. (b.v. bij pech of de afsleepdienst van VW)
De kosten voor deze e-SIM worden bij mijn weten betaald door VW. Hiervoor hoef je dan ook geen jaarlijkse bijdrage te betalen.
zie voor meer info:
https://www.volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/car-net/security-en-service
Buiten deze diensten kun je nog een 2-tal andere We-Connect abonnementen afsluiten, de eerste 24 maanden zijn deze
GRATIS !
Ook is dit GRATIS voor de 2e (particuliere) eigenaar indien de 24 maanden na 1e afgifte kenteken nog niet zijn verstreken!
Hierna dien je, als je dit wilt verlengen, te betalen. Dit heb ik in dec. 2022 voor 't eerst gedaan.
Je hebt de dienst
Guide & Inform (ná 24 mnd.
€ 79,- p.j.) met als onderdelen:
Online
reisdoelen importeren vanaf je PC / smartphone, Online
route importeren, Online
bijz.reisdoelen zoeken, Parkeerplaatsen vinden in de buurt, Tankstations vinden (met prijzen en openingstijden), Nieuwberichten, Statusrapport van je auto opvragen, , Uitgebreide online realtime verkeersinfo (rode of groene file-aanduiding in je VW navigatie, Weerssituatie op je ingevoerde reisbestemming.
En je hebt de dienst
Security &Service Plus (ná 24 mnd.
€ 60,- p.j.) met als onderdelen:
Rijgegevens van je voertuig opvragen welke na iedere rit worden bijgewerkt), Laatste parkeerpositie onthouden, controle geopende/gesloten portieren/kofferklep/motorkap, voertuigstatus opvragen, de portieren op afstand openen/sluiten, je claxon op afstand laten overgaan en de waarschuwingslichten laten knipperen op afstand (zoeken auto in parkeergarage en een online alarmsysteem, dat je via je smartphone waarschuwt als je autoalarm wordt geactiveerd.
Zie voor meer info:
https://www.volkswagen.nl/service/infotainment/connectiviteit/car-net
Voor deze laatste 2 We-Connect diensten, dien je (althans in mijn situatie) een afzonderlijke SIM-kaart / WiFi verbinding op te zetten.
Tetteren via je smartphone kan ook, maar dat loopt niet lekker en moet telkens opnieuw worden aangezet.
Ikzelf gebruik hiervoor een
Huawei 3G/4G 4GLTE wifi/modem-stick, met een eveneens zelf aangeschafte data-only SIM-kaart.
Er zijn verschillende types van deze Huawei sticks te koop, dus lees je goed in welke je koopt bij b.v. AliExpress, anders werkt het misschien niet.
De VW shop verkoopt ook van deze Wifi/SIM-kaart (LTE) stick, maar deze zijn veeeel duurder, met slechts dezelfde mogelijkheden.
Met deze Huawei stick wordt een netwerk in je auto opgezet, waarmee je contact maakt met We-Connect in je auto en eventueel andere devices zoals bv. een iPad voor de kinderen.
Zorg wel dat de PIN-code op de SIM-kaart uitgeschakeld is, anders werkt het niet.
Deze Huawei stick heb ik via een USB-adapter in een 12V aansluiting in mijn kofferbak geplaatst en die gaat automatisch AAN wanneer ik het contact aanzet, en UIT wanneer ik het contact uitzet.
Je kunt hiervoor ook een MiFi device gebruiken, maar die moet je dan telkens handmatig AAN/UIT zetten als je hiervan gebruik wil maken, en dat wil je niet... denk ik.
Volgens mij zijn die MB's / GB's via zo'n zelf aangeschafte SIM-kaart ook veel voordeliger, dan wanneer je deze bij VW zou kopen via de
e-SIM. Het verbruik voor alléén We-connect is zeer laag.
Misschien is het bij nieuwere voertuigen (met USB-C) ondertussen weer veranderd, maar ik kan met m'n Discover Media (MIB2) geen online navigatiemateriaal downloaden, ik dien dit gewoon met m'n laptop vanaf de VW server te doen, en dan zelf op de SD-kaart te zetten, maar dat gaat ook prima.
Bovendien groeien de navi data-bestanden elke keer behoorlijk; een SD-kaart is nu éénmaal aan een bepaalde capaciteit gebonden en kom je op een gegeven moment in de problemen vanwege de max. bereikte grootte. Een online update zou dan niet werken omdat de SD-kaart vol is....