Ehhh
Een RS (combi) kost EUR 35.000.
Daarvoor heb je ook:
- een Laguna GT touring (205pk, vierwielbesturing en meer opties)
- een Mondeo 2.5turbo titanium (220pk, leuke gadgets en veeeel meer ruimte)
- een Passat 2.0TFSIcomfortline (zelfde motor, meer ruimte)
- een Mazda 6 2.5 S-VT (okee niet zo makkelijk te tunen)
De RS is niet meer de enige met ruimte en vermogen en een lange optielijst...
Dit zijn inderdaad aardige alternatieven, die ik vorig jaar allemaal de revue
heb laten passeren, maar ze hadden allemaal wel een of meerdere punten
waardoor ze het examen met mijn criteria niet gehaald hebben.
Hier komen de strafpunten :
Laguna: zeker mooier en beter dan het vorige model , maar er was / is ? op dit moment geen tuner bekend ( zeker niet tot 325 PK )
Passat : met vergelijkbare opties € 4.000 of meer duurder en mijn inziens
geen mooi en sportief model ( te log )
Mazda : wel mooi model , "maar" 170 PK en geen tuner bekend , en zeker
niet tot 325 PK of meer
Volvo v50 T5 :voor mijn 2 RS-en reed ik volvo v40 T4 245 PK,
toen kwam de nieuwe V 50 , veel duurder , minder ruim
en dashboard lelijk ( smaken verschillen )
Mondeo : heb ik serieus overwogen en een proefrit in gemaakt.
De 2.5 turbo voelde zwaar aan en niet snel, in duurste
uitvoering 44.000 € en in mijn gewenste vergelijkbare uitvoering
40.000 € ( dat was ver boven mij budget ) komt nog bij dat
ik 3.500 € minder voor mij oude RS terug kreeg dan bij de Skoda
dealer , dat zijn wel bijna 8.000 keiharde guldens........
tunen tot 270 pk is nu pas sinds kort mogelijk.
DE ULTIEME VERGELIJKING :
Men neme een tweede hands RS van pakweg 25.000 €
Je koopt erbij STAGE 8 van JD Engineering , kosten +/-
25.000 € . Totaal 50.000 €
Wat krijg je daarvoor ? 600 NM en 500 tot 550 PK
en een volledige ombouw vam remmen , koppeling en
onderstel en natuurlijk een nieuwe motor.
Audi RS6 : € 160.000
BMW M5 : € 147.000
Mercedes 63 AMG : € 144.000
Audi R8 : € 157.000
Je kunt dus met een zeer kwalitatief goede auto van € 50.000
meekomen met de grote jongens van € 150.000