2e Skoda besteld!

Michel

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: ericb</font><hr />

De stuurbekrachtiging vondt mijn vrouw iets te soepel en vaag aanvoelen, zij zou liever een minder bekrachtigde besturing willen hebben. Volgens info van de dealer kun je de besturing aanpassen in 3 standen, heeft iemand ervaring hiermee?

[/ QUOTE ]

Heeft je vrouw toen ook in een 2.0 uitvoering gereden, want ik denk dat het veel uitmaakt of je in een 1.4 proefrijdt of in een 2.0 uitvoering? Vergeet trouwens ook niet de grootte/breedte van de wielen, die hebben voor mijn gevoel ook invloed op de zwaarte van de besturing.

Bij mijn huidige auto heb ik het (nog) niet laten aanpassen, omdat ik er vanuit ben gegaan dat de 2.0 liter motor al voor meer gewicht op de vooras zou zorgen en dus al zwaarder zou sturen dan mijn vorige Fabia. Hij stuurt voor mijn gevoel al bijna net zo zwaar als mijn vorige Fabia, waarbij ik de stuurbekrachting toen wel minder sterk heb laten zetten. Dit was een 1.4 MPI, dus met minder gewicht op de vooras. Misschien dat ik de bekrachtiging op mijn huidige Fabia ook nog eens laat aanpassen, al was het maar om de beide instellingen te vergelijken.

Toen ik mijn vorige Fabia bestelde heb ik de dealer wel verzocht om de stuurbekrachtiging minder sterk te laten werken, want één van mijn weinige opmerking na de proefrit was dat ik stuurbekrachtiging te sterk vond. Uiteraard was het daarna lastig te vergelijken, omdat er een paar weken tussen de proefrit en de levering van mijn eigen auto zat, maar voor mijn gevoel stuurde mijn Fabia meteen al een stuk zwaarder en minder vaag dan de demonstratieauto. Beide auto's hadden trouwens exact dezelfde wielen en velgen (15 inch), dus het verschil kwam echt door de andere instelling van de stuurbekrachtiging.

Ik heb daarna nog een keer in een leen-Fabia gereden, toen mijn vorige Fabia in onderhoud was. De leen-Fabia was een 1.4 16V 75pk en toen merkte ik een duidelijk verschil met mijn vorige Fabia, want de leenauto stuurde een stuk lichter. Maar ik moet ook wel eerlijk zijn: de leen-Fabia had de standaard wielen (14 inch) en ik had zoals gezegd 15 inch lichtmetalen velgen.

De besturing moet je trouwens door de dealer laten aanpassen, je kan dat niet zelf doen.
 

ericb

Actief lid
Hartelijk dank voor je reactie. Wij hebben in de 2.0 combi met 16inch proefgereden en in vergelijking met haar Peugeot en zelfs met mijn Octavia was de besturing duidelijk een stuk soepeler en minder communicatief. Op voorhand heb ik de dealer verzocht om de instelling op de zwaarste stand te zetten. We kunnen altijd nog de instelling laten wijzigen in een lichtere stand.
 

Michel

Forumguru
Ik ben benieuwd hoe de zwaardere instelling van de stuurbekrachting in combinatie met de verlaging bevalt. Op dit moment denk ik er zelf over om mijn Fabia te laten verlagen, met name vanwege het overhellen.

Ik wil de verlaging niet te ver door voeren, vanwege alle verkeersdrempels in dit land. Zou je me kunnen vertellen hoeveel centimeter jullie Fabia lager komt te liggen, of dit een aanpassing van zowel vering als dempers is en wat jullie voor de verlaging hebben betaald?
 

ericb

Actief lid
Het gaat om een verlaging van ongeveer 3 centimeter en het betreft alleen de veren. De verlaging moet inderdaad niet te extreem zijn want onze wijk heeft een hoge drempeldichtheid.
Ik zal bij de dealer eens informeren welk merk en type veren er precies ondergaan, het is een dealeroptie. Kosten 399 dus wel flink aan de prijs maar dat komt voor een groot deel door de werkplaatsuren. Zodra de auto geleverd is en we wat ervaring hebben opgedaan laat ik het jullie wel weten.
 

Dutch4x4

Senior Member
Michael heeft een verlaagde Fabia (alleen veren, van Weitec), dus die kan je er alles over vertellen.
 
Bovenaan Onderaan