we zijn naar de autodealer geweest om het te testen,
en het lukt inderdaad om twee autostoelen en een maxicosi op de achterbank te plaatsen. Je kan dan echter geen gebruik maken van de isofixpunten. het geklooi met de gordel valt eigenlijk nogal mee.
We hebben ook een testrit gedaan met de 1.9 dieselversie in Ambiente uitvoering. De rit viel heel goed mee, die koffer is reuzepraktisch en wat een ruimte op de tweede rij!!
We kijken echter ook eens naar andere automerken, en daar viel ons oog op de peugeot 5008 en de citroen grand c4 picasso. Ook met deze wagens hebben we een testrit gedaan.
De peugeot vond ik als bestuurder zeeer leuk om in te zitten. Je krijgt een beetje een cockpitgevoel, maar zonder dat het overdreven is qua aantal knopjes en dergelijke. Het mindere aan deze auto (en daar stoorde ik mij echt aan) zijn het motorgeluid in de wagen, de slechte stereo, minder goede materiaalkeuze. Ook de koffer, die eigenlijk groter is als de skoda, lijkt me zeer onpraktisch: de bodemplaat bestaat uit verschillende panelen die met stof aan elkaar hangen, zodat je reliefverschillen krijgt en dus niet echt dingen in je koffer kan gaan schuiven...
De citroen viel dan wat beter mee in vergelijking met de peugeot. Ook hier heb je die aangename zithoogte. De enorme ruit deed even onwennig aan, maar is toch echt een genot. Het motorgeluid was minder erg als bij de peugeot maar toch nog luider. Ook de stereo(of de boxen) zijn niet echt goed in deze wagen. Waar ik ook mijn vragen bij stel is de kwaliteit van de zetels vooraan. Ze geven een zeer vreemd gevoel als je ze indrukt. De koffer is exact dezelfde als deze van de peugeot en heeft dus dezelfde nadelen.
De minpunten van de skoda in vergelijking met de C4 en de 5008 is dat je bij de skoda geen drie individuele stoelen hebt (en je dus ook niet van de isofix gebruik kan maken), geen openklapbaar tafeltje voor de kinderen, de lagere zitpositie voor de bestuurder en de passagier vooraan.
Skoda lijkt ons duidelijk betere kwaliteit te zijn, maar is ook iets duurder en iets minder kindvriendelijk...
het wordt nog een moeilijke beslissing, maar ikzelf ben voorlopig meer geneigd om voor de skoda te kiezen...
Jopla