3 kinderstoelen

RogerS

Forumguru
Ik heb maar twee kinderen maar ik heb ook gemerkt dat onze oudste nu makkelijk achterin kan lopen. Ik hoef nu maar 1 deur open te maken.

jopla

Nieuw lid
we zijn naar de autodealer geweest om het te testen,
en het lukt inderdaad om twee autostoelen en een maxicosi op de achterbank te plaatsen. Je kan dan echter geen gebruik maken van de isofixpunten. het geklooi met de gordel valt eigenlijk nogal mee.

We hebben ook een testrit gedaan met de 1.9 dieselversie in Ambiente uitvoering. De rit viel heel goed mee, die koffer is reuzepraktisch en wat een ruimte op de tweede rij!!
We kijken echter ook eens naar andere automerken, en daar viel ons oog op de peugeot 5008 en de citroen grand c4 picasso. Ook met deze wagens hebben we een testrit gedaan.

De peugeot vond ik als bestuurder zeeer leuk om in te zitten. Je krijgt een beetje een cockpitgevoel, maar zonder dat het overdreven is qua aantal knopjes en dergelijke. Het mindere aan deze auto (en daar stoorde ik mij echt aan) zijn het motorgeluid in de wagen, de slechte stereo, minder goede materiaalkeuze. Ook de koffer, die eigenlijk groter is als de skoda, lijkt me zeer onpraktisch: de bodemplaat bestaat uit verschillende panelen die met stof aan elkaar hangen, zodat je reliefverschillen krijgt en dus niet echt dingen in je koffer kan gaan schuiven...

De citroen viel dan wat beter mee in vergelijking met de peugeot. Ook hier heb je die aangename zithoogte. De enorme ruit deed even onwennig aan, maar is toch echt een genot. Het motorgeluid was minder erg als bij de peugeot maar toch nog luider. Ook de stereo(of de boxen) zijn niet echt goed in deze wagen. Waar ik ook mijn vragen bij stel is de kwaliteit van de zetels vooraan. Ze geven een zeer vreemd gevoel als je ze indrukt. De koffer is exact dezelfde als deze van de peugeot en heeft dus dezelfde nadelen.

De minpunten van de skoda in vergelijking met de C4 en de 5008 is dat je bij de skoda geen drie individuele stoelen hebt (en je dus ook niet van de isofix gebruik kan maken), geen openklapbaar tafeltje voor de kinderen, de lagere zitpositie voor de bestuurder en de passagier vooraan.
Skoda lijkt ons duidelijk betere kwaliteit te zijn, maar is ook iets duurder en iets minder kindvriendelijk...

het wordt nog een moeilijke beslissing, maar ikzelf ben voorlopig meer geneigd om voor de skoda te kiezen...

Jopla

Falcon

Donateur
Misschien zou je ook nog even de Nissan Qashqai 7 persoons uitvoering moeten kijken. Als je dan toch bezig bent.

Ga je trouwens leasen? Dan is de Superb weer interresant ivm de opkomende 1.6TDI die zorgt voor 20% bijtelling. Zover ik weet, lukt dat de andere merken nog niet.

vincefra

Actief lid

pak dan ook de CO2 norm en dan is skoda ook hier iets beter ...
Nu je vergelijkt minimonovolumes met break model ... dat maakt het moeilijker ...

Plaats is in voordeel van de Grand C4 en P5008 of de Nissan Quasqai ... afwerking in voordeel van skoda (denk op alle vlakken - electronica, gebruikte bekleding, detail afwerking, ... )

Neem dan nog eens kwaliteit na verkoop (garage dus) en dan heb je een totaal evaluatie ...

EdK

Forumguru
Jopla kijk eens op de volgende website http://www.baby-dump.nl/ weet niet of er één in de buurt zit van je.
Maar vanuitgaande dat je je keuze laat vallen op de SB2 dan hier naar toe rijden en eens rondkijken.
En dan voor de 2 jongste de kinderzitjes laten zoals het is en aan de hand van de overgebleven ruimte kijken wat hun dan hebben in hun assortiment wat er dan tussenpast.

Je zal kwa ruimte moeten blijven schipperen, welke wagen je ook hebt.
Maar voor je het weet zijn ze uit de stoeltjes gegroeid en zitten ze alle 3 lekker ruim in de SB2

jopla

Nieuw lid
dat we een superb proberen te vergelijken met monovolumes maakt het inderdaad allemaal niet gemakkelijk.

We zijn op dit moment supertevreden van onze fabia combi die we al zeven jaar hebben en eigenlijk nooit echt kosten aan gehad hebben. Ook de kostprijs van elk onderhoud is steeds meegevallen of zelfs laag te noemen.
Da's in feite een soort van zekerheid die we al hebben en waar we ook rekening mee houden...

Het is een wagen die ik privé aankoop, en hier in belgie krijg je pas CO2 kortingen bij een uitstoot onder 130g. Dus dat zit er niet in...

Ik denk dat op de ruimte op de achterbank wel voldoende moet zijn. Als de kindjes ruzie willen maken, dan maakt de afstand niet veel uit :disc:. Ze kunnen mekaar nu al aan het wenen brengen door een speciale blik of enkele woorden die wij niet verstaan. Ik kom zelf ook uit een gezin met 3 kinderen en heb mijn ganse leven in een Volvo 240 achterin gezeten met mijn broer en zus, en dat viel ook mee (was wel altijd ruzie voor wie waar mocht zitten :-) )

RogerS

Forumguru
Ik heb ook eens een proefrit gemaakt in de 5008 (toen ik nog Peugeot reed) en vond het een hele aardige auto.

Als wij drie kinderen zouden hebben dan zou ik zeer zeker voor een monovolume gaan in verband met de plaatsing van de stoeltje. Heb je ook als eens gekeken naar de Touran?
Je merkt dat de Superb in zijn categorie zeker niet de breedste auto is. Kijk dan eens naar de Ford Mondeo. Van binnen een stuk breder.

Bakkertje

Forumguru
Ik heb het inmiddels voor mekaar in onze O2. 1 Romer stoelverhoger met rugleuning (waarvan je de breedte kunt aanpassen), 1 Romer kinderstoel en een maxicosi.
Wat ik wel even gedaan heb is de middelste driepuntsgordel achter de sluiting geleid en vastgezet met een paar tie-wraps daardoor kun je de plek achter de bijrijdersstoel ook wat makkelijker kunt gebruiken. De opstelling is (van links naar rechts) Romer verhoger, romer kinder stoel en maxi cosi.

De breedte van de auto achterin is 1 ding, daarnaast moet je ook rekening houden met:
- De vorm van de achterbank, zijn de zittingen diep dan wordt het lastig
- De breedte van de middelste zitplek (hoe breder hoe makkelijker) bij de meeste auto is dit maar 24 cm en daar past bijvoorbeeld een maxi cosi priori niet. (daarom hebben we alsnog een Romer gekocht)
- De ruimte tussen achterbank en zaken als ventilatieroosters. Bij mijn O2 schopt de middelste tegen het klepbakje en de ventilatierooster lamellen en daar wordt de auto echt niet beter van..

Bedenk jezelf ook goed hoe vaak je nu echt met z'n allen op pad bent vs de tijd dat je er allleen in zit. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk dat ik de tijd die ik er alleen inzit ook een fijne auto heb. Daarmee valt overigens een groot deel van de monovolumes af..

Als laatste schijnen de achterste stoelen van een picasso (en ik gok dat de 5008 dezelfde heeft) erg zwak te zijn. Het frame zou voor een deel uit kunststof bestaan en snel af te breken..

Zelf heb ik ook al naar de 5008 zitten kijken en in blue lease executive heb je voor weinig geld een erg complete auto..
Overigens is onze jongste nu ruim 7 maanden en als ie straks niet meer in de maxi cosi past moeten we waarschijnlijk toch iets anders gaan verzinnen. Ik denk dat 1 van de ouders dan op de plek achter de bijrijders stoel moet gaan zitten en 1 kind voorin..

andrehj

Forumguru
Je merkt dat de Superb in zijn categorie zeker niet de breedste auto is. Kijk dan eens naar de Ford Mondeo. Van binnen een stuk breder.
Van buiten helaas ook, en dat is dan weer nadelig in smalle parkeervakjes (en daar zijn er helaas een heleboel van, omdat de normbreedte daarvan ergens in de jaren 60 is bepaald en de auto's sinds die tijd ongeveer een halve meter breder zijn geworden)

jopla

Nieuw lid
ik weet niet of het beter is om hiervoor een nieuw topic op te starten, maar ik doe het in eerste instantie hier...

als ik de standaarduitrusting van de combi-versies op de website van skoda bekijk, dan vallen mij enkele zaken op die ik bij de testrit niet meteen heb gezien. Kan iemand mij bevestigen dat deze elementen ook effectief aanwezig zijn in de auto?
- Opbergvak onder de passagierszetel
- Opbergruimte onder het stuur (links)

en kan je de rokerskit laten vervangen door iets anders?

J

Het volgende past, alleen is het wel lastig om bij de gordels te komen.
1x kinderstoel (isofix), maxi cosi, 1x kinderstoel of een verhoger (moet je niet zo'n hele brede nemen).
3 kinderstoelen past wel, maar dan moet je goed oplette welke kinderstoelen je aanschaft.
De Maxi cosi fero fix (ofzo) kan je makkelijker bij de gordels. De maxi cosi rodi is weer lastiger, omdat daar van die arm dingen op zitten.
Ik zal proberen om er van de week is een foto van te maken.

SweetRevenge

Actief lid
Ik heb twee kinderstoelen (ISOFIX) en een verhoger in het midden. Dit zit dan wel in een sedan, die schijnen achterin breder te zijn dan een combi.

Bastiaan1977

Senior Member
Wij hebben 2 zitverhogers (37 cm breed) en een kinderstoel (maxicosi) en dit past net. Kinderen kunnen net zelf de gordels dichtmaken. Maxicosi kinderstoel moet dan wel in het midden anders past het niet.

Snor

Lid
Stop de discussie. Past gewoon niet!
2 stoeltjes passen. 3 niet. Een volwassene met 2 stoeltjes past ook niet, zelfs een kind past er niet naast (tussen).

EdK

Forumguru
is al eens discussie over geweest en past wel,
dus ff zoeken op forum met zoekfunctie

alleen schoonmoeder moet op trekhaak mee of in skibox , afhankelijk van haar gewicht

Bakkertje

Forumguru
Stop de discussie. Past gewoon niet!
2 stoeltjes passen. 3 niet. Een volwassene met 2 stoeltjes past ook niet, zelfs een kind past er niet naast (tussen).

Sjee, als ik in mijn binnenspiegel kijk staan er toch echt 3 kinderstoelen op een rij op de achterbank...?
Het past wel degelijk, mits je de juiste stoelen en juiste auto hebt. Sterker nog ik heb speciaal voor de stoelen een Superb sedan genomen ipv een combi. Maar daarover heb ik al vaker wat geschreven hiero..
http://www.skodaforum.nl/forum/threads/3-zitverhoogjes-op-de-achterbank.15042/#post-246553

alleen schoonmoeder moet op trekhaak mee of in skibox , afhankelijk van haar gewicht

Let wel op, de maximale kogeldruk is meestal 75 kg en op het dak mag ook niet meer dan 75 kg!! Dus alleen kleine / lichte uitvoeringen van schoonmoeder kunnen op die manier vervoerd worden.

Bovenaan Onderaan