3e remlicht.

Goedendag allemaal. Ik heb een vervelend probleem sinds een paar dagen. Als ik de auto neerzet en ik doe hem op slot gaat mijn 3de remlicht eerst fel branden en daarna flauw branden. Hij blijft de hele nacht branden. Gelukkig trekt hij de accu niet leeg,maar ik heb nu steeds dat de buren aanbellen om te zeggen dat mijn remlicht nog brand. Weet iemand wat het probleem kan zijn ?
 
Hoopte eigenlijk dat iemand dit probeem ook wel eens gehad heeft. Laten doormeten vind ik geen optie. Kortsluiting vinden is een intensieve klus en gaat denk ik veel geld kosten. Ik zal zo even kijken met Vag-com of er een storing over vermeld word.
 

Ronnie

Forumguru
Optie: Lijkt me meer een massaprobleem in het linker achterlicht.(rose draad=remlicht, wordt dan gevoed via knipp.licht, module houdt de spanning vast)
 

janml

Nieuw lid
Hoi Henkus,

Ik was benieuwd of je iets had gevonden. ik heb nu het zelfde probleem.
Het 3e remlicht brand de hele tijd flauw. Als ik de achterklep open, gaat het wel uit, en gaat de verlichting branden in de kofferruimte. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
groeten,
Jan Marcel
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Je zou eens kunnen kijken in het flexibele rubber aansluithoesje tussen carrosserie en koffer. Door het vele open en dicht doen kunnen de mantels van de draden die erdoor lopen kapot gaan en zo elkaar raken. Heb dit zelf namelijk in een vorige VAG-auto ook gehad......
 
Hoi Henkus,

Ik was benieuwd of je iets had gevonden. ik heb nu het zelfde probleem.
Het 3e remlicht brand de hele tijd flauw. Als ik de achterklep open, gaat het wel uit, en gaat de verlichting branden in de kofferruimte. Zou het hiermee te maken kunnen hebben?
groeten,
Jan Marcel
Sorry voor de late reactie. Heb door de weeks niet veel tijd om te computeren. Het probleem van de remlicht is uit zichzelf opgelost. Had ook al gekeken naar de soepele rubberen slang van de achterklep naar de carrosserie. Deze bleek in orde. Denk dat er ergens vocht in is gelopen door de vele sneeuw die gevallen was. Hoop er voorlopig even vanaf te zijn. P.S. Had mijn 3de remlicht met een zwart tape afgeplakt omdat iedereen me erop wees dat het lampje bleef branden.
 
Hallo Henkus,
Je remlichtprobleem is mij bekend. Advies: ga er niet mee naar een dealer zoals ik vorig jaar deed. De conclusie was toen al snel dat de electriciteitskast moest worden vernieuwd. Kosten bijna 500 Euro. Al een dag na de reparatie brandde het LED licht vrolijk weer! Drie maanden en 2 boze brieven later kreeg ik de onnodig gemaakte kosten van reparatie terug. Ik kan je geruststellen het is gevolg van corrosie door vocht op een draadje ergens in de achterlichten. Bij mij doet het zich nog af en toe voor. Als je gewoon een paar dagen geduld hebt lost het uit zichzelf op. Je accu raakt er niet van leeg. Groet, HansR
 
Daar was ik dus al bang voor. Voordat hun hebben gevonden waar die sluiting zit zijn ze al veel uren kwijt die jij kunt betalen. Inmiddels heb ik er ook geen last meer van. Zal toch eens gaan kijken bij het achterlicht voor dat draadje waar jij het over hebt. Weet je toevallig ook aan welke kant dat draadje zit ? Alvast bedankt voor je reactie. Vr.Gr.Henk.
 
Hoi Henk,
Volgens mij is het de sluiting van de achterklep. Daarin zit ook een schakeling die de binnenverlichting van de bak regelt. Succes.
Hans
 

Monteurtje

Forumguru
Achter de linkerzijbekleding in de achterbak zitten een aantal stekkers. Voor de verlichting, ruitenwisser e.d. Maar daar zit ook het slangentje van je ruitensproeier achter met een koppeling. Als deze wat lekt loopt het zo de stekker in. Als je een combi hebt even het kapje weghalen ter hoogte van het achterlicht. En dan bekleding opzij trekken, dan kun je met je hand erachter komen en voelen of het nat is. Voor een hatchback geldt bijna hetzelfde alleen gaat het dan wat soepeler. Als je tenminste een achterruit wisser hebt.
 

EdK

Forumguru
Off Topic :

Monteurtje, ben jij toevallig de VW monteurtje op een skoda prikbord ?
Dit zou mijn inziens een verrijking zijn voor dit forum !

Door de manier van antwoorden kom ik eigenlijk tot deze vraag.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik vond deze thread, op zoek naar het 3de remlicht probleem.

Sinds vanavond heb ik dat ook! :(
Kwam terug van een lange rit vandaag (500km) en het viel me op dat het 3de remlicht aan bleef. (dat was vanochtend nog niet het geval)


Auto op slot, lichten uit, kofferbak dicht, 3de remlicht brandt zwak. Kofferbak open, binnenverlichting aan, 3de remlicht uit!
Trap je op de rem, dan gaan beide remlichten branden + 3de remlicht gaat fel branden. Dat werkt op zich dus.

Toen ging ik op zoek naar de zekering voor de remlichten. Die vond ik wel en die schakelt ook wel de 'gewone' remlichten uit, maar NIET het 3de remlicht, die blijft gewoon flauwtjes branden. Ik heb diverse zekeringen zitten proberen, maar het derde remlicht blijft gewoon aan. (en ik wilde geen lege accu vannacht)

Uiteindelijk vriendelijke Skoda service gebeld en die stuurden de ANWB. De supervriendelijke monteur had dit nog niet meegemaakt maar heeft uiteindelijk de hele achterklep binnenzijde losgehaald en de derde remlicht unit losgekregen en vervolgens het stekertje er uit gehaald zodat 'ie in ieder geval niet blijft branden en ook geen lege accu kan veroorzaken. Morgen bij daglicht maar eens zoeken (desnoods naar de garage) waar dit door kan komen.

Want @ de vorige posters; enig idee wat nou precies het probleem was dat dit veroorzaakte?
 

Captain Hook

Forumguru
Ik vond toch een eerdere thread over dit onderwerp (EN de oplossing) op het duitse Octavia forum.

M.a.w. als je je een paar honderd euro aan garagekosten wilt besparen, dan lukt het zelf ook.
De garage wil al gauw van alles vervangen. Complete kabelbomen met allerlei connectors eraan. En aangezien die kabelbomen behoorlijk lang zijn moet je die dus helemaal uit de auto zien te vissen.

Het kan ook anders!
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=28338&start=15 wordt de oorzaak en de oplossing beschreven.
De oorzaak is vrijwel altijd het lekkende slangetje van de ruitensproeier (bleek ook in mijn geval). Nadat ik alles losgehaald had voelde ik idd nattigheid rond de connectors. Bovendien zat de slangkoppeling slechts halverwege in elkaar gestoken. Connectors goed bekeken en de zwarte connector (er zit ook nog een roze) bleek geoxideerd en nat.
Alles eerst drooggeblazen en vervolgens met een fijn koperborsteltje alle contactpinnen gereinigd zodat ze weer oxidevrij waren.
Vervolgens de slangkoppeling voorzien van een nieuwe krimphoes en aan beide zijden v.d. koppeling ty-wraps er over getrokken zodat de hoes (die over de bestaande koppeling zit) niet meer moet gaan kunnen lekken.
De connectorblokken ingevet, getest en alles weer teruggemonteerd.
Connector (die de ANWB gisteravond had losgehaald) van het derde remlicht weer teruggestoken en ook de achterklepbekleding weer teruggezet.

En voila, alles funktioneert weer zo als het zou moeten. Heeft me ongeveer 15 minuten zoeken op het internet gekost en anderhalf uur in totaal met de auto. Waarbij ik natuurlijk niet geroutineerd ben in het verwijderen van al die klembevestigingen. Je wilt per slot van rekening niks kapot maken.
Voordeel is wel weer dat je precies weet hoe alles in elkaar zit. Leuk detail is dat je aan de binnenzijde vrijwel alleen VW-logo's ziet.
 

corsaar

Senior Member
Captain Hook@ wat een schitterende uitleg.
Ik heb dat in het verleden met de Opel Astra gehad.( Hoge kosten.)
Dit stuk even gekopieeerd en in een Word opgeslagen.
Later als het nodig is kan ik het nooit meer terugvinden!
 
Ik ben heel slecht in Duits. Bedoelen ze nou dat de connectorbox zich links van de kofferbak bevind ? Zoals die foto ? Dus dan hoef je de binnenkant van de klep niet te verwijderen ?
 

Captain Hook

Forumguru
Dus dan hoef je de binnenkant van de klep niet te verwijderen ?
Het vochtprobleem kan zich ook in de achterklep bevinden, in de buurt van het 3de remlicht. Dat was bij mij niet het geval.

Maar omdat de ANWB meneer de connector van het derde remlicht op de plek van het LED remlicht losgemaakt had (dus bovenin in de achterklep). Moest ik de achterklep weer openmaken om de steker weer vast te zetten. Vandaar.
 
Bovenaan Onderaan