Ik vond toch een eerdere thread over dit onderwerp (EN de oplossing) op het duitse Octavia forum.
M.a.w. als je je een paar honderd euro aan garagekosten wilt besparen, dan lukt het zelf ook.
De garage wil al gauw van alles vervangen. Complete kabelbomen met allerlei connectors eraan. En aangezien die kabelbomen behoorlijk lang zijn moet je die dus helemaal uit de auto zien te vissen.
Het kan ook anders!
http://www.octavia-forum.de/forum/viewtopic.php?f=16&t=28338&start=15 wordt de oorzaak en de oplossing beschreven.
De oorzaak is vrijwel altijd het lekkende slangetje van de ruitensproeier (bleek ook in mijn geval). Nadat ik alles losgehaald had voelde ik idd nattigheid rond de connectors. Bovendien zat de slangkoppeling slechts halverwege in elkaar gestoken. Connectors goed bekeken en de zwarte connector (er zit ook nog een roze) bleek geoxideerd en nat.
Alles eerst drooggeblazen en vervolgens met een fijn koperborsteltje alle contactpinnen gereinigd zodat ze weer oxidevrij waren.
Vervolgens de slangkoppeling voorzien van een nieuwe krimphoes en aan beide zijden v.d. koppeling ty-wraps er over getrokken zodat de hoes (die over de bestaande koppeling zit) niet meer moet gaan kunnen lekken.
De connectorblokken ingevet, getest en alles weer teruggemonteerd.
Connector (die de ANWB gisteravond had losgehaald) van het derde remlicht weer teruggestoken en ook de achterklepbekleding weer teruggezet.
En voila, alles funktioneert weer zo als het zou moeten. Heeft me ongeveer 15 minuten zoeken op het internet gekost en anderhalf uur in totaal met de auto. Waarbij ik natuurlijk niet geroutineerd ben in het verwijderen van al die klembevestigingen. Je wilt per slot van rekening niks kapot maken.
Voordeel is wel weer dat je precies weet hoe alles in elkaar zit. Leuk detail is dat je aan de binnenzijde vrijwel alleen VW-logo's ziet.