4-seizoensbanden op de Enyaq?

Fmoon

Forumguru
Ja! Zag toevallig een test voorbij komen VS de Michelin. Scoorde die eigenlijk op alles beter enkel in sneeuw omstandigheden won de Michelin het.
 

hemi24

Forumguru
Je moet dan dus ook wintervelgen hebben, niet alleen winterbanden... Wordt op gecontroleerd...

En wat zijn dan wintervelgen..?!?

Ik zeg dat dit niet bestaat!

Wat er in Duitsland wel bestaat zijn (lichtmetalen) velgen die geschikt zijn (vrijgegeven door de fabrikant) voor gebruik met sneeuwkettingen.
 

Wullum

Actief lid
En wat zijn dan wintervelgen..?!?

Ik zeg dat dit niet bestaat!

Wat er in Duitsland wel bestaat zijn (lichtmetalen) velgen die geschikt zijn (vrijgegeven door de fabrikant) voor gebruik met sneeuwkettingen.
Wintervelgen an sich bestaan natuurlijk niet. Wat ik bedoel zijn inderdaad velgen in de maximale maat welke zijn vrijgegeven voor kettingen. Voor de meeste mensen hier in Baden-Württemberg gaat dat samen... Om die reden kon ik in 2020 voor een leuk prijsje aan dikkere 17" Trius velgen voor mijn O3 komen, die werden verkocht omdat er geen kettingen op toegelaten waren...
 

Wullum

Actief lid
Interessant @Wullum! De Michelins komen vaak juist positief uit de test qua levensduur, hoe lang gingen ze bij jou mee?

Ik meen iets van 25K ofzo. Waren de eerste generatie CrossClimates, heb er van eind 2016 tot half 2018 mee gereden, te lang geleden voor exacte data. De nieuwere generaties CrossClimates gaan langer mee. Als je er echt lang ermee wilt doen, moet je Goodyear Vectors steken.
in een ADAC test welke ik las gingen Pirelli's 33K mee en Goodyears 60K. Michelin zit daartussen in.
1738153552620.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Smeeuwis

Donateur
Ik zie de Vredestein Quatrac er goed uit komen qua levensduur. Ik heb die banden al op meerdere auto's gehad en die vormen in mijn situatie het beste compromis: zeer goed op nat en koud, iets minder goed in echte sneeuw en goede levensduur. Ik rij één keer per jaar naar Oostenrijk voor een skivakantie en ze hebben me nog nooit in de kou laten staan (no pun intended). Van mijn kant zou het advies voor TS zijn (gezien zijn oorspronkelijke vraagstelling) om dat mee te nemen in overweging.
Mijn broer rijdt al 6 jaar met een 4motion (Golf R variant) op zomerbanden. Winter en zomer. Nog nooit problemen mee gehad, zelfs in sneeuwtoestanden.
In België en NL zal dit inderdaad een uitstekende combi zijn: 4WD en goede banden, ook bij sneeuw. Jouw broer moet dan alleen niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland komen want dan is ie gewoon in overtreding, en sowieso ook onverzekerd én strafbaar bij een ongeval, of hij het veroorzaakt heeft of niet doet dan niet ter zake.
 

Tees

Donateur
Zal ook wel afhangen van de bandenmaat denk ik.
Én van de auto. Sommige autos zijn notoire (vooral voor-)bandenvreters terwijl andere spaarzamer zijn. Gedrag maakt natuurlijk ook veel uit.

Ik ben zelf al een aantal jaar fan van de Michelin CCs, heb ze op mijn eerdere F1 (1e generatie CC) en nu O2 (2e generatie) liggen.
 

Canon-Eye

Forumguru
In oktober 2018 had ik de Leon net 3 maanden, toen zijn er 4 nieuwe CC's (1e generatie) onder gegaan ipv de toenmalige zomersloffen.
Net voor kerst 2023 (5 jaar / 56k km later) waren de voorbanden rond de 2 mm, dus niet meer winterfähig. Die zijn eraf gegaan, achterbanden naar voren en achter 2 nieuwe gemonteerd. Per heden zijn we weer bijna 10k km verder (90k in totaal) en ik kan zeker nog wel een jaartje vooruit.
Mij hoor je niet klagen over de levensduur.
 
Ik rijd van de werkgever met CC SUV onder de enyaq.. volgens mij niet de CC2... dacht ik..
Heb ze laatst opgemeten; ze zitten rond de 4,6mm dus ik vermoed dat ze er in de herfst van dit jaar af gaan daar ze dan wel onder de 4 zitten denk ik..

Op Youtube destijds video's van het kanaal 'Tyre Reviews' gezien.
Conclusie op de testbaan, in vergelijking met het Britse winterse weer (wat wij hier ook wel hebben): dus warme zomers van tijd tot tijd, veel regen in de herfst, winter niet veel ijs, sneeuw weinig, overal gestrooid en mushy sludge op de wegen etc.. was in de zomer een zomerband en in de winter een allseasons.
 

Tees

Donateur
Conclusie op de testbaan, in vergelijking met het Britse winterse weer (wat wij hier ook wel hebben): dus warme zomers van tijd tot tijd, veel regen in de herfst, winter niet veel ijs, sneeuw weinig, overal gestrooid en mushy sludge op de wegen etc.. was in de zomer een zomerband en in de winter een allseasons.

Tsja, dat gaat natuurlijk wel een beetje voorbij aan t concept van allseasons. Ik snap de conclusie wel, maar de meeste mensen leggen er toch AS onder om niet te hoeven wisselen. En in mijn geval rij ik zo weinig dat 2 sets sowieso bizar zou zijn.
 
Ehh.. ja. dat klopt.
Volgens mij ging het in de video van toen om de vraag of een zomerband nou altijd beter was in de zomer en de winterband in de winter. En juist de prestaties van de winterband vielen (vanwege de zachte bijna niet-winters) wat tegen omdat er geen (op dat moment) echte winterse omstandigheden waren; en deed de 4 siezoens het op dat moment beter. Uiteraard in sneeuw en ijs zal een 4 seizoen het afleggen tegen de winterband. Al er in die test ook (ik dacht) een nokian sneeuwband mee en die was subliem (alleen in sneeuw, elders nergens) in vergelijking met de winterband..


achja.. maar idd: het gemak, de kosten (2x wisselen pj + geen extra wielen hoeven te kopen / op te slaan) die er niet zijn is voor mij ook de keuze om allseasons te rijden.

ik rijd op Hankook kinergy 4S2. bevallen wel; ze maken alleen wel herrie op de snelweg.. gonzend/resonerend geluid (wat komt en gaat, constant) en dat stoort me wel..
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
Nokian word veel verkocht in de Scandinavische landen.
In Noorwegen een klapband met RR gehad en moest aan nieuwe band dus.
Dus na een bandenboer gevonden te hebben gevraagd om een Conti , helaas hadden ze die niet maar wel Nokian ( waar ik toen nog nooit van had gehoord )
Affijn uiteindelijk de 2 voorbanden laten vervangen voor Nokian banden, en al pratende zei men daar ook dat wat bij ons Conti was was bij hun Nokian.
Heeft me toen ook wat verschillende soorten laten zien, en ook banden voor auto's met spijkers ( spikes ) erin verwerkt die ze daar s'winters in midden en noorden veel gebruikte....
Maw in Noorwegen was / is het gewoon een A merk !

En heb met plezier met deze banden gereden tot ze op waren... ( wel zomerbanden voor alle duidelijkheid )
 
Bovenaan Onderaan