Je moet dan dus ook wintervelgen hebben, niet alleen winterbanden... Wordt op gecontroleerd...
Wintervelgen an sich bestaan natuurlijk niet. Wat ik bedoel zijn inderdaad velgen in de maximale maat welke zijn vrijgegeven voor kettingen. Voor de meeste mensen hier in Baden-Württemberg gaat dat samen... Om die reden kon ik in 2020 voor een leuk prijsje aan dikkere 17" Trius velgen voor mijn O3 komen, die werden verkocht omdat er geen kettingen op toegelaten waren...En wat zijn dan wintervelgen..?!?
Ik zeg dat dit niet bestaat!
Wat er in Duitsland wel bestaat zijn (lichtmetalen) velgen die geschikt zijn (vrijgegeven door de fabrikant) voor gebruik met sneeuwkettingen.
Interessant @Wullum! De Michelins komen vaak juist positief uit de test qua levensduur, hoe lang gingen ze bij jou mee?
In België en NL zal dit inderdaad een uitstekende combi zijn: 4WD en goede banden, ook bij sneeuw. Jouw broer moet dan alleen niet in Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland komen want dan is ie gewoon in overtreding, en sowieso ook onverzekerd én strafbaar bij een ongeval, of hij het veroorzaakt heeft of niet doet dan niet ter zake.Mijn broer rijdt al 6 jaar met een 4motion (Golf R variant) op zomerbanden. Winter en zomer. Nog nooit problemen mee gehad, zelfs in sneeuwtoestanden.
Én van de auto. Sommige autos zijn notoire (vooral voor-)bandenvreters terwijl andere spaarzamer zijn. Gedrag maakt natuurlijk ook veel uit.Zal ook wel afhangen van de bandenmaat denk ik.
Conclusie op de testbaan, in vergelijking met het Britse winterse weer (wat wij hier ook wel hebben): dus warme zomers van tijd tot tijd, veel regen in de herfst, winter niet veel ijs, sneeuw weinig, overal gestrooid en mushy sludge op de wegen etc.. was in de zomer een zomerband en in de winter een allseasons.