4x4: max 2 mm verschil profieldiepte, of niet?

Muug

Senior Member
Hoi,
gisterenavond had ik voor m'n Yeti 4x4 bijna een mooi setje 2dehandse wintervelgen gekocht, toen ik plots besefte dat ik ergens iets gelezen had over max 2mm verschil in profieldiepte of die Haldex-koppeling gaat er aan omdat de olie erin dan constant verstijft. Effe die 4 bandjes opgemeten, en jawel, er was zo'n 3mm verschil tussen de wielen die op de aandrijfassen hadden gezeten en de andere twee wielen. Dus heb ik dat setje maar mooi laten staan.

Mijn vraag is nu : is dat verhaal een mythe of niet?
 

EdK

Forumguru
Wel Yeti schijnt wel een mythe te zijn...
maar of het 2mm verschil zo dramatisch is voor een Haldexkoppeling......
Kan gerust waar wezen , maar vind de marge wel erg klein dan
 

Altos

Banned
Bij Mijn oude Volvo V70 XC was dit ook zo, de vorige eigenaar heeft hem daarna 2WD laten maken om de kosten...kwam ik natuurlijk pas later achter.
Ik zou het eerst ff goed uitzoeken!
 

Canon-Eye

Forumguru
Interessant boekwerkje, @ertromp.

Een nogal intrigerende zin vond ik deze: Drehzahlunterschiede zwischen Vorder- und Hinterachse sind nicht mehr Voraussetzung für die Aktivierung der Allradkupplung. (onderstreping/cursivering van mij). Bij vorige generaties was zo'n verschil wel noodzakelijk om de achterwielaandrijving te activeren; nu zijn er allerlei "rijsituaties" die eveneens aanleiding geven om wel of juist niet de achteras (gedoseerd) bij te schakelen.

Da's mooi natuurlijk. Een verschil tussen draaisnelheid voor en achter - zoals wegrijden met doorslippende voorwielen - is uiteraard nog steeds een goede reden om de koppeling te activeren, maar helaas lees ik in dit boekje nergens iets over een eventuele tolerantie op dat punt. En dat is hier nou juist de hamvraag...
Waar zijn die doorgewinterde VAG-sleutelaars als je ze nodig hebt? ;)

Ben in deze materie geïnteresseerd omdat bij eventuele vervanging van m'n huidige F2 een 4x4 aandrijving wel ergens op mijn geheime wensenlijstje staat.
 

Muug

Senior Member
Vroeger, in de jaren '80, toen haldex-koppelingen bvb van toepassing waren in VW T3's en onder de naam "Synchro" verborgen gingen, werkte dat allemaal puur mechanisch. Een achterwiel slipte door, de olie in de haldex verstijfde en de overbrenging naar voren was een feit. Omdat het een puur mechanische kwestie was, was het echt wel belangrijk dat de wielomtrek vooraan en achteraan gelijk was, bij te grote verschillen ging die haldex nl wringen en dat moest echt geen tienduizenden kms duren.
Maar zo'n Haldex van de 4de generatie is een computergestuurd ding. Ik ben echt benieuwd of de ouwe ongeschreven wetten nog steeds van toepassing zijn!

edit : op de eerste pagina van die pdf staat al een interessante zin: "Die neue Allradkupplung wird ausschließlich elektronisch geregelt" ! "De nieuwe AWDkoppeling wordt uitsluitend elelktronisch geregeld!" Verder heb je op pagina 20 een mooi overzicht van diverse situaties, waaruit blijkt dat de wagen meestal voor 80% VWD is. Slechts bij hard versnellen wordt alle power naar achteren gestuurd. En ook bij slippende voorwielen natuurlijk. Boeiend!
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Allereerst die 2 mm is een richtmaat, het is niet zo dat 1,9 mm niets aan de hand en bij 2,1 mm een ramp gebeurt. Het heeft te maken met verschil in omtreksnelheid, de ervaring leert dat bij een verschil groter dan 2 mm de haldexkoppeling zeer regelmatig binnen 50.000 km met zo'n verschil in profiel het loodje legt. Als je een bandenset met zo'n verschil in profiel bijvoorbeeld alleen voor een wintersportvakantie er op legt (bijvoorbeeld bij winterbanden huren), en daarna weer een 'gelijke' set dan zal het niet zo'n vaart lopen. Je moet het vergelijken met rijden met je voet continue op het koppelingspedaal rustend: een enkele keer heeft weinig invloed, maar als dat een (slechte) gewoonte is, dan geeft je koppeling het redelijk snel op.

Ik heb me niet verdiept, in wat er nu precies electronisch is aan de nieuwe regeling, maar mijn ervaring is, dat dit heel vaak betekent, dat de aansturing een electronische vorm heeft gekregen, maar dat de mechanische problemen gelijk blijven.

Bij zo'n elektronisch gestuurd systeem moet je precies alle parameters waarop het systeem reageert uitzoeken, voor je een goed oordeel kan geven. Als een systeem bijvoorbeeld standaard 2WD is, maar bij te grote afwijkingen naar 4WD gaat, dan wordt het al anders. Je moet dan wel weten bij welke afwijking de overschakeling plaats vindt, en of het systeem ook rekening houdt met langdurige verschillen (verschil in profiel) en of ie dat dan als 'standaardwaarde met afwijking 0' gaat zien, of dat ie toch van gelijk wielomtrek uitgaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Muug

Canon-Eye

Forumguru
Allereerst die 2 mm is een richtmaat
Dat snap ik, maar één vraagje blijft dan toch een beetje knagen: is dit ooit ergens "door iemand" bedacht en wellicht op een of ander forum gepost en vervolgens een eigen leven gaan leiden, óf is er ook nog ergens een harde onderbouwing voor te vinden bv. in een of ander geautoriseerd fabrieksvoorschrift (manual bv.)?

In het laatste geval is het helder en duidelijk - en anders is het m.i. toch allemaal enigszins beredeneerde speculatie.
 

abelsj

Forumguru
In mijn ogen is da dan dikken brol. In normale omstandigheden trekt een Yeti op de voorwielen, waardoor de voorbanden rapper slijten dan de achterbanden. Moet ge da dan constant in het oog houden en wielen van voor naar achter zetten. Ge moet dus ook steeds 4 nieuwe banden zetten ipv 2. Mijn vrouw rijd al 140000km met een Audi A6-4G zonder banden te wisselen van plaats. Voorbanden versleten = nieuwe erop. Achterbanden versleten = nieuwe erop. Quattro is neem ik aan goe voor een autoleven zonder dat ik moet zien of er nen band 2mm meer afgesleten is dan nen andere.
 

CDK

Forumguru
Enige wat ik weet is de info die ik van Skoda NL gekregen heb, namelijk het volgende:
Ik wilde namelijk met verschillende banden / velgen maten werken, achter een maatje meer als voor. Dit was NIET MOGELIJK omdat de Haldex daar ABSOLUUT NIET TEGEN ZOU KUNNEN, door de afwijking in rolomtrek van de voor en achterwielen zou storing en zelfs schade kunnen ontstaan.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Muug

Muug

Senior Member
......... dat de mechanische problemen gelijk blijven.......
Je slaat de nagel op de kop ! En wat ze tegen Corné gezegd hebben, lijkt dat sterk te bevestigen!

Wat zegt de manual trouwens over banden wisselen :
"If significantly greater wear is present on the front tyres, we recommend changing the front wheels around with the rear wheels as shown in the diagram ⇒ fig. 162.
You will then obtain approximately the same life for all the tyres. It may be advantageous to swap the tyres over “crosswise” when uneven wear characteristic arise on the running surfaces of the tyres (but not in the case of unidirectional tyres). We recommend that you contact an authorised ŠKODA Service Partner. They have extensive knowledge about the possible combinations. We recommend that you change the wheels around every 10 000 km in order to achieve even wear on all wheels and to obtain optimal tyre life."
 

Cordoba

Forumguru
Dat snap ik, maar één vraagje blijft dan toch een beetje knagen: is dit ooit ergens "door iemand" bedacht en wellicht op een of ander forum gepost en vervolgens een eigen leven gaan leiden, óf is er ook nog ergens een harde onderbouwing voor te vinden bv. in een of ander geautoriseerd fabrieksvoorschrift (manual bv.)?

In het laatste geval is het helder en duidelijk - en anders is het m.i. toch allemaal enigszins beredeneerde speculatie.

Bij mijn weten is het getal gebaseerd op ervaring, net zoals de richtlijn dat je met andere velgen niet meer dan 5 mm van de oorspronkelijke ET-waarde moet afwijken. Bedenk ook dat een Haldex bij verschillen tussen voor- en achteras aan gaat passen, om te proberen om die rotatiesnelheid gelijk te krijgen. Wat normaal bijvoorbeeld eigenlijk als een voorwielaandrijver functioneert, gaat bij verschillen functioneren als een 4WD, en dan moet de Haldex continue die verschillen glad strijken. Dat is net zoiets als continue met de handrem (bij ouderwetse mechanische handrem) een paar tandjes aangetrokken rijden: dat heeft gewoon ook gevolgen.
 

Muug

Senior Member
Bedenk ook dat een Haldex bij verschillen tussen voor- en achteras aan gaat passen, om te proberen om die rotatiesnelheid gelijk te krijgen. Wat normaal bijvoorbeeld eigenlijk als een voorwielaandrijver functioneert, gaat bij verschillen functioneren als een 4WD, en dan moet de Haldex continue die verschillen glad strijken.
jep, dat is wat ik bedoel
 

Canon-Eye

Forumguru
Bedenk ook dat een Haldex bij verschillen tussen voor- en achteras aan gaat passen, om te proberen om die rotatiesnelheid gelijk te krijgen

Dat had ik ook al wel bedacht hoor, maar ik zou me ook heel goed kunnen voorstellen dat er in deze eeuw van allerlei meer of minder nuttige elektronische gadgets toch intussen ook wel een mogelijkheid zou moeten zijn om in de Haldex-aansturing een zekere tolerantie in te bouwen voor een verschil tot bijvoorbeeld 2% of zo, waarbinnen voor- en achterwielen onafhankelijk van elkaar blijven, zodat pas bij overschrijding van de marge de 4-wielaandrijving er geleidelijk (dus schokvrij) in komt. Hoef je tenminste niet om de haverklap met een profieldieptemeter op je knieën te gaan zitten...

Dat percentage laat zich vervolgens makkelijk omrekenen naar een maximum verschil in rolomtrek, en dat weer naar een maximum verschil in profieldiepte voor/achter - et voilà: een mooi duidelijk gegeven om in een manual op te nemen.

Als het verschil werkelijk zo goed als NUL zou moeten zijn (naar de indruk die ik krijg als ik hierboven een beetje tussen de regels door lees), dan zou je met een Haldex al risico's nemen bij bv. een aantal rondjes om een rotonde draaien - dan verschillen de wielsnelheden immers ook zowel voor/achter als links/rechts. En dáár lees ik dan weer niks over,
behalve bij de "echte" (strikt mechanisch bij te schakelen) vierwielaandrijvingen, waarbij gewaarschuwd wordt dat dit alleen op losse/rulle/modderige ondergronden mag omdat er anders te grote spanningen op de overbrenging komen te staan.

Kort samengevat zijn mijn principiële basisvragen dus:
Is er nou wel of geen sprake van enige tolerantie, en
  • zo ja, hoe groot (of klein) is die dan?
  • zo nee, waarom eigenlijk niet?
 

Cordoba

Forumguru
Er is inderdaad wat tolerantie, maar bij de bandenmaten die tot een paar jaar terug gangbaar waren (dus niet de 20" en groter), kom je bij 2 mm verschil dus bij die grens. Een rotonde levert vooral verschil tussen links en rechts op, niet zozeer tussen voor- en achteras (al zal de iets kortere bocht voor de achteras, wel een marginaal verschil betekenen). Daarnaast is zo, dat het optreden van schade aan de Haldex echt pas na tienduizenden km's is, en ik heb geen zin om uit te rekenen hoeveel rondjes rotonde dat zijn.:sterretjes:
 

CDK

Forumguru
Ik was gisteren bij m'n dealer voor de 60k beurt en heb de Haldex vraag nog even voorgelegd aan de monteurs.Bij VAG auto's vanaf 2010 schijnt het niet zo'n issue meer te zijn als eerder aangegeven. Haldex generatie 1t/m3 is er erg gevoelig voor geweest en vanaf generatie 4 zou je geen complete sets banden meer moeten wisselen als er 1 kapot gereden zou zijn. Op bijscholingscursussen zou er ook geen aandacht meer aan besteed worden is mij verteld.
Ik zal nog eens een tweet doen naar Skoda NL, eens kijken wat ik nu voor antwoord krijg.

@Monteurtje, heb jij nog antwoorden op deze prangende vragen?
 
Bovenaan Onderaan