4x4: max 2 mm verschil profieldiepte, of niet?

Ooit een keer naar gezocht aangezien een garage in de Meern na een lekke band met dit profiel verschil verhaal kwam.
"Gelukkig" hadden ze nog een gebruikte band liggen met een juiste profiel diepte voor een (voor hun) mooie prijs..

From Haldex: This is for Gen IV but their technical paper say the same for Gen I-III as well

Coupling Control Concept
Haldex Gen IV connects to the vehicle's electrical system and to the data communication bus (i.e. the CAN-system), transmitting information on the driver's actions, the engine, the transmission, the brakes and other on board systems.
Haldex Gen IV uses this information entirely for its control without the need for additional sensors. The available signals are received by the coupling's processor and interpreted by the software. Continuous analysis of these data adjusts the characteristics of the coupling according to actual demand, without any active intervention by the driver.

The function of the coupling is automatically adjusted to prevailing conditions. When starting in sand for example, the shafts are coupled together as firmly as possible to obtain the best traction. When close cornering, i.e. parking, the shafts are uncoupled to allow easy manoeuvring.
The controllability of the Haldex Gen IV also makes it possible to use differently worn tyres, to tow the vehicle with one axle raised, and to maintain function when using Run-flat-tyres or Mini-Spare.
Haldex Gen IV can use any suitable signal available on CAN. Signals from the ABS and ESP systems and the engine control are vital for performance. For enhanced performance, signals from a steering wheel sensor, yaw sensor, lateral acceleration sensor can be used if available.

Ik had de tekst nog, de link naar de source werkt helaas niet meer.
 

Canon-Eye

Forumguru
The controllability of the Haldex Gen IV also makes it possible to use differently worn tyres
Kijk, dat stelt dan toch weer gerust: het is blijkbaar toch niet zo heel erg kritisch als hiervoor wel leek te worden gesteld.
"Differently worn tyres" zonder nadere begrenzing betekent m.i. alles tussen de 2 mm (versleten) en 8 mm (nieuw).

Indien er in de praktijk al sprake is van significant verschillende slijtage voor en achter (zoals bij pure voorwielaandrijving) dan zou ik dus toch kunnen vasthouden aan het principe dat ik twee aan twee vervang, daarbij de nieuwe steeds achter plaatsend.

Zeer bruikbare info bij het t.z.t. opstellen van een shortlist...
 

Muug

Senior Member
Mooi antwoordje van een Brit:
"Haldex is not and has never been a viscous clutch. It has wet multi-clutches and will be activated by pressing the clutches together by oil pressure. The activation has been more and more sophisticated from gen.1 to the latest gen.5. Now it is electronically controlled and monitored from several inputs but the main source is speed difference of the axles.

Gen.4 and gen.5 is a little different than previous generations. Borg Warner has taken over, the Haldex is now "proactive", meaning that the rear axle can have positive drive all the time. The electronics monitors several parameters, like throttle position, steering wheel turn, ABS and more, and preloads the clutches to give positive drive to the rear axle before any wheels spins. This site gives good info:

http://www.awdwiki.com/en/haldex/

I don't know if gen.1 suffered from use of any "wrong" oil, but it has never been the intention that it should be the oil within the multi-clutch package which engaged the rear wheel drive.

So, as long as you have the same tyre dimension on the car, there are no way that different tyre wear would harm the Haldex whatsoever. The difference is so little, a worn tyre has 1% less radius than a new one."

Dus een Haldex is geen moderne visceuze Syncro-koppeling maar een "eenvoudige" natte meervoudige platen-koppeling (zoals bij talloze motorfietsen wordt gebruikt) die aangestuurd wordt door een heel intelligente software. En daardoor kan de boel niet "verstijven" wat maakt dat de slijtageverschillen tussen absoluut geen issue meer is. Dat complementeert mooi met die uitleg van hierboven.
Ter volledigheid: mijn Yeti van 2010 heeft een Gen-4 versie.
 

Muug

Senior Member
en als ze nu ook nog de diepgaande uitleg ende verklaring zouden willen geven, dan zouden we pas gelukkig zijn ! :yeah:
 

Muug

Senior Member
omdat 2mm makkelijker meetbaar is dan 2%? Maar je hebt natuurlijk ergens een punt. Die 2mm komt misschien nog van de tijd dat alle velgen in alle maten verkrijgbaar waren, zolang het maar in 16" was ;)
 
Bovenaan Onderaan