5W30 ipv 10W40

Status
Niet open voor verdere reacties.

van_der_P

Senior Member
En zo denk je goedkoop uit te zijn door naar Kiwtfit te gaan en heb je een hoop zorgen en trammelant op de kop toe. Dan toch liever de dealer.

Als dat doet weet je eigenlijk dat het automatisch goed is. Maar ja 8 euro voor een liter ex BTW is ook een heel bedrag, dat zijn ook 35 euro voor een Fabia.

Fabia

† In Memoriam
Of zoek iets er tussen in. Ik ben jaren naar een universele garage gegaan en heb daar goede ervaringen mee opgedaan. Die dachten echt met je mee.

Gieliovd

Forumguru
Maar dan moet je wel eerst bewijzen, dat ze de verkeerde olie gebruikt hebben. En dat is een stuk moeilijker. Waarom zou het verkeerde olie zijn ? VW adviseerd VW 505 01 dat is 5W40.
Het is hun woord tegen dat van jou.
Eens!

Daarom moet je je goed voorbereiden en aantonen wat erin moet.

Officieel fabrikantvoorschrift is perfect!

"Ja, maar dat doen we er altijd in" is toch geen argument, of wel?

purk

Senior Member
lekker laten zitten, bij vw en audi hebben deze motoren ook deze olie ivm longlife intervallen.

Ik laat de olie inderdaad lekker zitten. Aangezien er verschillende partijen zijn die deze olie aanbevelen voor mijn faabje.

Gieliovd

Forumguru
Als je je er prettig bij voelt lekker zo laten!

Als je nadelige gevolgen ervaart dan kun je altijd nog oordelen.

Ondertussen wel.

Wat wel leuk is dat ik eindelijk een beetje begrijp wat het verschil is tussen 5W30, 10W40, 15W40, etc...

Gieliovd

Forumguru
Nou, daar gaat het om op een forum als dit. Leren van elkaar!

Moet je wel leren het juiste eruit te pikken, zoals op alle fora ;)

Ted

Forumguru
We gaan nu de winter in dan is een iets dunnere olie best wel fijn. Bespaart zeker brandstof en loopt koud al gauw spoepeler. Wellicht meer olieverbruik en wat lawaaieriger. Hij is wel full synthetisch, dus qua veroudere is hij beter. Alleen bij zeer zware belasting zou ik hem eruit halen.

Succes!!

Mr_Plugin

Nieuw lid
5w30

Ik gebruik al jaren lang 5W30 voor al mijn autos. Maar dat is mijn bewuste keus want ik vak naar de koude landen rij. 5W30 zelfs bij extreem lage temperaturen heeft nodige viscositeit en vormt vaste smeerlagje en dat voorkomt extra slijtage tijden koude start.
Maar ja ik heb het altijd van Shell en niet van Kwik fit of dergelijke prutsbedrijf. Na een keer kennis te maken met hun service doe ik het nooit meer

Ik ben dit topic aan het lezen en de meeste opmerkingen gaan over de dikte van de olie (5W30, 10W40).
Dit zegt niets over de kwaliteit van de olie. Deze wordt bepaald adh van de toevoegingen die aan de basis olie gedaan zijn.

Ik was van plan om hier de kwaliteit van de olie te beschrijven (de standaarden dan SD, SE, SF) maar heb een site gevonden waarin alles al staat http://www.amazoncars.nl/onderhoud/artikelen/motor/olie.html
Is tevens ook al actueler.

Veel fabrikanten hebben hun eigen eisen (ook VW) en daaraan moet je je houden.

De site van kroon-oil klopt bij mijn auto niet (interval is 30k, niet 15k), kijk in het boekje of vraag de dealer.

MBT de kwik-fit olie: Wat telt is winst, hoe goedkoper de olie, hoe meer winst. Die zou ik niet in m'n auto willen hebben.

Als de olie wat dunner is kan deze meer gaan verbuiken.
Controleer het olie verbuik en vul met goede olie bij.

Naar aanleiding van dit topic heb ik bij mijn grote beurt van vorige week (alle remmen vervangen, alle filters vervangen + apk) heb ik ook mijn 1.4 MPI voorzien van Shell Helix Plus 10W40 half-synthetisch olie. Nou moet ik zeggen dat ik daar eerder niet echt op heb gelet (altijd bij de locale autoshop olie gehaald die hij in zijn systeem had staan voor de fabia) maar voortaan hou ik de helix plus aan.

De site van kroon geeft bij mij ook 5W30 aan terwijl mijn garage me toch echt aanraad minimaal 10W40 en in de zomer 15W40 erin te gooien (dit in verband met iets te kleine klepgeleiders in mijn 16V). Ik merk zelf ook dat hij in de zomer (met 10W40) meer olie verbruikt dan hoort. Inmiddels word het een stuk minder (gelukkig, maakte me al zorgen).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan