5w30 of 5w40

chris01

Senior Member
onze auto (1.9tdi) heeft inmiddels 204000 km gelopen en is weer aan een olie vervangbeurt toe.
er heeft altijd 5w30 in ingezeten, maar krijg op veel sites waar je olie kan kopen het advies van 5w40.
nu is mijn vraag of jullie die mening delen ?
en wat is nu het werkelijke verschil, en wat is het beste voor de turbo.
we rijden zomer`s altijd naar het zuiden met caravan achter de auto, en 2 kinderen op de achterbank.
 

turboturbo

Forumguru
Wat ertromp zegt; hetzelfde advies las ik op het Seat forum van expert @Race Eend .

Welk interval hanteer je? long life of standaard interval? Dat is natuurlijk wel belangrijk om te weten voor een goed advies. Voor een diesel kun je probleemloos longlife olie (blijven) gebruiken. Voor een turbo benzine motor zou longlife olie te dun kunnen worden en door de hogere bedrijfstemperatuur tov een benzinemotor verbranden / zwarte afzetting achterlaten in de motor.
 

Noord26

Forumguru
Waarom niet? In een "goede" motor kun je gewoon alle viscositeiten die voldoen aan de specificaties ingooien hoor.

Dat kan ook. Alleen moet je niet veranderen als het gebruikte prima voldoet. Zo ken ik gevallen die naar een vol synthetische zijn gegaan en weer terug naar half synthetische olie, waarbij er toen problemen ontstonden. Alle gebruikte olie voldeed aan voorgeschreven specs.
 

turboturbo

Forumguru
Dit verschijnsel (plots olie verbruik) kan ook aan het merk liggen heb ik me laten vertellen.

Een dealer-monteur die ik onlangs sprak hierover vertelde me dat ze eens gewisseld waren van Castrol olie naar Shell olie qua leverancier en plots kregen ze ineens bovengemiddeld vaak te horen van klanten dat hun Skoda olie was gaan verbruiken.
 

chris01

Senior Member
dan denk ik dat ik er nu Castrol EDGE met TITANIUM FST 5w30 in ga doen.
aan gezien de gewone Edge binnenkort toch niet meer te verkrijgen is.
kan de octavia vast maar wennen aan wat titanium !
 
Dure olie hoor,

Maar om dit opic weer te openen... Het verschil met 5w30 en 5w40 is niet zo groot. Zo lang het aan de specificaties van de fabrikant voldoet is het mi goed. Ik heb veel gehoord over Castrol, en niet alles is even lovend. Het schijnt dat Castrol olieen door de dopes die zij gebruiken in heel lichte mate meer koolafzetting/verstoppingen veroorzaken die niet zozeer slecht voor de motor zijn maar wel een verklaring kan zijn dat mensen die een andere olie gaan gebruiken olieverbruik krijgen. Vooral in de Motorfietswereld (specifiek 2 takt) is men wel eens huiverig voor Castrol.
Zelf heb ik geen problemen met het merk maar ik blijf persoonlijk liever aan de veilige kant.
Dus 5w40 volsyntheet is prima voor ons klimaat.

De meest gebuikte classificatie komt van de Society of Automotive Engineers (SAE),Hoe hoger het cijfer hoe dikker de olie is! Iedereen heeft het wel eens gezien 5W-30 op een olie blik/fles of wat dan ook. Wat betekent het nou, het eerste cijfer is de viscositeit bij lage temperatuur vaak is dit 5, 10 of 15, hoe lager dit cijfer hoe dunner de olie bij koude temperatuur en hoe makkelijker de motor zal starten tijdens koude toestand. Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft.

Laurens
 

Noord26

Forumguru
Het tweede cijfer is de viscositeit tijdens warme toestand van de olie vaak is dit 30, 40 of 50, hoe hoger dit getal hoe dikker de olie is bij een warme motor en hoe beter de motor gesmeerd blijft.

Laurens

Met in acht neming dat daar ook grenzen aan zitten. Dikkere viscositeit (xxWxx) bij warme olie is niet per definitie een betere smering.
 
Bij longlife, heb je geen keus, zul je 5w30 moeten pakken, bij een interval van 15.000 km zou je voor 5w40 kunnen kiezen, zeker bij motoren die redelijk wat vermogen aan te raden, bij extreem gebruik interval verlagen, omdat de sterkte van de smeerfilm dan sneller afneemt.
 

kansberg

Forumguru
Afgelopen week is er ook bij mijn Superb Castrol Edge LL Titanium in gegaan bij het groot onderhoud. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Hiervoor de 'gewone' Edge LL. In de historie las ik dat er altijd met 5W30 ververst was en heb dat zo gehouden. Skoda schrijft het voor en de auto loopt er prima, zonder noemenswaardig verbruik op. 'Never change a winning team.' Wel vervang ik jaarlijks de olie en het filter, misschien iets wat er van vroeger nog bij mij tussen de oren zit, maar vind het een prettig gevoel en wacht niet op een seintje van de variabele interval. Dan zou ik wel 3 jaar met dezelfde olie moeten rondrijden vrees ik. Bovendien, dat zeg ik ook altijd tegen klanten, preventief onderhoud is het beste onderhoud.
 
Koolafzetting schraapveer, is meestal een temperatuur probleem, of veel korte stukken, maar goed de ervaringen zullen het leren, bij de diesels, wordt niet of nauwelijks 0w30 meer gebruikt.
 
Bovenaan Onderaan