5w30 of 5w40

Noord26

Forumguru
Nu is het volgens mij precies andersom...........de dunnere olie wordt nu in de 1.8 tsi gebruikt ok het olieverbruik te verminderen.
De filosofie daarachter is dat de dunnere olie voor minder koolafzetting tussen de schraapveren zorgt, waardoor die beter blijven aansluiten en minder hard slijten.

Dat is inderdaad de theorie. Maar juist dan komt de afzetting los wat voor schade zou kunnen zorgen.

Advies van mijn dealer was om juist geen dunnere olie te gebruiken. Olieverbruik zou alleen maar toe kunnen nemen. Of, wanneer bij excessief verbruik, eerst intern reinigen ivm los komen van de afzetting wanneer men dunnere olie wenst.
 

kansberg

Forumguru
Ooops @Noord26 : Nu maak je het wel heel cryptisch :sterretjes:Eerst had ik geschreven "preventief onderhoud is het beste onderhoud," vervolgens schreef jij "Volgens mij is dat precies andersom..." Toen heb ik mijn tekst omgedraaid en schreef "het beste onderhoud is preventief onderhoud?"

De essentie van bovenstaande stellingen is derhalve eender. Je opmerking "Anders praat je over reparatie ipv onderhoud" is zeker van toepassing hierop, tenslotte brengt achterstallig onderhoud altijd extra kosten en ellende met zich mee......

Dus is mijn antwoord: Ja :D
 

Spierings

Forumguru
Koolafzetting schraapveer, is meestal een temperatuur probleem, of veel korte stukken, maar goed de ervaringen zullen het leren, bij de diesels, wordt niet of nauwelijks 0w30 meer gebruikt.
Bij de veel vag dealers zijn ze net overgestapt op 0w30 ipv 5w30. Deze zit in een bulk en wordt zowel voor diesels als benzine motoren gebruikt.

0w30 heeft niks met het olieverbruik te maken, dat was al aanwezig voor de overstap. Die 0w30 die ze gebruiken is een pas ontwikkelde olie van Shell op aardgas basis en zou schoner moeten zijn waardoor motor minder vervuild.
 
Bij de veel vag dealers zijn ze net overgestapt op 0w30 ipv 5w30. Deze zit in een bulk en wordt zowel voor diesels als benzine motoren gebruikt.

0w30 heeft niks met het olieverbruik te maken, dat was al aanwezig voor de overstap. Die 0w30 die ze gebruiken is een pas ontwikkelde olie van Shell op aardgas basis en zou schoner moeten zijn waardoor motor minder vervuild.

OW30 is er al langer dan 5w30,( voor VW), want in het begin ging bij longlife er altijd 0w30 in, vanwege olieverbruik is er toen een 5w30 gekomen met 507 specificaties, maar dit is al wel meer dan 10 jaar geleden, zelf gebruik ik altijd 5w30 bij longlife beurten, bij mensen die om de 15.000 willen verversen, stijgt ook het 5w40 aandeel, bij 0w30 zag je ook meer problemen met nokkenassen en klepstoters.
 
Als ik het stuk van de anwb doorlees lees ik een aantal zaken die over olie gaan. Er wordt beschreven wat bij auto's al gemeengoed is en wat bij motorfietsen nog miet komen. Verschil in synthestisch en minerale. Ook staat er beschreven wat nu de getallen zeggen (5w40 e.d.). Principe van dat olie smeert maakt volgens dit stuk niet uit of dit nu in een motorfiets motor danwel personenauto motor gaat. Afhankelijk van de (weers)omstandigheden, meest gebruikelijke rijafstand, voorschrift fabrikant, type motor en ouderdom van het blok (lees:kilometers) zou je dus de olie daarop kunnen/moeten afstemmen (tunen?).
Mijn conclusie voor de keuze van een olie bepaal je die op basis het gemiddelde van allerlei factoren. Dat is tenslotte waar de topicstarter chris01 naar vroeg.
 

chris01

Senior Member
nou mijn auto heeft inmiddels weer frisse olie ! heb de keus laten vallen op Castrol edge versterkt met titanium 5w30.
(de nieuwe)longlife.
deze word overigens wel iedere 15000 km vervangen. incl filter. ben van mening dat dit toch beter is voor het blok.
en de olie kost eigenlijk niet veel meer dan de gewone 5w30 van Castrol .( kan de olie ook verversen bij 20.000km)
de auto heeft nu 204500 km gelopen en is beslist geen olie zuiper.
 
Bovenaan Onderaan