A1 Quattro

Hetzer

Forumguru
[256 pk] A1 Quattro !!

Niet minder dan 256 pk in een B-segment hot hatch, dat hebben we nog niet eerder gezien. Audi propte de 2.0 TFSI uit de TTS in de A1 en noemde het resultaat geen S1 of RS1, maar A1 Quattro. Wij mochten het kleine stukje dynamiet loslaten in de sneeuw.

qoy9dx.jpg


Helemaal compleet is de review vooralsnog daarom niet. Het ligt voor de hand dat een kleine hot hatch zich in de sneeuw iets anders gedraagt dan op asfalt. En asfalt hebben we daadwerkelijk geen moment gezien deze reis. Nee, he begon met een parcours op een bevroren meer en toen er tijd over was mochten we ook nog even de bossen in. Het waarom is logisch: dit is de enige A1 met vierwielaandrijving en hoe kan je de voordelen daarvan beter demonstreren dan op sneeuw? De A1 heeft hetzelfde systeem gekregen als onder meer de TTS, waar hij veel componenten mee deelt, en de Golf R. Dat wil zeggen een Haldex-koppeling, waarbij maximaal 50 procent van de aandrijfkrachten naar achter gaat. In basis is de Quattro voorwielaangedreven. Als de voorwielen grip verliezen, schakelen de achterwielen bij. Hierdoor (en door de gemonteerde sneeuwbanden natuurlijk) is tractie zelfs op sneeuw geen probleem.



Apex

Evengoed is het mogelijk om met een dot gas in een bocht de kont om te krijgen, iets wat je met dit specifieke 4WD systeem op asfalt kunt vergeten. Daarna het stuur mikken waar je heen wilt en gas erop. Hoe langer je dat doet, hoe langer de auto zijwaarts in een vierwieldrift glijdt. Zo kan je hem mooi voor de bocht dwars gooien (letterlijk, fllink met de balans spelen is de beste manier, je moet de auto echt een bocht in smijten) en dan op gas zorgen dat je voorbij de apex komt.

Ben je te laat of duik je te hard de bocht in dan wordt het lastig, want de auto blijft in basis fors onderstuurd. En op dat moment helpt gas geven niets. Heb je het trucje eenmaal door, dan is de Quattro een vrij gemakkelijke auto om te rijden. Audi had onder het motto 'we zijn er nu toch' ook een aantal RS5'en om mee te spelen en het verschil was levensgroot. Aangezien bij de RS5 in basis meer kracht naar achteren gaat (via een door Audi ontwikkeld differentieel), kan je de auto meer met je gas de bocht om duwen. Dat lukt in de A1 niet. Die is daarentegen veel lichter, speelser en kwieker. En vrij snel trouwens: in 5,7 seconden zit je op 100 km/h. We zullen de auto overigens in Nederland vrij zelden tegenkomen. Er worden er slechts 333 gemaakt, de importeur denkt er tussen de zeven en twaalf in Nederland te slijten. Een officiele prijs is nog niet bekend, maar een bedrag van 65.000 euro wordt gefluisterd. Poeh....


bron AutoWeek.nl: Nieuwe auto's, occasions, autotests en autonieuws
 
Bovenaan Onderaan