Aan de dood ontsnapt (?)

Tallguy

Forumguru
Zo...net bij Profile Tyrecentre geweest...had al een paar dagen last van een trilling in de voorbanden. Dacht dat er een stukje lood was losgeraakt of een schroef die misschien in 't rubber was gaan vastzitten.

Wat bleek? Beide voorbanden waren aan de binnenkant COMPLEET weggesleten en het staaldraad kwam al door het rubber heen...ik kon het zo zien zitten.
Bijna de halve crew van Profile kwam even kijken, want dit was echt bizar! Ik hoorde opmerkingen van "zeker levensmoe" en "dat zijn net sliks". Het zou volgens de mensen daar een kwestie zijn geweest van een paar dagen of ik had 2 klapbanden gehad op beide voorbanden!

Wat blijkt...de VAG auto's staan bijna standaard NIET goed uitgelijnd!!!! Ze staan bijna allemaal zo dat ze in deze stand staan: \.../ (van bovenaf gezien)
Ik wil jullie allemaal op het hart drukken zelf even te kijken naar je voorbanden en slijtage aan de binnenkant goed in de gaten te houden.
Ik heb nu nieuwe Michelin Sports voor ter vervanging van de kapotte Dunlops. Donderdag gaat de O2 terug naar Profile en wordt dan in z'n geheel uitgelijnd. De achterbanden blijken nl ook niet helemaal goed te staan.
 

SmurfForLife

Actief lid
Kensei,

Ik heb op dit moment met PON hevige discussie over a) 4x gecupte banden en b) een totaal verkeerd uitgelijnde auto. Alle 4 de wielen waren alles behalve de goede kant op uitgelijnd.

Dus jouw verhaal is mij niet onbekend.

Echter PON is erg halstarrig omtrent een eerlijke vergoeding voor mijn problemen die zich bij 13000 km hebben opgedaan.

Zo erg zelfs dat ik juridische stappen heb ondernomen om mijn gelijk te halen.

Ik ben benieuwd wat het resultaat na uitlijnen in...

Suc6 ermee.
 

purk

Senior Member
als ze allemaal verkeerd zouden staan dan zou er geen auto van de vag groep normaal weg gedrag vertonen en gelijk van de weg lopen.
 

Tallguy

Forumguru
True, het komt uiteraard niet alleen bij de VAG auto's voor, maar bij elk merk. Alleen schijnt de stand van de banden bij VAG bijna altijd op dezelfde manier te staan (naar buiten dus). De ene wagen meer, de andere minder.

Het gaat mij er in deze thread dan ook alleen maar om dat ik niemand een klapband toewens en dus een waarschuwing wil geven om zelf een keer te checken hoe je banden afslijten. Ik hoop dat bij iedereen ze nomaal slijten, maar liever iemand nu gewaarschuwd dan dat het achteraf alsnog fout is gegaan.
 

Fabia

† In Memoriam
Mijn Fabia was vandaag bij de dealer voor een 30km beurt en die vertelde mij dat mijn achterbanden aan het cubben waren. Ga binnenkort eens langs bij Profile eens kijken wat zeggen.
 

Frankie

Actief lid
Heb bij mijn vorige O2 bij de eerste banden precies hetzelfde meegemaakt. Waren Bridgestones toen. Tot op het canvas en staal kaal alleen aan de binnenkant. Bij de kwikfit toendertijd deden ze er vrij laconiek over. Banden zouden aan leasemaatschappij worden toegestuurd, and dat was t. Nooit begrepen dat ik dat niet eerder heb gezien toen. Ik heb de auto n.l. zat keren met de wielen gedraaid geparkeerd. Sindsdien met vorige O2 nog steeds ellendige cupping en trillingen gehad, maar zo erg zijn de banden er niet meer aan toe geweest.
 

Ted

Forumguru
Met Dunlop heb ik exact hetzelfde meegemaakt! Ofschoon de wilevlucht net binnen de eis stond sleet hij excessief aan de binnenzijde weg. Vervolgens ben ik overgegaan op vredestein sportrac die al meer dan het dubbele van de dunlop erop zitten en redelijk recht afsluiten. Overigens heb ik de banden wel bij 30 dkm gewisseld van voor naar achter. By the way, reden de Dunlops uitermate stabiel en hadden een perfecte wegligging.

Succes!
 

Stan

Nieuw lid
Verbaasd met niks dat die uitlijning niet helemaal klopt; is toch geen tijd voor tijdens produktie van zo'n auto. Ik heb voor mijn bestelling met 2 O2's proefgereden, en bij beide stond het stuur niet in het midden. Ook dat komt door een slechte uitlijning. Als ik ergens de pest aan heb is het een scheef stuur....Dat is het eerste waar mijn dealer mee aan de slag mag bij aflevering.:winkie:
 

Blacky

Forumguru
Wat Kensei schrijft heb ik ook mee gemaakt. Banden begonnen na 20.000km erg te slijten. Er is iemand van Bridgestone er bij geweest en die zij dat alles binnen de norm lag die zij stelden. Kon toen tegen bijbetaling andere banden krijgen.Heb ik niet gedaan.Bij 41.000km kreeg ik een lekke band, laten maken. Toen bleek dat het staal aan de binnenkant voorband er al door kwam. Achter waren ze ook al redelijk versleten, dus toen 4 nieuwe banden plus opnieuw uitgelijnd.
 
Ik krijg deze week mijn Octavia. Is dat nog te zien, tijdens de aflevering? Of komt dit pas na een x aantal kilometers openbaar?
 

ericb

Actief lid
Zelfde probleem, volgens de dealer niets bijzonders, na 35000 km nieuwe achterbanden! Waren helemaal scheef afgesleten. Kon met 25% korting nieuwe banden kopen. Bij de plaatselijke bandenboer waren de banden echter nog eens 20% goedkoper. En dan beweren de dealers nog dat zij concurerende prijzen rekenen voor banden etc..
Enfin, ik ben verder niet is discussie gegaan maar dit in combinatie met een aantal andere rammeltjes en problemen maken mij er niet vrolijker op.
 

EdK

Forumguru
Tja rijden op sliks met deze dagen met regen geeft niet echt een veilig gevoel !! Want buiten het feit van de aangegeven klapband kun je ook lekker 360 graden bochtjes maken tijdens een flinke regenbui !!! en die vallen er momenteel genoeg !!
Maar het blijft een feit dat de verantwoording voor het rijden op sliks bij jezelf ligt !! Periodiek controleren van je profiel ( bv tijdens oppompen van banden )is zeker iets wat bij jezelf ligt, net als het controleren van je vloeistofpeil van olie, koelvloeistof en rem olie !! Moet wel zeggen dat mijn dealer bij kleine en grote beurt de aantal milimeters profiel op de bon zet !! Hierdoor weet ik dat ik wel of niet ver van de 2mm afzit, en dus wel of niet bijna aan vervanging toe ben !

Dus bij periodieke controle van je bandenspanning kan ik je aanraden om meteen eens te kijken hoe het met het profiel is gesteld van je banden !! Zitten slijtindicators in bandprofiel dus makkelijk te controleren !! En buiten het feit dat je een klapband of aquaplanning kunt krijgen kan meneer agent je ook nog een prent geven bij controle !! En ben bang dat als er een ongeluk met derden uit voorkomt je verzekering ook wel eens ergg moeilijk kan gaan doen !!
 

Fabia

† In Memoriam
Dat noem je toch eigen verantwoordelijkheid? Ben het helemaal met je eens. Ook tijdens de opleiding voor vrachtwagenchauffeur wordt je dat geleerd.
 
Die Dunlops zijn echt bagger! Ik had hetzelfde euvel bij 32000km. Ik heb de dealer er op aangesproken en die gaf mij korting op nieuwe Michelins.
 

ericb

Actief lid
Dat het je eigen verantwoordelijkheid is weet ik ook wel. Het controleren van de bandenspanning gebeurt door mij regelmatig.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat ik met al mijn vorige auto's in ieder geval minstens 60.000 km en meestal veel meer met de achterbanden deed en nu maar 35.000 km. Mijn rijstijl is echt niet veranderd sinds ik in de O2 rij.
Nu lees ik hier dat andere rijders vergelijkbare ervaringen hebben, in ieder geval met de standaard Dunlops, en dat wekt bij mij het idee dat het iets structureels is wat eventueel aan de constructie van de O2 ligt.
Iets wat Pon en Skoda natuurlijk altijd zullen ontkennen.
 

Tallguy

Forumguru
checkup van het profiel doe ik regelmatig en ik weet ook precies waar de slijtage "blokjes" zitten, maar...dit zat zover aan de binnenkant dat je dat bijna niet kan zien, tenzij je de stand van het stuur op z'n uiterste stand zou draaien. Zo parkeer ik mijn auto eigenlijk nooit.

Ten tweede waren de banden aan de buitenkant ook absoluut niet zichtbaar versleten (niet meer als te verwachten is). De rest was dus niet echt te zien.

Ten derde heb ik stikstof inmijn banden, dus bandenspanning checken is incidenteel en laat ik meestal door Profile ff doen, want zij kunnen 'm dan meteen bijvullen indien nodig (wat het praktisch nooit is).

Dus het is eenvoudig te zeggen dat het onder eingen verantwoordelijheid valt, maar zoals je kan lezen houd ik de technische zaken van de auto echt wel in 't snotje.

Wat helaas jammer is is dat bij de 30k beurt mijn winterbanden erop zaten...anders was het misschien toen al opgevallen.

Hoe dan ook...ik heb weer goede banden en morgen wordt ie op de uitlijnbank gezet.
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb Dunlops SP01 205/55-16 en ben daar heel content van, slijten wel snel maar gelijkmatig, eerste 2 vooraan op 35000km en nu achterbanden bijna op 54000km. Geen spoorvorming en ook niet trekken naar één kant. Auto nog nooit uitgelijnd.
 

Abo

Lid
Eigenlijk best wel slordig dat een auto afgeleverd wordt met een slechte uitlijning. Ooit heb ik een Seat Arosa gehad die afgeleverd werd met een stuurwiel dat niet helemaal recht stond. Ook deze auto moest opnieuw uitgelijnd worden.

Het kan echter nog gekker. Zo werd door een Suzuki dealer aan mij een nieuwe Suzuki Wagon R+ afgeleverd zonder verlichting! Dit merkte ik toen ik met de nieuwe auto naar huis ging en door de Zeeburgtunnel reed. Ik wilde de verlichting aan doen, maar die werkte niet! De nieuwe auto was op dat moment 15 min. in mijn bezit. Linea Recta terug naar de dealer en daar bleek dat er geen verlichtingsrelais in mijn auto zat. Vermoedelijk had iemand zo ding nodig en had die vervolgens uit mijn auto gehaald. Echter bij een 0-inspectie afleveringsbeurt behoort alles op werking gecontroleerd te worden en deze dealer had dus de haperende verlichting niet opgemerkt. Slordig hoor, het is zelfs een onderdeel van een APK keuring. Uiteraard (?) had men dit relais niet op voorraad en moest besteld worden en ik kreeg een vervangende auto mee. Niet leuk dus als je je nieuwe auto weer moet laten staan. Men had ook een relais uit een showroomauto kunnen halen om mij te helpen, maar dit deden ze niet.

De volgende nieuwe auto die deze dealer aan mij leverde was een Suzuki Swift en deze had last van onbalans in de voorwielen. Niet te geloven, de gehele auto trilde zich een ongeluk, zelfs de passagiersstoel kon je zien bewegen.

Mijn huidige Fabia Combi werd overigens perfect afgeleverd, geen klachten. Na 3 auto’s eindelijk eens een goede aflevering. Bandenprofiel wordt door mij maandelijks gecontroleerd bij de controle van de bandenspanning en er is geen abnormale slijtage.

De betreffende Suzuki dealer bestaat overigens niet meer, is failliet gegaan.
 

SkodaMan

Actief lid
De betreffende Suzuki dealer bestaat overigens niet meer, is failliet gegaan.

Niet echt een verrassing dus.

Bij de aflevering van een nieuwe Ford Sierra in 1993 vond ik al dat de 2.0i motor niet mooi liep en de dagen na aflevering begin de auto steeds beroerder te lopen.
Terug naar de garage en daar bleek er één complete klepzitting te missen. Daar hebben ze zelfs de fabriek er bijgehaald en die heeft een nieuwe kop geplaatst en de motor getuned. Dat ding liep daarna als de brandweer als pleister op de wond.
 

purk

Senior Member
Dat het je eigen verantwoordelijkheid is weet ik ook wel. Het controleren van de bandenspanning gebeurt door mij regelmatig.
Ik blijf het echter vreemd vinden dat ik met al mijn vorige auto's in ieder geval minstens 60.000 km en meestal veel meer met de achterbanden deed en nu maar 35.000 km. Mijn rijstijl is echt niet veranderd sinds ik in de O2 rij.
Nu lees ik hier dat andere rijders vergelijkbare ervaringen hebben, in ieder geval met de standaard Dunlops, en dat wekt bij mij het idee dat het iets structureels is wat eventueel aan de constructie van de O2 ligt.
Iets wat Pon en Skoda natuurlijk altijd zullen ontkennen.

Wielstanden hebben hun effect op de wegligging en comfort, het is duidelijk dat bij het platform vw golf V en octavia II er voor gekozen is, om de wielen voor,overdreven zo / \ onder de auto te zetten voor een betere wegligging en deze ook nog eens te veel toespoor te geven voor een betere rechtuit rijden

Het nadeel is een snellere banden slijtage, dit wordt natuurlijk ook nog een versterkt door een te lage bandenspanning.
 
Bovenaan Onderaan