Aan de dood ontsnapt (?)

Lim

Lid
Ook ik kreeg vandaag een belletje van mijn dealer dat mijn voorbanden aan de binnenkant tot op het canvas/staaldraad versleten waren. (Had en heb er nu ook weer dunlop's op). Dit met een kilometer stand van +/- 41kkm. Waarvan dan ook nog eens tussen de 5 en 10kkm op de winterbanden afgelopen "winter". Al met al vind ik ze ook wel erg snel versleten zijn. Op advies van de dealer is de auto nu wel uitgelijnd. Hopelijk doen we nu iets langer met de banden. Helemaal voor niks zijn ze tenslotte niet. Anders volgende keer ook maar iets anders dan dunlop erop.

Btw geen idee of het nog van invloed is maar de mijne staat op 17" velgen.
 

SmurfForLife

Actief lid
Inmiddels beginnen mijn nekharen van jullie verhalen behoorlijk rechtop te staan.

Inmiddels is het juridishe proces in gang gezet om te kijken wat ik kan doen tegen mijn probleem ontrent uitlijning en gecupte banden (de kosten ervan).

Ik krijg echter de indruk dat we hier met een structureel probleem te maken hebben wat betreft uitlijning. Dit o.b.v. jullie ervaringen.

Hopenlijk zal dit mijn case kunnen onderbouwen.

Meer info volgt ongetwijfeld.
 

Tallguy

Forumguru
Ik heb sinds dinsdagavond nu Michelin Pilot Sport PS2 (uiteraard 225/45 op mijn R17's) eronder zitten...dingen zijn stukken stiller dan de Dunlops en komen ook beter uit testen blijkt achteraf. Ik vind zelf dat ze meer grip lijken te hebben, ook in het nat.

Donderdagmiddag is de auto compleet uitgelijnd...stuur stond scheef en rechtsachter en rechtsoor is de "toe-out" stand gecorrigeerd.

Ik denk dat mijn nieuwe achterbanden tzt ook de Michelin's gaan worden...echt lekker stil en tonnen meer grip!

Ook gaat er nog een mail naar PON over dit gedoe...de dealer doet standaard geen check van de uitlijning bij het uitleveren van een nieuwe auto. In dat geval vind ik dat PON de fabriek maar eens op hun donder moet geven....of niet....ik meld het iig. Ook de leasemij op de hoogte gebracht.
 

SmurfForLife

Actief lid
Ik heb ook de Michelin Pilot Sport SP2 (4x) eronder.

Megagrip bij nat en droog en stil.

Ben benieuwd naar de reactie van PON.
 

EdK

Forumguru
Als ik het goed begrijp dan worden de octi's met dunlops vanaf fabriek standaard geleverd ??
Mijn Fab 1 en nu mijn Roommmster zijn met conti's afgeleverd en tot op heden heb ik alleen maar goede ervaringen hiermee.

In mijn motorfietstijd reed ik alleen maar pirrelli en metzeler banden als vervanging en soms zat er ook conti onder als deze van fabriek af kwam !!
Een keer de fout gemaakt om dunlops eronder te zetten die na nog geen 1000km er weer af zijn gegaan !! Waarom ?? je had wel grip maar bij nat wegdek had je het gevoel dat de achterslof uitbrak bij bochten !!
Metzeler en pirelli hadden een zachtere compound en daardoor een betere grip maar ook sneller slijten uiteraard !!
voorbandje ging 40K mee maar een achterslof met massel 25K
voor en achter vernieuwen ?? een 750 harde guldens !!

Je levensduur dus voor banden heeft ten eerste deels te maken met de soort compound dus hardere zul je in algemeen langer meedoen en zachtere dus korter ! dit heeft uiteraard ook te maken met je rijstijl
Het fout afslijten van banden zal met uitlijnen te maken hebben maar zal zich eerder manifisteren met hardere compound dan met de zachtere !!

ik hoop dat je een positieve reactie zal krijgen bij de heren en dames van PON maar het zal wel weer een standaard antwoord worden !!?
 

Fabia

† In Memoriam
Als ik het goed begrijp dan worden de octi's met dunlops vanaf fabriek standaard geleverd ??
Mijn Fab 1 en nu mijn Roommmster zijn met conti's afgeleverd en tot op heden heb ik alleen maar goede ervaringen hiermee.

Mijn Fabia is afgeleverd met Pirelli P6000, dus het verschilt nogal van auto to auto. Kan iemand mij vertellen waarom?
 

Rallye

Forumguru
Fabia;59573 Mijn Fabia is afgeleverd met Pirelli P6000 zei:
Autofabrikanten willen niet afhankelijk zijn van één bandenfabrikant; als die staakt staan jouw auto's zonder banden naast de fabriek. Daarom worden er vaak verschillende banden gebruikt voor eerste montage. Jij hebt Pirelli's, een ander krijgt Dunlops.
 

Wullum

Actief lid
Versleten Dunlops zijn ook mij overkomen door crummy uitlijning. Dunlop SP Sport 01A vóór versleten binnen 20K, ook bij mij alleen aan de binnenkant. Uitlijning vóór aangepast door Profile, probleem over.
Ander probleem is cuppen van de achterbanden, ook hier door ietwat vreemde uitlijning, deze is met extreem toespoor en negatieve wielvucht èrg afgestemd op circuit performance, vooral als je een sportonderstel hebt (zoals ik). De Dunlop SP Sport 01A is hier erg gevoelig voor en cupt als een idioot (nieuwe achterbanden al binnen 10K). Leasemaatschappij na veel mekkeren bereid om de banden te laten vlakken ("afslijpen", zijn andere draadjes van in forum), maar dat lost het probleem slechts tijdelijk op.....
 

Swiss

Actief lid
Mijn O2 is afgeleverd met 15" Michelin Energy's eronder (en daar was ik héél blij over, want ik zweer de laatste tijd bij Michelin), en na 15000 km zien de banden er nog altijd zeer goed uit (over het héle loopvlak). Zou het kunnen dat die Dunlops er gewoon veel gevoeliger voor zijn?
 
Mijn Dunlops zijn na +-30K (Ook nog 10K op winterbanden gereden, zonder uitlijnen) nog behoorlijk fris. Volgens mij moeten een paar dealers nog een aflever cursus hebben.
 

Dey

Actief lid
Mijn Bridgestone banden doen het al bijna 80.000km onder mijn Octavia met 17" en sportonderstel! Wel moet ik aangeven dat er van de winter ongeveer 15 tot 20k op winterbanden is gereden. Al met al niet slecht, wel moeten ze binnenkort vervangen worden en ik zit te denken aan Continental Sport Contact banden vanwege de enorme herrie en resonantie deze Bridgestones maken! Of kan ik beter kiezen voor die Michelin Pilot Sports?

Zit er ook aan te denken om de wagen te laten uitlijnen, want het stuur staat iets scheef en er zit een vervelende vibratie in de auto bij bepaalde snelheden. Deze vibratie/onbalans lijkt door de wielen veroorzaakt te worden en ik dacht altijd dat dit kwam door de banden, maar het zou ook de uitlijning kunnen zijn.

Ik houd dit topic in ieder geval even in de gaten.
 

Tallguy

Forumguru
... en ik zit te denken aan Continental Sport Contact banden vanwege de enorme herrie en resonantie deze Bridgestones maken! Of kan ik beter kiezen voor die Michelin Pilot Sports?

Ik ben zelf helemaal verliefd geworden op de Michelin Pilot Sport PS2's...die dingen hebben duidelijk veel meer grip dan de Dunlops en ze zijn ook stukken stiller!

De Dunlop SportMaxx schijnt ook goed te zijn (vergelijkbaar dus met de Michelin's), alleen minder duur, dus verstandiger voor de particuliere betaler. Ik had geen keuze...dit was wat ze hadden en ik heb er geen miliseconde spijt van. Als het zou kunnen ga ik achter die dingen ook laten plaatsen zodra het kan.
 
Ik had precies hetzelfde, voorbanden tot op het canvas aan de binnenkant afgesleten. Ook ik kwam er eigenlijk bij toeval achter! Direct de uitlijning laten controleren en die stond eigenlijk helemaal goed. Het lijkt dus bewust zo te zijn voor een betere wegligging. Erg goed in de gaten houden dus.
 

Tallguy

Forumguru
Ik had precies hetzelfde, voorbanden tot op het canvas aan de binnenkant afgesleten. Ook ik kwam er eigenlijk bij toeval achter! Direct de uitlijning laten controleren en die stond eigenlijk helemaal goed. Het lijkt dus bewust zo te zijn voor een betere wegligging. Erg goed in de gaten houden dus.

Ja, banden staan idd bewust wat scheef (toe-out heet dat) voor een stabielere rechtdoor rijden van de auto. En ze hebben ook een beetje een positieve(?) camber zodat bij rechtdoor rijden er wat meer druk is op de binnenkant van de band. Dat heeft o.a. te maken met minder contact dus zuiniger rijden. In een bocht zal echter dan juist het hele oppervlakte gebruikt worden ergo...meer grip.

Maar een band die tot op het canvas is afgesleten is nooit goed...vooral als de uitlijning klopt. Dan is er wat anders mis....slechte band qua productieserie?
 

SmurfForLife

Actief lid
Vandaag bericht ontvangen van PON dat zij voor 1/3e voor de kosten gaan opdraaien van de nieuwe banden die ik heb moeten maken.

Dit is tot stand gekomen na een juridishe brievenwisseling.

Ik ga akkoord me hun voorstel, maar ik had liever gezien dat PON deze tegemoetkoming ook had gegeven zonder tussenkomst van een jurist.

Een gemiste kans denk ik zo...

Zo zie je maar, toch nog een suc6je geboekt tegen PON als het gaan om (volgens hun verlopen) garantie!

Allicht dat dit jullie ook kan en zal sterken in een vergoeding omtrent het banden- en uitlijn probleem wat veel O2's (helaas) hebben!
 
Nou ja zeg "aan de dood ontsnapt", vind ik wat overdreven hoor! Loop je dan nooit eens even de auto visueel na?
 

Greggy

Actief lid
Volgens mij staan alle auto's zo uitgelijnd (toe-out of zo?). Als ze naar binnen zouden staan (toe-in) dan zou je auto alleen maar bochten willen maken en zou je nooit je stuur los kunnen laten op de rechte stukken. Ik jou geval - omdat het zo extreem is - zou je auto dus moeilijk de bocht om gaan vergeleken met ander Octys van hetzelfde type.

Maar goed, dit is extreem, maar ik denk toch wel enigszins exemplarisch (misschien een slecht opgeleide lullo inde fabriek?). Mijn Seat Altea gaat als een speer... (geen O2 voor mij voor voorlopig... maar dit heeft andere redenen)
 
Bovenaan Onderaan