Hallo leden van de statengener... skodaforum,

Ik heb sinds een paar weekjes een skoda rapid spaceback (uit 2017) staan onder overname van een lease contract. Dit scheelde mij een klap geld vergeleken met de nieuwe edities.

't is een rapid 1.4 TDI 66kW. Liever had ik wat meer gehad, maar dat is niet mogelijk met mijn huidige werkgever. Dus dan maar het dichtstbijzijnde :D

Voor de rest mag ik er niet over klagen hoor: panoramadak, 16" lichtmetalen velgen, candy white, verwarmde stoelen, climate control, geblindeerde raampies enzo. Mooi ding voor de prijs.

Ik heb een aantal vragen over mijn autotje en daarom wil ik mij graag aansluiten bij het forum. Ik wil eerst de lampen vervangen naar LED. Dat gaat helemaal lukken dus daar geen vragen over.

Voor de rest ben ik best wel een audio freak en wil echt veel te gek gaan in deze wagen. Dit betekent dat ik isolatie ga aanbrengen in de deuren, de bekabeling bijplaats voor aparte aansturing (via DSP) over een composet, wat op een veel te dikke versterker gaat. Dit kan betekenen dat ik voor een 4 kanaals amp en achter misschien ook hetzelfde ga gebruiken. Dit in combinatie met een veel te dikke subwoofer in de kofferbak :D.

Sinds dit project veel te groot en duur wordt om in één keer te doen, wil ik het stapsgewijs aanpakken. Maar stap 1 is het aanleggen van de nieuwe bekabeling en isolatie. De isolatie snap ik, panelen eraf en kloten tot je een ons weegt. Maar ik vraag mij af waar ik mijn powerkabels aan vast kan maken en waar ik vanaf mijn accu deze kabel kan doortrekken? Is er ergens een apart vak voor kabels door te trekken of dien ik een gat te boren door de romp? Als ik een gat moet boren, waar is de beste mogelijkheid dan om dit te doen zonder alles kapot te maken? Ook, wat is de beste manier om de kappen binnen los te halen voor bekabeling onder te prakken? Er gaat een 50mm2 kabel naar achter toe, dus wegwerken gaat wel een uitdaging op zich worden :)

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en ik wil graag foto's posten van hoe een echte audiogek zijn auto zou willen inrichten!

Met vriendelijke groet,

fancymushroom

Japanese Power

Donateur
Welkom @fancymushroom.

Wat je vragen betreft zou ik een apart topic openen of even aan de slag gaan met de zoekfunctie. Als je in je meet en greet je vragen meeneemt verdwijnen deze snel in de achtergrond als wanneer je vragen in het juiste topic stelt.

Succes met je zoektocht en veel plezier met je Fabia (edit: Rapid).

Johan

Laatst bewerkt:

Hakar

Donateur
Welkom hij of zij die gek is op paddestoelen.
Neem je wel het juiste isolatie?
Als je de verkeerde gebruikt hoopt zich daar vocht in op, groeien er schimmels in, en krijg je mogelijk uiteindelijk paddo's in je interieur.

Welkom hij of zij die gek is op paddestoelen.
Neem je wel het juiste isolatie?
Als je de verkeerde gebruikt hoopt zich daar vocht in op, groeien er schimmels in, en krijg je mogelijk uiteindelijk paddo's in je interieur.
Waarom denk je dat de naam fancy mushroom is ;)
Isolatie is: https://www.autoshopdetijger.nl/ground-zero-gzdm-doorkit.html

Speakers zelf heb ik nog niet besloten. Dit ivm geld sparen. Eerst een DSP en versterker erin.

Antera

Donateur
Van harte welkom. Heb nog ene leuke woofer en 5 kanaals versterker liggen indien je nog wat leuks zoekt :-)

Jooo...

Forumguru
Welkom!

Ik zou eerst en vooral eens goed bekijken wat je wensen zijn. Ga je voor high end materiaal of ga je voor normale middenklasse kiezen?

Alles hangt af van de speakers die je er in wilt en daarop zou ik dan een versterker gaan zoeken. De versterker een beetje oversized nemen zodat je geen vervorming krijgt, natuurlijk mits een goede afstelling!! De kabel die naar achter gaat zal al een goede diameter hebben om een degelijke versterker/subwoofer aan te sturen.

Ik zou meer budget naar de composet en bijhorende versterker uitrekken dan voor de subwoofer. Lage tonen kan je minder snel horen vervormen dan midden en hoge tonen.

Als bijkomende raad geef ik dan ook nog dat je best aparte versterkers gebruikt. Mono voor sub en 2 of 4 kanaals voor de compo.

Veel succes met de zoektocht en de skoda rapid ;)

EdK

Forumguru
Zeg @Japanese Power sinds wanneer heet jij Johan ???

Voor de rest ben ik best wel een audio freak en wil echt veel te gek gaan in deze wagen. Dit betekent dat ik isolatie ga aanbrengen in de deuren, de bekabeling bijplaats voor aparte aansturing (via DSP) over een composet, wat op een veel te dikke versterker gaat. Dit kan betekenen dat ik voor een 4 kanaals amp en achter misschien ook hetzelfde ga gebruiken. Dit in combinatie met een veel te dikke subwoofer in de kofferbak
Affijn één ding is zeker als het er allemaal in zit en werkt !!
Vanaf dan zal je geen last hebben van roest, dat trilt er dan meteen wel vanaf..

Oja ook nog welkom hier :tongue:

Japanese Power

Donateur
Al een poosje @EdK . Als je goed had meegelezen de afgelopen 2 jaar in de meet en greet posts dan had je dit daar al vele 100-en keren kunnen lezen. Dat is mijn persoonlijke noot als iemand zich keurig voorstelt met zijn/haar eigen naam.

Cordoba

Forumguru
@Japanese Power Ik denk dat EdK iets anders bedoelt, namelijk dat de TS een @ voor Johan plaatste (maar taggen heeft zo geen nut).

Welkom @fancymushroom

Volgens mij is er een jaar of 5 terug een forumlid geweest dat zijn Rapid helemaal omgebouwd heeft tot zelfrijdende luisterruimte, dan zul je even moeten zoeken op het forum of je dat topic terug kan vinden. Ik zou absoluut niet gaan boren, als je goed zoekt zijn er bij de meeste modellen wel rubber doppen in het schutbord te vinden waar je een kabel doorheen kan prikken, maar ga je echt 50 mm2 kabel trekken, of moet het 5,0 mm2 zijn?

Alles hangt af van de speakers die je er in wilt en daarop zou ik dan een versterker gaan zoeken. De versterker een beetje oversized nemen zodat je geen vervorming krijgt, natuurlijk mits een goede afstelling!! De kabel die naar achter gaat zal al een goede diameter hebben om een degelijke versterker/subwoofer aan te sturen.

Ik zou meer budget naar de composet en bijhorende versterker uitrekken dan voor de subwoofer. Lage tonen kan je minder snel horen vervormen dan midden en hoge tonen.

Oke, ik zal even laten zien wat ik ongeveer ga doen:
DSP: https://www.autoshopdetijger.nl/helix-dsp-pro-mk2-10-kanalen-dsp.html
versterker optie 1 (heeft voorkeur): https://www.autoshopdetijger.nl/ground-zero-gzua-4-150sq-plus-4-kanaals-versterker-1040-watt.html
versterker optie 2: https://www.autoshopdetijger.nl/ground-zero-gzna-4330xii-4-kanaals-versterker-2600-watt.html
sub is nu Digtal Design 612 in kist (zoek zelf maar op :D)
met voor nu een JL 500: https://www.autoshopdetijger.nl/jl-audio-jx500-1d-digitale-mono-versterker-1000-watt.html
De sub en bijbehorende versterker kunnen evt later nog omgegooid worden.
Alles gaat over de DSP heen (10 kanaals, dus kan 8 speakers los aansturen en evt later 2x een apart sub kanaal)
Voor speakers heb ik momenteel oog op:
https://www.autoshopdetijger.nl/gro...16-5cm-high-end-composet-actief-250-watt.html
voor die set moet ik apart de kanalen aansturen (want geen high pass filter) maar dit geeft mij echt het maximale uit mijn speakers.

Die DSP kan alle kanalen dusdanig opsplitsen dat ik exact de juiste karakteristieken kan meegeven aan elke speaker. Dit geeft het geluid een perfecte flat response na inregelen dmv microfoon input.

Als je je afvraagt waarom alles bij één winkel? Deze gozer heeft mij echt ALLES uitgelegd over geluid en heb intussen denk meer dan 40 emails met hem heen en weer overlegd en 2 bezoeken van 2+ uur per stuk. Hij verdient mijn geld dus wel :)

Nu heb je een idee wat ik wil gaan doen en waarom ik zeg: audiofreak.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan